عضو اتاق بازرگانی گفت: بخش خصوصی ایران تمایل دارد که در حوزه برق سرمایه‌گذاری کند و توان، ظرفیت، نیروی انسانی و مدیریت در کشور ما وجود دارد. اگر پول و فاینانس موجود باشد و برق تولیدی را خوب خرید کنند بخش خصوصی ایران در هر جای دنیا حتی اروپا هم سرمایه‌گذاری می‌کند، اما در ایران رقم کنونی خرید برق نمی‌صرفد و کسی مسئولیت وضع موجود را نمی‌پذیرد که مشکل سرمایه‌گذاری را حل و ورود به این حوزه را توجیه‌پذیر کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، حمیدرضا صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی ناترازی برق و برنامه‌هایی که وزارت نیرو برای ساخت نیروگاه توسط صنایع دنبال می‌کند، اظهار داشت: ابتدا اینکه در هیچ جای دنیا اینگونه نیست که اگر کمبود برق داریم، خود مصرف‌کننده در تولید برق مشارکت داشته باشد، معنی مشارکت در تولید برق در ایران به معنای سرمایه‌گذاری صنایع در این حوزه است. در حالی که در این کشور نیروگاه‌ساز و سرمایه‌گذار وجود دارد، هر کس باید سر جای خود باشد، صنایع می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و ساخت توسط متخصصان اجرایی شود و صنایع درگیر کار بهره‌برداری و بکارگیری نیرو نشوند، البته در دنیا صنایعی مثل آلومینیوم نیروگاه اختصاصی دارند و نزدیک کارخانه احداث شده تا جریان براحتی برقرار شده و برق با کمترین تنش تامین شود، ولی نمی‌توانیم به صنایع بگوییم چون برق کم است خود صنایع باید تولید کنند.

وی افزود: ما اکنون 10 تا 12 هزار مگاوات کمبود برق داریم و باید حدود 18 هزار مگاوات نیروگاه ایجاد کنیم تا این ناترازی رفع شود، باید مدل سرمایه‌گذاری معنا پیدا کند، خیلی از سرمایه‌گذاران، نیروگاه‌سازان و هلدینگ‌ها این کار را انجام می‌دهند ولی زمانی که بنا داریم تجدیدپذیرها را توسعه دهیم در این صورت به صنایع اعلام می‌کنیم که مشارکت کنند و روی سقف و سیلوها پنل احداث کنند. در تمام دنیا حتی مردم عادی در سقف منازل پنل خورشیدی نصب می‌کنند، در کشور ما نیز صنایع و منازل شخصی هم می‌توانند در راستای تولید برق ایمن، پاک، پایدار و کاهش آلایندگی نیروگاه خورشیدی احداث کنند و این رویه باید مورد تشوق واقع شود.

عضو اتاق بازرگانی با تاکید بر اینکه جبران کمبود برق فعلی باید از مسیر برق پاک پر شود، گفت: اکنون نیازمند مدل جامع هستیم که هر کسی باتوجه به جایگاه خود که تولیدکننده، سازنده است و سرمایه‌گذار است؛ می‌تواند در تولید برق نقش داشته باشد از طرفی ما وظیفه داریم توسعه تجدیدپذیرها را هم دنبال کنیم در همه دنیا این مسیر را شروع کرده‌اند و با سرعت جلو می‌روند، در دنیا در سال گذشته 85 درصد سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در زمینه تولید برق در حوزه تجدیدپذیر بوده و سرمایه گذاری در بخش احداث نیروگاه حرارتی و اتمی کم شده و این نشان می‌دهد که دنیا به سمت تجدیدپذیر می‌رود، ما نیز برای اینکه آلایندگی کمتری برای مردم و محیط زیست  ایجاد کنیم در سیستم آب و هوایی کشور آلایندگی نداشته و به کاهش گرمایش زمین هم کمک کنیم، باید با یک همت جمعی در این پروژه‌ها مشارکت کنیم.

وی درباره سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه در دیگر کشورها با وجود کمبود برق در کشور خودمان توضیح داد: اگر سرمایه فراهم باشد چرا ما نباید در دیگر کشورها نیروگاه بسازیم؟ اگر قرار باشد بخش خصوصی در این حوزه ورود کند اقدامی درآمدزا و در راستی صدور دانش و خدمات فنی و مهندسی بسیار برای کشور بار مثبت خواهد داشت، اما این در صورتی است که رقم خرید برق جذاب باشد، اگر نرخ خرید برق در ایران نیز مناسب باشد قطعا بخش خصوصی حاضر به ورود به این بخش خواهد بود.

صالحی ادامه داد: بخش خصوصی ایران تمایل دارد که در این حوزه سرمایه‌گذاری کند و توان، ظرفیت،  نیروی انسانی و مدیریت در کشور ما وجود دارد اگر پول و فاینانس موجود باشد و برق تولیدی را خوب خرید کنند بخش خصوصی ایران در هر جای دنیا حتی اروپا هم سرمایه‌گذاری می‌کند، اما در ایران رقم کنونی خرید برق نمی‌صرفد و کسی مسئولیت وضع موجود را نمی‌پذیرد که مشکل سرمایه‌گذاری را حل و ورود به این حوزه را توجیه‌پذیر کند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع و چالش اصلی ما حضور وزارت نیرو در اقتصاد برق است، مثل مخابرات که از اقتصاد مخابرات کنار رفت و رقابت‌پذیری ایجاد شده در مورد نیرو این اتفاق نیفتاده است، وزارت نیرو باید از صنعت شروع کند و از یک‌سوم کل اقتصاد برق طی سه سال خارج شود تا مشکل خاموشی و سرمایه‌گذاری در این حوزه حل شود.

 

لینک کوتاه
اروپا نیروگاه وزارت نیرو صنعت برق

اخبار مرتبط

نظرات شما