تفاهم‌نامه راه‌اندازی سامانه برخط ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت بین شرکت پژوهش و توسعه ناجی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی امضا شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت نفت، تفاهم‌نامه سامانه برخط ثبت درخواست صدور کارت هوشمند سوخت با همکاری پلیس راهوار فراجا به نمایندگی شرکت پژوهش و توسعه ناجی و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه، هفتم آذر) با حضور جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و مهدی سیدهاشمی، مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی امضا شد.

 
فرآیند صدور کارت سوخت 10 روزه شد
 
جعفر سالاری‌نسب‌، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز هدف از راه‌اندازی این سامانه را اجرای تکالیف دولت در تبصره 14 برای استفاده 95 درصدی از کارت سوخت شخصی اعلام کرد و گفت: این امر مقدمه‌ای است که این فرآیند سریعتر اجرایی شود. سامانه فعلا آزمایشی است و با دریافت اطلاعات از شرکت پژوهش و توسعه ناجی، پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا دو ماه آینده عملیاتی شود.
 
وی افزود: این فرآیند قبلا یک ماه زمان می‌برد که با راه‌اندازی این سامانه، فرآیند صدور کارت سوخت 10 روزه خواهد شد، همه فرآیندهای بین دستگاهی با راه‌اندازی این سامانه حذف شده و مستقیم درخواست‌ها برای خط تولید ارسال خواهد شد و حداکثر 48 ساعت زمان خواهد برد.
 
راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت
 
محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آیین امضای این تفاهم‌نامه درباره ویژگی‌های این سامانه گفت: از طریق این سامانه خدمات ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت در بستر اینترنت ارائه خواهد شد که به این منظور، با حمایت شرکت پژوهش و توسعه ناجی، نرم‌افزاری را در بستر اینترنت طراحی کردیم که با عملیاتی شدن آن ظرف یک تا دو ماه آینده، افراد در هر نقطه از کشور می‌توانند از طریق اینترنت برای کارت هوشمند سوخت خود ثبت‌نام کنند.
 
وی ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه، فرآیند بین‌دستگاهی صدور کارت سوخت حذف می‌شود و مدت زمان صدور کارت هوشمند سوخت از یک ماه به 10 روز می‌رسد.
 
مدیر سامانه هوشمند سوخت کشور گفت: زمان تحویل سامانه، حدود 9 هزار کارت هوشمند سوخت در دست صدور بود و بیش از یک میلیون و 200 هزار متقاضی تولید کارت بودند که با توجه به ماموریت دولت سیزدهم، پیگیری لازم انجام شد و به اندازه کافی کارت سوخت تأمین شده و در حال حاضر این صف (تعداد افراد در انتظار) به صفر رسیده است و هر درخواستی حداکثر ظرف 48 ساعت رسیدگی خواهد شد.
 
مشاهده جزئیات سوخت‌گیری در سامانه مدیریت کارت سوخت
 
در همین حال، رضا آبیار، کارشناس سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در این آیین در تشریح ویژگی‌های فنی این سامانه گفت: در سامانه «مدیریت کارت هوشمند سوخت» که بسیار ساده طراحی شده است، مالکان خودروها می‌توانند از طریق هر پلتفرمی به سامانه دسترسی داشته باشند و پس از احراز هویت از طریق ثبت کدملی و شماره موبایل و دریافت کد یکبار مصرف و نیز تایید دیگر مشخصات شخصی نظیر کدپستی و ... درخواست خود را ثبت کنند.
 
وی بیان کرد: در این سامانه سه خدمت شامل درخواست کارت سوخت، رهگیری کارت سوخت و مشاهده سوختگیری‌ ارائه خواهد شد؛ همچنین افراد می‌توانند از طریق بخش رهگیری کارت سوخت، مراحل صدور کارت سوخت خود و از طریق بخش مشاهده سوختگیری، سوختگیری‌های یک ماهه اخیر خود را با جزئیات مشاهده کنند.
 
مهدی سیدهاشمی، مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی هم در ادامه درباره روند اجرایی شدن این سامانه گفت: ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی و ثبت درخواست اولیه کارت‌های هوشمند سوخت خودروهای نوشماره، پیش از این در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی انجام می‌شد که لازمه آن مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک بود، اما به‌دنبال در دستور کارقرار گرفتن تحول دیجیتال و هوشمندسازی در پلیس و نیز به‌منظور ایجاد تسهیلات در خدمات ارائه شده به مردم، نیاز بود که درگاه‌هایی تازه ایجاد کنیم که مردم بتوانند از طریق اینترنت خدمات کارت سوخت را دریافت کنند.
 
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه اطلاعات خودروها در اختیار پلیس راهوار فراجاست و ما به‌عنوان شرکت مأموریتی حوزه اطلاعات و ارتباطات فراجا این تبادل را با دستگاه‌ها در زمینه صدور کارت هوشمند سوخت انجام می‌دهیم، این سامانه مبتنی بر اطلاعات فراجا و بدون مراجعه حضوری اجرایی خواهد شد و از مراجعه مردم به صورت حضوری جلوگیری می‌کند که البته ارائه خدمات ثبت نام کارت سوخت به صورت حضوری نیز ادامه خواهد یافت.
 
مدیرعامل شرکت پژوهش و توسعه ناجی تأکید کرد: با اجرایی شدن این سامانه، افزون بر ایجاد شرایط بهتر در کنترل و نظارت، تحولی اساسی در نخستین خدمت بین‌دستگاهی برخط ایجاد خواهد شد.
 
سامانه «مدیریت کارت هوشمند سوخت» به درگاه بانکی متصل می‌شود و هزینه ثبت‌نام نیز به صورت اینترنتی دریافت خواهد شد. هزینه ثبت‌نام کارت هوشمند سوخت هم‌اکنون 100 هزار تومان است و تمامی دارندگان کارت هوشمند سوخت شامل مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها که جامعه آماری 30 میلیون نفری را تشکیل می دهند، می‌توانند از طریق این سامانه درخواست خود را ثبت کنند. پیش‌بینی می‌شود از طریق این سامانه، روزانه حدود 15 هزار درخواست کارت هوشمند سوخت دریافت شود.

لینک کوتاه
سامانه ثبت کارت سوخت صدور کارت سوخت

اخبار مرتبط

نظرات شما