سازمان هواشناسی کشور از افزایش دما در مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی خبر داد و برای 9 استان هشدار سیلاب ناگهانی، آب‌گرفتگی معابر و خسارت به کشاورزان صادر کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایلنا، براساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ارتفاعات البرز مرکزی، برخی مناطق اردبیل، گیلان، غرب مازندران،‌ ارتفاعات جنوبی کرمان،‌ ارتفاعات جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و ارتفاعات زاگرس مرکزی، رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی روی می‌دهد.

روز دوشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی، غرب گیلان، شرق و شمال هرمزگان و ارتفاعات جنوب کرمان، رگبار باران گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی پیش‌بینی می‌شود.

روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه در بیشتر مناطق کشور جو آرامی برقرار می‌شود و فقط در ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات جنوب کرمان و شمال هرمزگان در ساعات بعد از ظهر افزایش ابر، رگبار پراکنده،‌ رعد و برق و وزش باد شدید موقتی انتظار می‌رود.

امروز و فردا در حد فاصل بین زاگرس جنوبی و مرکزی به‌ویژه استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و جنوب اصفهان یزد در ساعات بعد از ظهر رشد ابرهای همرفتی، ‌رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.

از امروز تا چهارشنبه در بیشتر مناطق کشور روند افزایش دما پیش‌بینی شده است و در استان‌های خوزستان،‌ ایلام و نوار مرزی کرمانشاه هوا 3 تا 4 درجه گرم‌تر می‌شود.

براساس اعلام سازمان هواشناسی کشور، دما هوا در مرز خسروی تا روز چهارشنبه به 47 درجه و در مرزهای مهران،‌ چذابه و شلمچه نیز به 48 درجه افزایش می‌یابد. همچنین دما در شهر نجف به 48 درجه و شهرهای کربلا، کاظمین و سامرا نیز به 47 درجه بالای صفر افزایش خواهد یافت. آسمان کربلای معلی امروز صاف همراه با وزش باد گاهی وزش باد شدید و وقوع پدیده گردوخاک پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: تداوم فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی

زمان: یکشنبه 12 شهریور تا سه‌شنبه 14 شهریور 1402 (به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب)

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقتی، در نقاط مستعد گرد و خاک و تگرگ

منطقه اثر:

یکشنبه 12 شهریور 1402: دامنه و ارتفاعات در مازندران، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان، نیمه شمالی فارس، چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد.

دوشنبه 13 شهریور 1402: دامنه و ارتفاعات در غرب و شمال و شرق هرمزگان، جنوب غرب کرمان، نیمه شمالی و جنوب فارس، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب اصفهان و چهارمحال و بختیاری.

سه‌شنبه 14 شهریور 1402: دامنه و ارتفاعات در مازندران، شرق و غرب و شمال هرمزگان، شمال و جنوب فارس و جنوب اصفهان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال و خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم برپا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به‌ویژه در عبور از گردنه‌های کوهستانی، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان: یکشنبه 12 شهریور تا سه‌شنبه 14 شهریور 1402

نوع مخاطره: وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و در برخی مناطق نفوذ گرد و خاک

منطقه اثر: خراسان جنوبی، شرق کرمان، جنوب شرق خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، جنوب سمنان و شمال اصفهان

اثر مخاطره: وزش باد نسبتا شدید و خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار و کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت‌وآمدهای شهری، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت، تیرهای برق و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل.

توصیه: اجتناب غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.

 

لینک کوتاه
هشدار هواشناسی سیلاب افزایش دما پایانه مرزی اربعین

اخبار مرتبط