نشت و فوران شدید نفت و گاز از چاه شماره 12 میدان نفتی چشمه خوش با حضور به موقع و از خودگذشتگی رئیس منطقه شرکت حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس (پدکس) مهار شد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از روابط عمومی هلدینگ انرژی گستر سینا، پژمان طهماسبی که 30 سال سابقه فعالیت در صنعت حفاری را دارد و از سال 1388 همکاری با شرکت حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس را آغاز کرده، درباره جزئیات این حادثه گفت: تعمیر چاه شماره 12 میدان نفتی چشمه خوش به کارفرمایی شرکت کاریان کیش و نظارت عالیه شرکت ZN VOSTOK روسیه، توسط دستگا حفاری خشکی 101 شرکت حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس، حدود یک ماه پیش در مدت زمان 25 روز انجام و چاه تحویل کارفرما شد.
 
رئیس منطقه شرکت پدکس که دستگاه‌های حفاری 101، 201، 202، 203 و 204 زیر نظر او فعالیت می‌کنند ادامه داد: پس از اینکه موقعیت چاه شماره 12 توسط بچه‌های پدکس به طور کامل تمیز شد، روز سه‌شنبه هفته گذشته (23 آبان 1402) با حضور نمایندگان شرکت کاریان کیش و شرکت روسی ZN VOSTOK، لوکیشن را تحویل دادیم و عملیات اتصال خروجی چاه به خط لوله بهره‌برداری انجام شد و  بعد از آن نیز همه رفتند و فقط من به همراه راننده در لوکیشن مانده بودم.
 
رئیس منطقه پدکس
 
این حفارمرد 53  ساله که موهای خود را در صنعت حفاری سپید کرده است، افزود: به یکباره صدای سوت از خط لوله بهره‌برداری چاه شماره 12 به گوش رسید و در یک چشم به هم زدن بر اثر سوراخ بوجود آمده در خط لوله، نفت و گاز همراه آن تا ارتفاع 5 الی 6 متری فوران کرد و لحظه به لحظه پرتاب و فوران نفت و گاز بیشتر و بیشتر می‌شد و فشار سرچاهی 750 PSI بود.
 
طهماسبی توضیح داد: با اینکه کوچکترین جرقه‌ای در لوکیشن می‌توانست منجر به انفجاری عظیم و مهیب با خسارت‌های فراوان شود، موبایل خود را که تنها وسیله الکتریکی در آن منطقه بود به گوشه‌ای پرتاب کردم و به سر خود را به تسهیلات سرچاهی رساندم و شیرها را بستم تا از وقوع یک حادثه بزرگ جلوگیری شود. بعد از آن بود که نیروهای امدادی شامل اورژانس و نیروی انتظامی و مسئولان شرکت روسی خود را به لوکیشن رساندند. با اینکه شاید از نظر شرکتی وظیفه‌ای نداشتم و این مسئله مربوط به پدکس نمی‌شد اما وقتی فوران نفت و گاز را مشاهده کردم، تنها مسئله مهم برایم، جلوگیری از وقوع حادثه و انفجار و ورود خسارت بود.

لینک کوتاه
انفجار مهیب میدان نفتی چشمه خوش شرکت پِدِکس

اخبار مرتبط