سخنگوی انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران گفت: 281 هزار و 450 تن محصول لبنی به ارزش 381.19 میلیون دلار در 6 ماهه نخست امسال به کشورهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 16.4 درصدی داشته است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «سید محمدرضا بنی‌طبا» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره وضعیت صادرات محصولات لبنی در سال 1402 افزود: پژوهش آماری انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران بر اساس داده های آماری گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که صادرات لبنیات کشور در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال 1401 افزایش داشته است.
 
سخنگوی انجمن صنایع فراروده های لبنی ایران اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان شهریور، صادرات وزنی محصولات لبنی به 281 هزار و 450 تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که این رقم 239 هزار و 886 تن بود، رشد 17.3 درصدی را نشان می‌دهد.
 
به گفته وی، ارزش دلاری صادرات محصولات لبنی در 6 ماهه نخست سال 1401، معادل 327 میلیون و 370 هزار دلار بوده است.
 
بنی طبا تصریح‌کرد: در 6 ماهه ابتدایی سال 1402 چهار محصول نخست سبد صادراتی لبنی کشور بر اساس تناژ به ترتیب شیر و خامه، دوغ و کفیر، شیرخشک صنعتی و پنیر بوده است که در این میان سهم شیر و خامه 22.27 درصد، دوغ و کفیر 21.1 درصد، شیرخشک صنعتی 20.19 درصد و پنیر 17.39 درصد رشد است.
 
وی اضافه‌کرد: در مدت مذکور، محصول شیر خشک صنعتی با 24.2 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل و رسیدن به 148 میلیون و 600 هزار دلار، نخستین محصول لبنی صادراتی برحسب ارزش دلاری است که 39 درصد از مجموع ارزش صادرات لبنی را به خود اختصاص داده است.
 
این مقام صنفی ادامه‌داد: پس از آن شیر و خامه با 23.1 درصد افزایش نسبت به سال قبل و رسیدن به 65 میلیون و 700 هزار دلار در رتبه دوم قرار دارد که 17.24 درصد از مجموع ارزش دلاری صادرات را به خود اختصاص داده است. در نهایت پنیر با 8.2 درصد رشد نسبت به سال قبل و رسیدن به 63 میلیون و 540 هزار دلار در رتبه سوم قرار گرفت که 16.67 درصد از مجموع ارزش صادرات را شامل می شود.
 
عراق، مقصد نخست صادرات محصولات لبنی
 
وی افزود: شرکای تجاری ایران در صادرات لبنیات در سال جاری 39 کشور بوده اند که اصلی ترین آنها به ترتیب عراق، پاکستان، افغانستان، امارات متحده عربی و جمهوری آذربایجان هستند.
 
بنی طبا اظهار داشت: عراق با افزایش 31درصدی حجم صادرات در 6 ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 و رسیدن به 184 هزار تن صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با 65.4 درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.
 
سخنگوی انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران ادامه داد: بر اساس ارزش صادرات نیز عراق با افزایش 30.5 درصدی ارزش صادرات در 6 ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 و رسیدن به 221 میلیون و 300 هزار دلار صادرات، نخستین مقصد لبنیات ایران با 58 درصد از سهم ارزشی است.
 
سخنگوی انجمن صنایع فراروده های لبنی ایران افزود: این در حالی است که افغانستان با کاهش 15.4 درصدی حجم صادرات در 6 ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 و رسیدن به 20.8 هزار تن صادرات، سومین مقصد لبنیات ایران با 7.4 درصد از سهم صادرات بر اساس حجم است.

لینک کوتاه
رشد ارزش صادراتی محصولات لبنی

اخبار مرتبط

رشد 1069 واحدی شاخص کل

رشد 1069 واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد 1069 واحدی به 2,304,448.16 واحد رسید. 5 اردیبهشت 1403

نظرات شما