مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران گفت: در فصل زمستان به دلیل اینکه مصرف بالا می رود میزان گاز تحویلی به نیروگاهها به حدود 100 میلیون متر مکعب کاهش می یابد و سوخت دوم یعنی گازوییل و در مرحله بعد مازوت مصرف می شود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایلنا، حبیب قراگوزلو در نشست خبری در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در پاسخ به ایلنا، درباره میزان مصرف سوخت مایع در نیروگاههای تهران اظهار داشت: در خصوص سوخت برنامه ریزی فشرده ای با پالایش و پخش و شرکت گاز صورت گرفته است، حتی در فصل تابستان جلسات مداومی برای تامین‌سوخت نیروگاهها داریم. اگر میزان مصرف سوخت 220 میلیون لیتر باشد از این میزان در فصل تابستان 200 میلیون متر مکعب یعنی 95 درصد گاز است.
 
وی ادامه داد: در فصل زمستان به دلیل اینکه مصرف بالا می رود میزان گاز تحویلی به نیروگاهها به حدود 100 میلیون متر مکعب کاهش می یابد و سوخت دوم یعنی گازوییل و در مرحله بعد مازوت مصرف می شود.
 
مدیر عامل شرکت برق منطقه ای تهران تصریح کرد: در نیروگاههای نزدیک شهرها تا حد امکان گاز استفاده می شود اگر بهشهر دلیل کاهش یابد گازوییل و اگر کفاف ندهد مازوت مصرف می شود.
 
وی یادآور شد: البته اقدامات خوبی در حوزه مازوت انجام شده که میزان آلایندگی کم شود. اما در هر حال میزان مصرف مازوت بستگی به دمای هوا و تامین گاز دارد. مثلا ممکن است در یک روز میزان مصرف گاز از 200 میلیون متر مکعب برسد که در این صورت مصرف گازوئیل به حدود 70 تا 80 میلیون لیتر و مصرف مازوت به حدود 20 تا 30 میلیون لیتر می رسد.
 
قراگوزلو خاطرنشان کرد: به محض اینکه هوا گرم شود ما سعی می کنیم در نیروگاههای شهرهای بزرگ گاز و در مراحل بعد گازوییل و مازوت مصرف کنیم، چراکه نمی توانیم اجازه دهیم برق قطع شود.
 
وی تاکید کرد: طبیعتا اگر مازوت به نیروگاه آسیب نزند از آن استفاده خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران در ادامه باذبیان اینکه تامین برق مطمئن و پایدار برای زمستان انجام می شود، اظهار داشت: اوج مصرف بار در تابستان سه استان تحت پوشش این شرکت شامل تهران، البرز و قم 12 هزار و 700 مگاوات بود. این میزان مصرف با رشد پنج درصدی همراه بود که خیلی زیاد است.این میزان در پاییز و زمستان کاهش یافته و به 8 تا 9 هزار مگاوات می رسد.بر این اساس مشکلی در تامین برق پایدار در زمستان نخواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: تنها مشکل، تامین سوخت نیروگاه ها است که به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی برای نیروگاه ها با محدودیت روبرو می شود اما با تدابیر خوبی که اندیشیده شده از ابتدای تابستان دخایر سوخت خوبی برای نیروگاه ها تدارک دیده شده است. این امر این اطمینان را می دهد که روند تولید برق بدون مشکل خواهد بود.
 
وی گفت: در سه استان تهران، البرز و قم، 24 درصد مشترکین تحت پوشش ما هستند و 18 درصد برق مصرفی کشور در این سه استان را تأمین می‌کنیم.
 
قراگوزلو درباره بحث ناترازی تولید گفت: امسال ناترازی در بحث تولید داشتیم که با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شد توانستیم اوج بار مصرف را با شرایط خوبی پشت سر بگذاریم و با تعامل با صنایع در کل وزارت نیرو، بدون کاهش مصرف برق صنایع و جابجایی ساعت کار صنایع، توانستیم ناترازی را مدیریت کنیم.
 
وی افزود: اگر قطع برقی رخ داده به دلیل حوادث بوده است؛ اما هیچ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده‌ای وجود نداشت و توانستیم برق مورد نیاز صنایع را تأمین کنیم. در بخش‌هایی مانند سیمان و فولاد حتی افزایش مصرف را شاهد بودیم.
 
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران توضیح داد: برنامه‌ریزی خوبی برای سال 1403‌ انجام شده تا بتوانیم برق را تأمین کنیم. 180 اقدام اساسی در حوزه وزارت نیرو برای گذر از اوج بار انجام شده، 67 اقدام در حوزه شبکه‌های انتقال است. به دلیل اهمیت برق تهران 10 اقدام آن مربوط به برق منطقه ای تهران است. در سال گذشته دو پست انتقال 400 کیلووات را وارد مدار کردیم و امسال چهار پست را باید ایجاد کنیم که تکلیف سنگینی است. علاوه بر 10 پروژه، 27 پروژه دیگر در برق منطقه ای تهران در خطوط انتقال تعیین کردیم که به تأمین بهتر برق منجر خواهد شد.
 
وی در خصوص تامین برق مترو اظهار داشت: مترو حساسیت خاصی دارد؛ بنابراین، برق آن باید مطمئن و پایدار باشد. طی سال با رشد ایستگاه‌های مترو تأمین برق انجام شده و مشکلی نداشته‌ایم. درخواست برق مترو پرند سال گذشته انجام شد و برای اینکه تأمین برق پایدار انجام شود باید اقدامات زیرساختی انجام می‌شد. 15 مگاوات برق مورد نیاز بود که برای تست 5 مگاوات مورد نیاز بود. در حال حاضر برق 5 مگاوات توسط پست سیار تأمین شده و از طرف برق منطقه‌ای مشکلی از جهت تأمین آن وجود ندارد.
 
قراگوزلو درباره ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: خطوط انتقال در حومه شهرها به سال‌های بسیار دور مربوط می‌شود. طی سال‌های گذشته ساخت‌وسازهای غیرمجاز در این حریم‌ها اتفاق افتاده و جابجا کردن این خطوط مشکلات زیادی از جمله هزینه فراوان و همچنین ایجاد حریم جدید را به همراه دارد.
 
وی درباره اوج مصرف بیان کرد: اوج مصرف ما 12 هزار و 700 مگاوات بوده که رشدی معادل 5 درصد داشتیم. این مقدار مصرف در فصل‌های مانند پاییز و زمستان به 9 تا 8 هزار مگاوات کاهش پیدا می‌کند. در زمستان مشکلی از بابت تأمین برق مشترکان نداریم، اما تنها نکته ناترازی گاز است. وقتی مصرف گاز بالاتر می‌رود، سوخت تحویلی به نیروگاه کاهش پیدا می‌کند.

لینک کوتاه
تامین سوخت نیروگاههای تهران مصرف سوخت