مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت آبفای کشور نصب پمپ هاب خانگی آب بر روی اصلی منازل را غیرقانونی عنوان و راهکارهای بهبود فشار آب در منازل را تشریح کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت نیرو،نصب مستقیم پمپ‌های خانگی بر روی کنتور و انشعاب توزیع آب منازل که به منظور بهبود فشار آب در طبقات فوقانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، یکی از عوامل مهم در افت فشار آب برخی نقاط مسکونی در شهرها است. اما پیامد این اقدام غیرقانونی چیست؟ براساس بند 2-34-4 آیین نامه عملیاتی و شرایط عمومی تعرفه‌های آب و فاضلاب کشور، نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور و یا شبکه توزیع آب شهری تخلف است و برای مشترکانی که اقدام به نصب مستقیم پمپ بر روی کنتور و یا شبکه توزیع آب کنند، پس از صدور اخطار کتبی (در صورت اصلاح نکردن شرایط) نسبت به قطع موقت انشعاب تا زمان برچیدن پمپ اقدام خواهد شد و در صورت تکرار این تخلف پیگیری‌های قانونی دیگری نیز به عمل خواهد آمد.
 
اما این تنها مسئله در نصب مستقیم پمپ بر روی انشعاب آب نیست و به دلیل اختلال این اقدام غیراصولی در شمارشگر کنتور، مشترکان مربوطه عمدتاً با هزینه های بالا بر روی قبوض خود مواجه شده و همین مسئله عامل بسیاری از مراجعات روزانه به ادارت آب مناطق است.
 
"علی سیدزاده" در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، استفاده از پمپ به صورت مستقیم بر روی انشعاب شبکه آب خانه‌ها را  غیرمجاز و غیرقانونی اعلام کرد و گفت: این امر موجب اختلال در فشار متعادل شبکه آبرسانی می‌شود؛ همچنین مکش پمپ به‌کار گرفته شده در برخی از منازل، باعث کاهش فشار آب در منازل مجاور می‌شود.
 
وی در همین زمینه افزود: استفاده مستقیم از پمپ بر روی کنتور خانه‌ها، موجب می‌شود دبی ماکسیمم در مدت زمان کمی از کنتورهای آب عبور داده شود و این امر آسیب زیادی به مکانیزم کنتورهای آب وارد می‌کند، از جمله می‌توان به خرابی و اختلال در عملکرد چرخ‌دنده‌های کنتور اشاره کرد که در طولانی مدت خطای محاسباتی رخ می‌دهد.
 
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در شبکه‌های توزیع آب، یک فشار استاندارد وجود دارد که تامین کننده فشار آب در طبقات منازل است و چنانچه فشار مناسب آب در طبقات بالاتر یک ساختمان تامین نشود، وظیفه مالک است که بر اساس اصول و قواعد مناسب این فشار آب را تامین کند.
 
وی در همین زمینه تصریح کرد: در شرایط نرمال فشار شبکه توزیع در زمانی که مشکل کم‌آبی وجود ندارد و یا مدیریت فشار آب صورت نمی‌گیرد، باید به نحوی باشد که تا سه طبقه را پاسخگو باشد؛ تامین فشار آب منازل تا سه طبقه برعهده شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است.
 
سیدزاده درباره چند و چون نصب پمپ توسط مشترکان در منازل سخن گفت و افزود: در ابتدا باید پیش از کنتور، یک مخزن ذخیره آب تعبیه و در ادامه آن پمپ نصب شود. با رعایت این موارد پمپ مستقیم به شبکه وصل نمی‌شود و آب مخزن را مکش می‌کند.
 
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکان و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: در شرکت‌های آب و فاضلاب راهکارهای استفاده صحیح از پمپ با تهیه بروشورهایی معرفی می‌شود؛ همچنین مشترکان خانگی  می‌توانند با تماس با سامانه 122 راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنند.

لینک کوتاه
افت فشار آب مشترکان سامانه 122

اخبار مرتبط

نظرات شما