بازارهای فرابورس نخستین هفته شهریور ماه را با رشد و رونق به پایان رساندند تا سرمایه‌گذاران با بازدهی مثبت نزدیک به 6 درصدی و رشد حدود 37 درصدی ارزش معاملات خرد، هفته‌ای مثبت را ثبت کرده باشند.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از فرابورس ایران، بهبود تقاضا و رونق معاملات بازارها در نخستین هفته شهریورماه باعث شد تا سرمایه‌گذاران این بازار طی پنج روز معاملاتی گذشته بازدهی مثبت را تجربه کنند.

در هفته منتهی به 10 شهریور، آیفکس فرابورس با رشدی بیش از 1400 واحد، معادل 5.72 درصد، سطح 26 هزار و 396 واحد را تجربه کرد.

رشد متغیرهای فرابورسی باعث شد در این مدت ارزش بازار نیز با افزایش 3.64 درصدی مواجه شود، به این ترتیب فرابورس در پایان هفته گذشته ارزش بازار 2.5 میلیون میلیارد تومانی را ثبت کرد.

در مجموع طی این مدت سرمایه‌گذاران در بازارهای فرابورس بیش از 31 میلیارد و 813 میلیون ورقه انواع دارایی مالی را به ارزشی افزون بر 261 هزار و 970 میلیارد تومان در 1.7 میلیون نوبت معاملاتی دادو ستد کردند.

به این ترتیب حجم معاملات رشد 24 درصدی و ارزش معاملات افزایش هشت درصدی داشتند.

مشتقه‌ها پرطرفدار بودند

نگاهی به ارزش معاملات به تفکیک بازارها نشان می‌دهد در این مدت در حالی بازارهای سهامی فرابورس بیشترین ارزش معاملات را داشتند که بیشترین رشد معاملات نسبت به هفته قبل، متعلق به بازار ابزارهای مشتقه بود.

جزییات ارزش معاملات بازارهای سهامی نیز نشان می‌دهد در هفته گذشته بازار پایه فرابورس با معاملاتی به ارزش سه‌هزار و 370 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشت. در این بازار رشد 44 درصدی ارزش معاملات را شاهد بودیم.

بازار دوم هم با معاملاتی به ارزش سه‌هزار و 200 میلیارد تومان 25 درصد افزایش را نسبت به هفته پایانی مرداد تجربه کرد و در بازار اول هم معاملاتی به ارزش سه‌هزار و 100 میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به هفته ماقبل 24 درصد بیشتر شده بود.

در این مدت در بازار ابزارهای مشتقه فرابورس بیش از 35 میلیارد تومان معاملات انجام شد که با افزایش 144 درصدی، پررونق‌ترین بازار فرابورس در هفته گذشته بود.

رونق معاملات ETFها

در بازار ابزارهای نوین مالی نیز معاملاتی به ارزش 252 هزار میلیارد تومان ثبت شد که رشد 7.5 درصدی داشت.

در این بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله طی هفته گذشته بیشتر از قبل موردتوجه بودند و ارزش معاملات آن‌ها با رشد 11 درصدی به بیش از یک‌هزار و 400 میلیارد تومان رسید.

رشد 37 درصدی ارزش معاملات خرد

در پایان معاملات نخستین هفته شهریور، ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به بیش از هشت‌هزار و 960 میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پایانی مرداد رشد حدود 37 درصدی را ثبت کرد.

در این مدت 10 صنعت پیشرو بازارهای فرابورس 67 درصد ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. به این ترتیب که گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، بانک‌ها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، انبوه‌سازی، بیمه و صندوق بازنشستگی، محصولات غذایی و آشامیدنی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و ماشین‌آلات و تجهیزات ارزش معاملات خرد نزدیک به 6 هزار میلیارد تومانی داشتند.

از میان این 10 صنعت، گروه سرمایه‌گذاری‌ها به تنهایی 12 درصد ارزش معاملات خرد را به خود اختصاص داد و در صدر جدول صنایع پیشرو معاملات هفته گذشته قرار گرفت.انتهای پیام

 

لینک کوتاه
افزایش شاخص فرابورس معاملات

اخبار مرتبط

افزایش 6 درصدی مصرف برق

افزایش 6 درصدی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: افزایش میزان تقاضای مصرف برق در کشور نسبت به مدت مشابه سال... 5 اردیبهشت 1403

نظرات شما