وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تولید 97 درصد داروها و 40 درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز ایران در داخل کشور، گفت: هیچ محدودیتی برای تولید دارو در منطقه وجود ندارد و آماده همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه هستیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، بهرام عین اللهی روز شنبه در آیین افتتاحیه بیست و هفتمین نشست سه روزه کشورهای عضو گروه پنج شامل کشورهای ایران، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و عراق (G5) که با عنوان «دیپلماسی سلامت» در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: دیپلماسی سلامت نقطه مشترک تمام کشورها است و در منطقه میان همسایگان باعث افزایش همکاری‌ها می‌شود.
 
وی اظهار داشت: در این نشست درباره دارو و تجهیزات پزشکی بحث و تبادل نظر می شود و امید است به سمتی پیش رویم که در یک همکاری مشترک، بازار فعال و جدید در بحث دارو ایجاد و نیازهای یکدیگر را تامین کنیم.
 
وزیر بهداشت ادامه داد: همکاری‌های مختلف در گروه پنج از جمله درمانی، آموزشی، پرستاری و دندانپزشکی وجود دارد و در این جلسه به دلیل اهمیت موضوع درباره مشکلات دارویی و تجهیزات پزشکی بحث و تبادل نظر می شود.
 
عین اللهی در ادامه به تحریم های ظالمانه آمریکا و غرب علیه کشورمان در 44 سال گذشته اشاره کرد و افزود: به رغم این تحریم ها پیشرفت های زیادی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی حاصل شده و امید است شاهد همکاری‌های بیشتر میان کشورهای دوست و همسایه باشیم.
 
وی هدف اصلی این گردهمایی را دسترسی عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی و در نهایت سلامت مردم منطقه برشمرد و گفت: در زمان همه گیری ویروس کرونا ثابت شد که تداوم این همکاری‌ها در کنترل این همه گیری موثر بود.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: سلامت در یک کشور به تنهایی ایجاد نمی شود و از این رو گروه پنج سرآمد این همکاری‌هاست و ضرورت دارد در تولید و توزیع دارو و قوانین و مقررات تجربیات یکدیگر را به اجرا بگذاریم.
 
وی خاطر نشان کرد: امروزه تولید بسیاری از داروهای با تکنولوژی بالا و زیست فناوری می تواند بیماری مردم را درمان کند و هیچ محدودیتی برای تولید دارو در منطقه وجود ندارد.
 
وزیر بهداشت گفت: جلسه آتی فائو درباره زنان خواهد بود و در رابطه با سلامت و زنان صحبت‌هایی خواهیم داشت.
 
عین اللهی از سفر خود به قاهره در هفته آینده خبر داد و گفت که در این سفر با وزرای بهداشت کشورهای دوست دیدار و گفت و گو خواهد داشت.
 
 بیست و هفتمین اجلاس تخصصی کشورهای عضو گروه پنج با عنوان "دیپلماسی سلامت؛ نظام‌های دارو و تجهیزات پزشکی" روز شنبه هشتم مهر ماه به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز به کار کرد.
 
این اجلاس با شعار "به سوی دسترسی عادلانه به دارو و تجهیزات پزشکی" و برنامه توسعه همکاری ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی 6 تا 9 مهرماه در تهران برگزار می شود و هیات های کشورهای عضو گروه پنج در اولین روز اجلاس از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی «ایران فارما» (دارو و صنایع وابسته) بازدید کردند.
 
علاوه بر وزیر و مسئولان وزارت بهداشت، جعفر حسین نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران، سفرا و نمایندگان کشورهای عضو افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و عراق و کارشناسان گروه پنج و نمایندگان سازمان های بین المللی مقیم ایران در آیین افتتاحیه امروز حضور داشتند.

لینک کوتاه
ایران تولید دارو عین اللهی وزیر بهداشت

اخبار مرتبط

نظرات شما