تلاش‌های بی‌وقفه وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار همه بخش‌های کشور در تابستان امسال هم به نتیجه رسید و دومین تابستان بدون خاموشی را در دولت سیزدهم ثبت کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، تابستان سال 1400 روزهای سخت و تلخ خاموشی‌ها باعث نارضایتی مردم شده بود؛ ایامی که مردم، صاحبان صنایع و نیز کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ هر روز منتظر قطعی برق بودند تا از زندگی و حرفه خود بازمانند.
 
این روزهای تلخ یکی بعد از دیگری می‌گذشت تا آنکه دولت سیزدهم و به دنبال آن وزارت نیرو سکان امور را به دست گرفت و تلاش بی‌وقفه خود را برای کاهش و حذف خاموشی‌ها به کار گرفت
 
«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو نیز یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود را توسعه ظرفیت نیروگاهی که به فراموشی سپرده شده بود، اعلام کرد و بعد از کسب رای اعتماد از مجلس برنامه‌های خود ازجمله توسعه ظرفیت نیروگاهی را اجرایی کرد.
 
محرابیان برای افزایش توان تأمین برق پایدار برای بخش‌های مختلف کشور تنها به توسعه ظرفیت نیروگاهی بسنده نکرد و برای‌آنکه مردم را هم تشویق به رعایت مدیریت مصرف کند طرح اختصاص پاداش به مشترکانی که تا سقف الگوی برق مصرف کنند را اجرایی کرد.
 
توجه هم‌زمان وی به این دو موضوع در کنار تلاش برای رفع محدودیت‌های نیروگاهی و منطقه‌های انتقال برق سبب شد تابستان 1401 بدون خاموشی به پایان برسد، درحالی‌که بیش از هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق افزوده شده بود و تعداد زیادی از مشترکان برق هم پاداش گرفتند.
 
کسب این موفقیت در تابستان 1401 سبب شد تلاش‌ها برای تداوم آن در تابستان 1402 بیشتر شود تا مردم برای دومین بار تجربه روزهای گرم بدون خاموشی را تجربه کنند.
 
بر این اساس وزیر نیرو تلاش برای تأمین پایدار برق را از مهرماه 1401 به‌عنوان یک تکلیف برای همه مجموعه صنعت برق کشور مقرر کرد تا با انجام برنامه‌های تدارک‌دیده‌شده بتوانند برق تابستان را هم بدون خاموشی تأمین کنند.
 
بنا بر این گزارش، 140 برنامه عملیاتی برای این منظور در دستورکار قرار گرفت که شامل بخش‌های توسعه ظرفیت نیروگاهی، انجام به‌موقع تعمیرات نیروگاهی و رفع اشکالات پست‌های و خطوط انتقال برق ازیک‌طرف و افزایش میزان مشارکت مردم در رعایت الگوی مصرف بود.
 
افزایش ظرفیت نیروگاهی انجام شد و بیش از هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور در نیروگاه‌های حرارتی، تجدیدپذیر و مقیاس کوچک محقق شد.
 
سخنگوی صنعت برق در همین باره و در نشستی که روزهای اخیر با خبرنگاران داشت، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون هفت هزار و 800 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است؛ علاوه بر این پست‌های برق و خطوط انتقال نیز افزایش متناسبی یافت.
 
مصطفی رجبی مشهدی خاطرنشان کرد: همچنین یک هزار و 560 مگاوات ناشی از ارتقا توان نیروگاه‌های موجود به دست آمد.
 
وی درباره وضعیت شبکه انتقال کشور گفت: اقدام‌های خوبی برای تقویت شبکه برق انجام شد.
 
سخنگوی صنعت برق طول شبکه انتقال کشور را 986 هزار کیلومتر اعلام کرد و از برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات شبکه خبر داد.
 
اعمال این روش‌های فنی سبب شد برق موردنیاز کشور در تابستان امسال هم تأمین شود؛ علاوه بر این روش‌ها در بخش مشارکت‌دادن مردم در اعمال مدیریت مصرف با اختصاص پاداش‌های تا 20 برابری نیز به‌خوبی دنبال شد.
 
رجبی مشهدی در این مورد هم گفت: طرح اختصاص پاداش به مشترکان امسال به‌خوبی اجرا شد و در نتیجه آن 40 درصد مشترکان مشمول پاداش شدند.
 
وی، میزان پاداش را 2 هزار و 200 میلیارد تومان اعلام کرد که این امر سبب کاهش مصرف در بخش خانگی برای نخستین‌بار و افزایش آن در بخش صنعت شد.
 
ویژگی تأمین برق امسال کشور این بود که برای نخستین‌بار میزان مصرف برق بخش صنعت از بخش خانگی جلو زد.
 
احمد حیدری معاون حقوقی، پشتیبانی و امور مجلس وزیر نیرو در این باره گفت: امسال برای نخستین‌بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران رشد مصرف برق صنایع از بخش خانگی بیشتر شد.
 
وی افزود: همواره بخش صنعت درصدی از برق خانگی را مورداستفاده قرار می‌داد که کمتر از برق بخش خانگی بود. امسال برای نخستین‌بار این روند تغییر کرد و بخش صنعت که بخش تولید کشور است با رشد خوب مصرف برق روبرو شد.
 
جمیع اقدام‌های انجام شده برای تأمین برق تابستان 1402 سبب شد تا با وجود شکسته‌شدن 35 باره رکورد مصرف برق در روزهای اوج بار دومین تابستان بدون خاموشی هم در تابستان 1402 رقم خورده و کارنامه درخشانی برای وزارت نیرو رقم بزند.

لینک کوتاه
خاموشی دولت سیزدهم تامین برق

اخبار مرتبط

نظرات شما