انتشار خبرهای سیاسی درباره آزادی پول‌های بلوکه شده و خبرهایی درباره توافق تازه ایران و آمریکا، بازار سکه را وارد فاز جدیدی کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از خبرآنلاین، خبرگزاری آسوشیتدپرس دوشنبه شب گزارش داد که دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با صدور معافیتی برای بانک‌های بین‌المللی زمینه را برای انتقال 6 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به قطر فراهم کرده است؛ همچنین آمریکا موافقت کرده است تا پنج شهروند ایرانی زندانی در ایالات متحده را آزاد کند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته یعنی یک ماه پس از توافق اصولی مقام‌های آمریکایی و ایرانی از ارائه معافیت‌های تحریم به بانک‌های تحریمی حمایت کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، معافیت‌های تحریمی به بانک‌ها و نهادهای مالی در کره جنوبی، آلمان، ایران، قطر و سوئیس قابل اعمال خواهد بود.

در همین حال، رویترز در گزارشی نوشت: آمریکا تحریم‌ها برای انتقال 6 میلیارد دلار منابع مالی ایران از کره جنوبی به قطر را برداشت. این اقدام برای مبادله زندانیان ایران و آمریکا که قبلاً اعلام شده بود ضروریست.

خبر قرارداد ایران و آمریکا برای آزادسازی 5 شهروند آمریکایی که در ایران بازسازی شده بودند، در ازای انتقال منابع مالی ایران و آزادی 5 ایرانی بازداشت شده در آمریکا، در دهم ماه اوت اعلام شده بود.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد اعطای این معافیت تحریمی به نفع امنیت ملی آمریکاست.

در مدارکی که به کمیته‌های کنگره آمریکا فرستاده شده، دولت آمریکا برای اولین بار رسما از آزادسازی 5 ایرانی بازداشت شده در این کشور طبق بخشی از این قرارداد و در ازای آزادی شهروندان بازداشت شده آمریکایی در ایران اشاره کرده است.

آدرین واتسون، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای در روز دوشنبه گفت وزیر امور خارجه آمریکا در هشتم سپتامبر مجوز این انتقال را صادر کرده بود و اطلاعیه رسمی آن در روز دوشنبه برای کنگره آمریکا ارسال شده است.

طبق گفته برخی منابع، انتقال 6 میلیارد دلار پول ایران به قطر در اوایل هفته آینده اتفاق می‌افتد.

طبق اطلاعیه صادر شده این معافیت‌های تحریمی شامل شرکت‌هایی مانند شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی و سایر موسسات مالی ایران می‌شوند تا وجوه مسدودی از حساب‌های جمهوری کره به حساب‌های سوئیس و آلمان و سپس از این حساب‌ها به قطر منتقل شود.

پیش‌بینی بازار سکه

همزمان با انتشار این اخبار، بازار سکه تقریبا سرگردان شده است؛ چراکه سکه‌بازار پیش‌بینی می‌کنند احتمالا قیمت دلار کاهشی خواهد شد و همین موضوع قیمت سکه در بازار را وارد روند ریزشی می‌کند.

در حال حاضر هر قطعه سکه امامی در بازار 29 میلیون و 92 هزار تومان قیمت دارد. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در بازار به قیمت 25 میلیون و 491 هزار تومان، نیم‌سکه 15 میلیون و 170 هزار تومان، ربع‌سکه 10 میلیون و 240 هزار تومان و سکه گرمی 6 میلیون و 30 هزار تومان قیمت دارد.

 

لینک کوتاه
ایران آمریکا بازار سکه قیمت‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما