مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: مجموعه فعالیت‌های مطالعاتی انجام‌شده در دو سال گذشته، به شناسایی ظرفیت تولیدی بالاتر در 6 مخزن به‌مقدار 250 هزار بشکه در روز منجر شده است.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت نفت، رامین روغنیان گفت: تکمیل زنجیره سه‌گانه هدایت سیالات به مخزن، چاه و تأسیسات لازمه تداوم و افزایش تولید است و خوشبختانه طی دو سال گذشته در هر سه بخش فعالیت‌های بسیار خوب و قابل دفاعی انجام شده است.

روغنیان ادامه داد: مجموعه فعالیت‌های مطالعاتی انجام‌شده طی 2 سال گذشته، به شناسایی ظرفیت تولیدی بالاتر در 6 مخزن اهواز بنگستان، منصوری بنگستان، آبتیمور، گلخاری، بالارود و منصورآباد بنگستان به مقدار 250 هزار بشکه در روز منجر شده است که این مقدار بیش از 7 درصد ظرفیت تولید کنونی میدان‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است و در صورت تأمین الزامات تولیدی این مخازن و تولیدی شدن این ظرفیت، با فرض قیمت هر بشکه نفت 80 دلار، سالانه 7 میلیارد دلار به درآمد ارزی کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: با اضافه شدن 250 هزار بشکه در روز به ظرفیت تولید بالقوه مخازن، مقدار PGC از رقم فعلی (3400 هزار بشکه در روز) به 3650 هزار بشکه در روز افزایش داده شده است که دستاورد بسیار بزرگی برای صنعت نفت کشور محسوب می‌شود، البته روند کشف ظرفیت‌های جدید تولیدی در مخازن حسب شرح وظایف اداره‌های مدیریت فنی ادامه دارد و در صورت قطعی شدن ظرفیت‌های جدید، نتایج و دستاوردهای آن اعلام می‌شود، همچنین برنامه پنج ساله مطالعاتی مخازن تهیه شده است که در آن بخشی از مطالعاتی که به‌دلیل کمبود نیروی انسانی امکان انجام آنها در مناطق وجود ندارد، برون‌سپاری می‌شوند.

مدیر امور فنی در خصوص برنامه‌های ظرفیت تولید گفت: از دیگر وظایف مهم مدیریت امور فنی که در اداره مهندسی بهره‌برداری ستاد انجام می‌شود ارائه برنامه‌های تولید پنج ساله است، همچنین با توجه به اینکه تأمین الزامات برنامه‌های تولید نظیر ساخت موقعیت، خرید کالا و مواد حفاری، احداث تأسیسات مورد نیاز، اجاره دکل و کویل فعالیت‌های زمان‌بری هستند، از این رو الزامات این برنامه‌ها باید از چند سال قبل ارائه و تأمین آنها پیگیری شود.

طرح افزایش توان تولید در برنامه‌ای پنج ساله ارائه شد

روغنیان با اشاره به اینکه در این راستا برنامه پنج ساله ظرفیت تولید با هدف افزایش توان تولید از 2 میلیون 933 هزار بشکه در روز در ابتدای سال 1401 به 3 میلیون و 328 هزار بشکه در روز تهیه و ارائه شده است، تصریح کرد: اهم الزامات برای دستیابی به حدود 350 هزار بشکه در روز افزایش ظرفیت تولید در طی پنج سال حفاری بیش از 300 حلقه چاه توسعه‌ای، تعمیر حدود 550 حلقه چاه و انجام بیش از 3 میلیون و 350 عملیات ترمیمی است. بدیهی است دستیابی به این مقدار تولید وابسته به تأمین الزامات آن است و در دو سال گذشته فعالیت‌ها و پیگیری‌های بسیاری با همکاری دیگر مدیریت‌ها برای تأمین الزامات این برنامه انجام‌شده تا ان‌شاءالله این برنامه سنگین تولیدی محقق شود.

گفتنی است برنامه‌های تولیدی بر اساس پیش‌بینی ظرفیت‌های تأسیساتی مخازن، انجام فعالیت‌های افزایش تولید در چاه‌ها و مقدار کاهش تولید در مخازن تهیه می‌شود و به عبارت دیگر برآیند مجموعه فعالیت‌های افزایش تولید و کاهش‌ها مقدار تولید یک برنامه تولیدی را تعیین می‌کنند.

مدیر امور فنی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: بر اساس تجربیات برنامه‌های تولیدی در سال‌های گذشته، متوسط این کاهش‌ها هر سال حدود 350 تا 400 هزار بشکه در روز است، البته با توجه به کاهش‌های تکلیفی در سال‌های اخیر مقدار این کاهش‌ها باید در تولید حداکثری دوباره تعیین شود، از این رو در ارزیابی عملکرد تولیدی یک سال از ابتدای فروردین تا ابتدای فروردین سال بعد اگر مقدار افزایش تولید 20 هزار بشکه در روز گزارش شود باید توجه داشت که حجم فعالیت‌های سالانه به‌گونه‌ای بوده که افزون بر جبران کاهش‌های سالانه 350 تا 400 هزار بشکه در روز، 20 هزار بشکه در روز نیز افزایش تولید حاصل شده و نباید تصور کرد که فقط به مقدار 20 هزار بشکه در روز فعالیت افزایشی انجام‌شده است.

‌مخزن اهواز بنگستان با کاندید تزریق آب به‌صورت پایلوت

مدیر امور فنی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه اهواز بنگستان بزرگ‌ترین مخزن بنگستانی است، افزود: این مخزن با بیش از 37 میلیارد بشکه نفت درجا کاندیدای تزریق آب به‌صورت پایلوت است. تاکنون فعالیت‌های زیادی در این خصوص انجام‌شده و امید است با پایان مطالعات آن در سال آینده پروژه پایلوت تزریق آب به این مخزن آغاز شود، همچنین پیش‌بینی می‌شود با انجام پروژه تزریق آب در این مخزن ضریب بازیافت آن به دو برابر مقدار کنونی افزایش یابد و در صورت موفقیت در انجام پروژه پایلوت در بخشی از مخزن، تزریق آب در بخش‌های دیگر مخزن نیز برنامه‌ریزی خواهد شد. از این رو اگر تزریق آب در این مخزن موجب افزایش ضریب بازیافت شود، پروژه‌های تزریق آب در دیگر مخازن بنگستانی با هدف افزایش ضریب بازیافت برنامه‌ریزی خواهد شد و حجم قابل‌توجهی به ذخایر قابل برداشت اضافه می‌شود.

روغنیان با بیان اینکه هم‌اکنون مهم‌ترین دلیل استفاده از شرکت‌های خارجی که اغلب آنها روسی هستند، تأمین منابع مالی است، گفت: بودجه شرکت ملی نفت ایران برای توسعه میدان‌ها عمدتاً 14.5 درصد فروش نفت است که این مقدار پاسخگو هزینه‌های سنگین توسعه میدان‌ها نیست و اگر تأمین مالی انجام شود مشکلی برای توسعه میدان‌های نفتی نداریم و فناوری‌های جدید مورد نیاز را از طریق خرید خدمات تأمین می‌کنیم.


 

لینک کوتاه
افزایش ظرفیت نفت مخازن جنوب کشور

اخبار مرتبط

نظرات شما