مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اعلام اینکه با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان طول آزادراه‌های تکمیل شده به 3 هزار و 5 کیلومتر می‌رسد، گفت: از 24طرح آزادراهی به طول 7هزار کیلومتر، یکهزار و 38 کیلومتر در حال ساخت است و مطالعه یکهزار و 880 کیلومتر آن نیز تکمیل شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در نشست خبری امروز دوشنبه 17مهر، گفت: حدود 10 هزار و 350 کیلومتر مسیرهای ریلی جاده‌ای و آزادراهی در دست ساخت است که 3هزار و 270 کیلومتر مسیر ریلی و یک‌هزار و 38 کیلومتر پروژه‌های آزادراهی و بیش از 6هزار کیلومتر بزرگراه و راه اصلی است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال 5 پروژه در بخش آزادراه‌ها هدف گذاری شده که در دست ساخت است و همچنین در پیوست قانون بودجه 24 طرح آزادراهی به طول 4هزار کیلومتر وجود دارد که باید احداث شود.
 
وی افزود: از این تعداد 2هزار و 703 کیلومتر در حال بهره‌برداری است و با بهره‌برداری از 212 کیلومتر آزادراه شیراز_اصفهان طول آزادراه‌های بهره‌برداری شده به 3هزار و 5 کیلومتر خواهد رسید.
 
با افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان طول آزادراه‌ها 9درصد افزایش می‌یابد

 
خادمی بیان کرد: با افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان 9 درصد به طرح‌های آزاد راهی کشور افزوده می‌شود.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: 7هزار کیلومتر هدف‌گذاری برای پروژه‌های آزادراهی شده که از این میزان 3هزار و 5کیلومتر در مرحله بهره‌برداری است و 4 هزار کیلومتر دیگر آن در حال ساخت است.
 
وی اظهار کرد: از 24طرح آزادراهی به طول 7هزار کیلومتر، یکهزار و 38 کیلومتر در حال ساخت است، یکهزار و 880 کیلومتر مطالعه آن تکمیل شده و فراخوان برای سرمایه گذاری در این طرح‌ها منتشر شده و آمادگی انجام پروژه‌های مشترک در این خصوص وجود دارد. همچنین 3هزار و 5کیلومتر بهره‌برداری شده است.
 
خادمی درخصوص پروژه‌های آزادراهی در دست ساخت طی امسال گفت:  افتتاح آزادراه شیراز _ اصفهان به طول 12 کیلومتر،  منجیل _ رودبار به طول 8.5 کیلومتر،  تبریز _ صوفیان به طول 24 کیلومتر و مراغه _ هشترود به طول 34 کیلومتر  که در مجموع 293 کیلومتر می‌شود در برنامه امسال قرار داشت که 212 کیلومتر از آن طی این هفته با حضور رئیس جمهور و وزیر راه وشهرسازی به بهره برداری می‌رسد.
 
وی متوسط ساخت آزاد راه در کشور را سالانه 86 کیلومتر عنوان کرد.
 
6هزار کیلومتر بزرگراه در دست ساخت است

 
خادمی گفت: در بخش بزرگراهی 6هزار کیلومتر در دست ساخت است و در برنامه است که طی امسال تکمیل شود. همچنین در حال حاضر 20 هزار کیلومتر آزادراه داریم و 10 هزار کیلومتر دیگر باید ساخته شود تا به تعادل درحمل ونقل جاده ای دست پیدا کنیم.
 
وی تصریح کرد: امسال 800 کیلومتر بزرگراه بهره‌برداری می‌شود.
بهره‌برداری از 407 کیلومتر مسیر ریلی در سال جاری
 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در خصوص پروژه‌های ریلی این شرکت گفت: برای امسال 407 کیلومتر مسیر ریلی در برنامه بهره‌برداری قرار دارد که این پروژه‌ها شامل بستان‌آباد _ تبریز، همدان _ سنندج، رشت_ کاسپین و راه آهن اردبیل است. پروژه بستان آباد _ تبریز بهره برداری شده و پروژه راه آهن همدان _ سنندج به زودی آماده می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.
 
وی متوسط ریل‌سازی در کشور را سالانه 199 کیلومتر اعلام کرد و گفت: با بهره‌برداری 407 کیلومتر مسیر ریلی طی امسال به دو برابر احداث سالانه ریلی دست خواهیم یافت.
 
وی بیان کرد: آزادراه شیراز-اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که به صورت ممتد و به طول 212 کیلومتر زیر بار ترافیکی می‌رود.
 
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه تصریح کرد: این آزادراه طول مسیر را نسبت به جاده فعلی 134 کیلومتر کوتاه‌تر و زمان سفر را حداقل دو ساعت کاهش می‌دهد و پیش بینی می‌شود بیش از 100 میلیون لیتر در سال کاهش مصرف سوخت به همراه داشته باشد.
 
خادمی با بیان اینکه این آزادراه تکمیل کننده بخشی از راهگذر شمال – جنوب است گفت: بلندترین پل کشور به ارتفاع 110 و طول 264 متر در این آزادراه احداث شده و هزار و 400 متر گالری تونل در مسیر وجود دارد و 6 قطعه از 8 قطعه این آزادراه آماده بهره‌برداری است.
 
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعه هفتم با پیشرفت فیزیکی 70 درصد همراه است و هنوز عملیات اجرایی قطعه 8 آغاز نشده ضمن اینکه ارزش روز ساخت این آزادراه 25 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
 
وی تاکید کرد: برای ساخت این آزادراه 50 درصد بخش خصوصی و 50 درصد بخش دولتی سرمایه‌گذاری کرده و قرارداد با بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه 18 سال است و در دو تا سه مکان، ایستگاه دریافت عوارض آزادراهی تعبیه شده است.

لینک کوتاه
آزادراه ‌های کشور عوارض آزادراهی