با انتشار جزئیات نرخ تورم در مهرماه امسال، سؤال مهم برای بسیاری از ایرانیان این است که نسبت به شهریور امسال و مهر پارسال، کدام کالای خوراکی ارزان‌تر و کدام گران‌تر شده‌ است؟

به گزارش نسیم اقتصاد، همشهری نوشت: مرکز آمار نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی در مهر را 4دهم درصد، نسبت به مهر پارسال 35.7درصد و در بازه یک ساله 55.9درصد اعلام کرده‌اند.

 
نرخ تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی تازه در مهر امسال 50.1درصد و سایر خوراکی‌ها 20.8درصد اعلام شده و به‌گفته مرکز آمار ایران، در مهر امسال از 53قلم کالای خوراکی منتخب در نقاط شهری، تعداد 18قلم کالا، رشد قیمت بالاتر از تورم نقطه به نقطه نقاط شهری را تجربه‌ کرده‌ است.
 
از جمله کالاهایی که در مهر امسال نسبت به شهریور ماه ارزان‌تر شده می‌توان به کاهش قیمت پرتقال، انار، هندوانه، خیار، خربزه، سیب، موز، بادمجان، برنج ایرانی، سیب زمینی، روغن نباتی جامد، روغن مایع، هویج فرنگی، هلو و پسته اشاره کرد؛ در عین حال که گوشت مرغ و ماکارونی تغییر قیمتی نداشته است.
 

بیشترین رشد قیمت در مهر نسبت به شهریور امسال به ماهی قزل‌آلا، کدوسبز، شیرخشک، قارچ، برنج خارجی، گوجه فرنگی، تخم مرغ، گوشت گوساله یا گاو، کره پاستوریزه، فلفل دلمه‌ای، چای، پیاز و کنسرو ماهی تن و گوشت گوسفندی اختصاص یافته است.
 
مقایسه قیمت خوراکی‌ها در فاصله مهر پارسال تا مهر امسال، بالاترین رشد قیمت به افزایش 150.7درصدی گوشت گوسفندی، 133درصدی گوشت گوساله، 10درصدی کنسروماهی تن، 86.3درصدی ماهی قزل‌آلا و 80درصدی پسته اختصاص داشته است.

لینک کوتاه
کالاهای خوراکی ارزان و گران نرخ تورم

اخبار مرتبط

نظرات شما