وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهتمام ایران و عراق برای تکمیل خط ریلی شلمچه- بصره، این راه آهن را برای هر دو کشور حایز اهمیت خواند و آن را نویدبخش اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه برشمرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «مهرداد بذرپاش» در گفت‌وگویی افزود: یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مین‌های زیادی آنجا گذاشته شد، مین‌روبی این مسیر به طول نزدیک به 16 کیلومتر باید انجام شود که مقدماتش فراهم شده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته قرار بود که ایران کل خط ریلی شلمچه- بصره (هم خط و هم پل) را با سرمایه‌گذاری خود بسازد، اما با توجهی که نخست وزیر عراق به این طرح داشت و از آنجایی که این طرح برای عراقی‌ها بسیار راهبردی و مهم است، در دولت این کشور حدود 200 میلیون دلار سرمایه‌گذاری تصویب شد.

وی ادامه‌داد: بر این اساس مقرر شد که ساخت ریل توسط سرمایه‌گذار طرف عراقی انجام شود و ایران عملیات مین‌روبی به طول 16 کیلومتر را در اندازه حرائم اطراف خط ریل انجام دهد.

بذرپاش اضافه‌کرد: از سوی دیگر، طرح ساخت یک پل تاشویی به طول 700 متر وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتی‌ها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار داده شد.

وی خاطرنشان‌کرد: به عبارت دیگر بخش اعظم سرمایه گذاری که در گذشته قرار بود توسط ایران انجام شود، به طرف عراقی واگذار شد و این هم اتفاق خوبی است که ما ملزم به سرمایه‌گذاری زیادی نیستیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: در حوزه کریدورهای شمال به جنوب فعالیت‌های جدی آغاز شده و خبرهای خوبی هم در پیش است و فعال‌تر کردن گذرگاه شرق به غرب در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه دشمنان بیکار نمی‌شوند و با مسیرهای موازی سعی می‌کنند شرکای راهبردی ما را از کار با ایران دلسرد کنند، افزود: بعد از قطعه رشت به آستارا که با روسیه توافق شد، برای تکمیل کریدور جنوب به شمال کشور هم با عراق به توافق شد رسیدیم. طرح‌هایی که سال‌های سال باقی مانده بود به همت دولت به سرانجام می‌رسد و امیدواریم هر چه زودتر تکمیل و تقدیم ملت بزرگ ایران شود.

 

لینک کوتاه
اتصال ریلی ایران غرب آسیا مدیترانه راه آهن شلمچه- بصره