معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بر اساس قانون بودجه شرکت های پالایشی باید 40 درصد از سود پالایشی خود را به پروژه های کیفی‌سازی فرآورده های نفتی اختصاص دهند، گفت: اجرای این پروژه ها و توجه به حفظ محیط زیست در کنار تولید پایدار فرآورده های نفتی از مصادیق توجه به حقوق شهروندی و اجرای مسوولیت های اجتماعی است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «جلیل سالاری» در جلسه حقوق شهروندی در شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به اینکه در زمینه پروژه های کیفی‌سازی فرآورده های نفتی اتفاقات خوبی در کشور رقم خورده است، افزود: فضای مجازی مهمان ناخوانده که در کشور آمده است و برای استفاده درست باید با آن آشنا شویم و رصد کنیم.
 
وی ادامه‌داد: البته در این فضا همواره اخبار جعلی وجود داشته است و در مقابل باید عملکرد ما درست باشد، زیرا جوسازی ها همیشه انجام می شود.
 
معاون وزیر نفت با بیان اینکه وضعیت شرکت ما متفاوت از سایر شرکت های دولتی است، تاکید کرد: از یک طرف با اصل 44 و خصوصی سازی شرکت های پالایشی مواجه هستیم و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به عنوان شرکت بالادستی نقش نظارتی بر تولید، توسعه، عملیات و ... را بر عهده دارد.
 
وی گفت: از سوی دیگر، ساختار مالی ما نظام کارمزدی است و باید با یک مدیریت کارمزدی شرکت را اداره کنیم. این در حالی است که در هیچ کدام از مجموعه ها مدیریت کارمزدی وجود ندارد.
 
سالاری با اشاره به اینکه این موارد باعث تحمیل هزینه هایی به مجموعه خارج از اختیارات آن می شود، افزود: به طور مثالT زمانی که ناترازی در مصرف سوخت اتفاق می افتد مجبوریم سوخت رسانی به همه نقاط کشور را انجام دهیم و این موضوع باعث افزایش هزینه ها می شود.
 
وی ادامه‌داد: مدیریت هزینه و بهره وری خارج از اراده ما است، زیرا تکالیفی از دستگاه های حاکمیتی برای ما وجود دارد. به طور مثال اعلام می شود که گاز کم است و باید سوخت مایع به همه نیروگاه ها، صنایع و ... تامین شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، چالش دیگر را نظام قیمت گذاری تکلیفی دانست و گفت: مدیریت و بهینه سازی مصرف انرژی خارج از این شرکت است و متولیان دیگری دارد و ما فاقد اختیار و تصمیم گیری در آن حوزه هستیم. در نتیجه یک رشد زیاد و افسارگسیخته در حوزه مصرف سوخت را شاهدیم و بدون توجه به بهینه سازی مصرف، باید سوخت مورد نیاز را تامین کنیم.

لینک کوتاه
حقوق شهروندی پروژه‌های کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی