عضو کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره اهمیت اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی برای جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی پرداخت.

به گزارش نسیم اقتصاد، حجت الاسلام و المسلمین محمد سبزی عضو کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره اهمیت اجرای طرح تعرفه گذاری پلکانی گاز خانگی گفت: کشور ما دارای ذخایر عظیم گاز است ولی فرهنگ صحیح استفاده از گاز به دلیل فراوانی و در دسترس بودن آن در کشور ما وجود ندارد و به همین دلیل جز کشورهای پز مصرف در حوزه گاز و به طور انرژی هستیم و کشورهای دیگر به این اندازه گاز مصرف نمی‌کنند.
 
وی در ادامه بیان کرد: حتی ما شاهدیم که برخی از اقشار مرفه که در تهران ساکن هستند ولی در استان‌های شمالی برای خودشان ویلا دارند، برای دو روز آخر هفته همیشه بخاری‌ها را روشن نگه می‌دارند. در این شرایط و به دلیل این استفاده بی رویه صنعت کشور و تولید کشور به دلیل ناترازی گاز به مشکل برخورد می‌کنند و برای جلوگیری از قطع شدن گاز منازل خانگی گاز صنایع قطع می‌شود و کارگران تعطیل می‌شوند.
 
این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: این اقدامات باعث ضربه خوردن به صنایع و کارگران و حتی در انتهای زنجیره مردم می‌شود، زیرا هر چه قدر صنایع از این محل ضرر کنند کالای خودشان را گران‌تر می‌کنند. سال گذشته برای جلوگیری از این مصرف بی رویه گاز تعرفه گذاری پلکانی اجرا شد و تا حدودی هم موفق بود.
 
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم توضیح داد: باید کسانی که مصارف لاکچری از گاز دارند و غالباً هم درآمدهای بالایی دارند، هزینه مصرف خود را با اجرای تعرفه گذاری پلکانی بپردازند. باید هزینه مصرف بالای گاز از برخی مشترکین گرفته شود و هیچ مشکلی هم ندارد. ولی نباید در اجرا کم مصرفین و پر مصرفین با هم جریمه شوند و موجب ناامیدی مردم شود.
 
سبزی افزود: این افراد در حالی مصرف گاز غیربهینه ای دارند و از یارانه پنهان انرژی استفاده می‌کنند که در مقابل مردم روستایی فقط با یک بخاری منازل خود را گرم می‌کنند. البته اجرای تعرفه گذاری پلکانی که سال قبل دارای ایراداتی بود و نارضایتی در بین مردم ایجاد شد.
 
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در این تعرفه گذاری پلکانی باید مردم ضعیف و روستایی مستثنا شوند ولی تعرفه اقشار مرفه و پر مصرف هم باید به نحوی تعیین شود که آنها نگران شیوه مصرف خود باشند نه اینکه مثل سال‌های گذشته چون هزینه ناچیزی از آنها دریافت می‌شود اصلاً به میزان مصرف خود توجهی نداشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: اجرای تعرفه گذاری پلکانی گاز در واقع کمک به تولید و صنعت است. فاز اول اجرای تعرفه‌گذاری پلکانی بر مشترکان پرمصرف که با افزایش قیمت معادل قیمت پله به هر یک از پلکان‌ها همراه بود، با صرفه‌جویی روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز در بخش مشترکان پرمصرف گازی انجام شد که در زمان ناترازی مصرف گاز در اوج و پیک مصرف زمستانی صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی به حساب می‌آید.

لینک کوتاه
تعرفه گذاری پلکانی تولید صنعت

اخبار مرتبط

نظرات شما