سیاست تولید نفت اوپک پلاس در نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران این گروه، تغییری نکرد و عربستان سعودی و روسیه بر ادامه کاهش داوطلبانه تولید، تاکید کردند.

به گزارش نسیم اقتصاد، نشست آنلاین وزیران سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانشان شامل روسیه، برگزار شد. کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس می‌تواند در صورت لزوم، خواستار برگزاری نشست کامل وزیران این گروه شود. اوپک پس از پایان این دیدار، در بیانیه‌ای اعلام کرد: این کمیته به ارزیابی دقیق شرایط بازار ادامه خواهد داد و این کمیته، کاهش تولید عربستان سعودی و روسیه را تصدیق کرد.

 
پیشتر، عربستان سعودی روز چهارشنبه اعلام کرد که به کاهش تولید داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال 2023 ادامه می‌دهد و روسیه هم اعلام کرد کاهش داوطلبانه صادرات نفت به میزان 300 هزار بشکه در روز را تا پایان دسامبر، حفظ می‌کند.
 
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، در کانال خبری «روسیه 24»، اعلام کرد کاهش مشترک عرضه توسط عربستان سعودی و روسیه، به توازن بازار نفت جهانی کمک کرده است. ما همچنان به طور کامل به تعهداتمان عمل می کنیم.
 
نواک گفت: روسیه در نوامبر، با تحلیل بازار، درباره کاهش یا افزایش محدودیت عرضه داوطلبانه خود تصمیم خواهد گرفت و به کاهش صادرات داوطلبانه تا پایان دسامبر ادامه می دهد. وی تاکید کرد، کاهش داوطلبانه عرضه روسیه با هدف تقویت تلاشهای اوپک پلاس برای ثبات و توازن بازارهای نفت است.
 
این کشور در آوریل تصمیم گرفت تولید نفت خود را به میزان 500 هزار بشکه در روز تا پایان سال 2024 کاهش دهد و در اوت، اعلام کرد صادرات نفت خود را به میزان 300 هزار بشکه در روز تا پایان سال 2023 کاهش می دهد.
 
نیکلای شولگینوف، وزیر انرژی روسیه ماه گذشته گفته بود تولید نفت روسیه امسال 1.5 درصد نسبت به سال 2022 کاهش پیدا کرده و به 527 میلیون تن خواهد رسید.
 
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی که ریاست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس را برعهده دارد، ماه میلادی گذشته اظهار کرده بود کاهش تولید این گروه، برای تثبیت بازار ضروری است و  قیمت خاصی هدف گرفته نشده است.
 
در آستانه این نشست، منابع آگاه در اوپک پلاس گفته بود سیاست تولید احتمالا ثابت می ماند اما بعضی از تحلیلگران با توجه به افزایش قیمت نفت، به افزایش احتمال کمتر شدن کاهش تولید عربستان سعودی اشاره کرده بودند.
 
کاهش داوطلبانه عرضه عربستان سعودی و روسیه، علاوه بر محدودیت تولیدی است که اواخر سال 2022 از سوی اوپک پلاس اعلام شد.
 
بر اساس گزارش رویترز، نشست بعدی این کمیته در 26 نوامبر همزمان با برگزاری نشست کامل وزیران اوپک پلاس، برگزار خواهد شد.

لینک کوتاه
روسیه کاهش تولید نفت اوپک پلاس

اخبار مرتبط

نظرات شما