معاون آموزش متوسطه گفت: از سال تحصیلی 1403- 1402 همه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در رشتههای نظری در تعداد 9 درس به صورت نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی آزمون خواهند داد.
به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، محمدمهدی کاظمی در گفتگوی زنده با دانش آموزان دوره دوم متوسطه در بستر شبکه شاد ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی جدید، گفت: شما دانش آموزان امیدهای آینده ایران اسلامی هستید و با شایستگیهای که امروز کسب میکنید، فردا عهدهدار یک مسئولیت مهم در کشور خواهید شد.
وی در ادامه افزود: دوره دوم متوسطه مقطع بسیار مهم و بستری برای کسب شایستگیهای مختلف دانش آموزان است تا یک انسان با ایمان، مخلص، کارآفرین، خلاق، نوآور و ماهر تربیت شود تا برای کشور مفید باشد.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش، تصریح کرد: کسب یک مهارت در دوره دوم متوسطه به ویژه در دوره نظری ضروری است و انتظار میرود در بسترهایی که آماده میشود شاهد کسب مهارت از سوی دانش آموزان باشیم.
لزوم توجه به امر مهارت آموزی
وی با اشاره به کسب مهارت، گفت: کسب مطلوب مهارتها به ویژه برای هنرجویان هنرستانی برای حضور در مشاغل کشور، امری مهم و با اهمیت است و البته در کنار شایستگیهای فنی، باید شایستگیهای غیرفنی نیز کسب گردد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت کسب شایستگیهای غیرفنی، اظهار داشت: جایگاه شایستگیهای نرم یا غیرفنی در دنیای امروز به مراتب از شایستگیهای حرفهای و فنی نیز بالاتر است و از ضرورتهای بازار کار است. مهارتهای کارآفرینی، اخلاق حرفهای، ارتباط مؤثر و موارد دیگر از جمله شایستگیهای مهمی است که برای مشاغل و کسب و کارها اهمیت بسیار بالایی دارد.
وی در ادامه، گفت: دانش آموزان از ابتدای ورود در دوره دوم متوسطه در بحث انتخاب رشته باید توجه به علاقه و استعداد و البته نیازهای کشور داشته باشند تا آینده درخشانی برای خود بسازید. انتخاب مطلوب و مناسب در ابتدای ورود به دوره دوم متوسطه، اهمیت دوچندان دارد، چراکه مسیر شغلی و آینده زندگی را مشخص مینماید.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش افزود: این مصوبه و فرصت سوابق تحصیلی قطعاً گامی بلند در راستای تحقق عدالت آموزشی است و در همین راستا شاهد قبولی دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار در دانشگاهها و کسب رتبههای برتر در کنکور سراسری سال 1402 بودیم.
وی با اشاره سهم سوابق تحصیلی، اظهار داشت: سال 1402 سهم سوابق تحصیلی 40 درصد در پایه دوازدهم، سال 1403، 50 درصد از پایه دوازدهم و در سال 1404، 60 درصد پایههای یازدهم و دوازدهم خواهد بود. در کنکور 1403 سهم سوابق تحصیلی دروس عمومی 28 درصد است.
کاظمی گفت: شیوه جدید باعث تمرکز دانش آموزان به کتابهای درسی خواهد بود و اهداف برنامه درسی ملی به این شکل محقق میگردد و یادگیری عمیقتری اتفاق میافتد. آزمونهای نهایی به شیوه مفهومی و صرفاً از کتابهای درسی برگزار خواهد شد.
دانش آموزان دهم و یازدهم در 9 درس به صورت نهایی آزمون خواهند داد
وی در ادامه، افزود: از سال تحصیلی 1403- 1402 همه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم در رشتههای نظری در تعداد 9 درس به صورت نهایی برای ایجاد سابقه تحصیلی آزمون خواهند داد.
عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شناسایی و تقویت استعدادهای دانش آموزان، تصریح کرد: جشنواره علمی پژوهشی پژوهشسراهای دانش آموزی برگزار میگردد تا ایدههای خلاقانه و استعدادهای دانش آموزان شناسایی، تقویت و ارائه گردد.
وی با اشاره به مسیر توسعه حرفهای و ادامه مسیر تحصیلی هنرجویان هنرستانی، گفت: مسیر توسعه حرفهای و ادامه تحصیل هنرجویان هنرستانی از مسیر دورههای کاردانی مؤثرتر خواهد بود البته بدنبال ایجاد دورههای 3 ساله کارشناسی در ادامه مسیر رشتههای تحصیلی هنرستانها هستیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر جایگاه پژوهشسراهای دانش آموزی، اظهار داشت: پژوهشسراهای دانش آموزی یک بستر مهم برای تحقیق، پژوهش و تولید محصول برای تقویت فرصتهای یادگیری به رویکرد تربیت نیروی کارآفرین است.
کاظمی در پایان، گفت: وظیفه ما در آموزش و پرورش آماده سازی بسترهای مطلوب برای آموزش با کیفیت دانش آموزان در سطوح مختلف است و از دانش آموزان عزیز انتظار میرود با کسب مهارتهای گوناگون و شایستگیهای غیرفنی، خود را برای فردا ایران اسلامی و خدمت به ملت شریف آماده نمایند.
لینک کوتاه
نظرات شما