تولید و عرضه مسکن در قالب نهضت ملی در حالی به عنوان ابرپروژه از سوی دولت سیزدهم پایه‌ریزی شد که پیش از روی کار آمدن این دولت، کشور در این بخش به دلیل عدم اعتقاد دولت‌های قبل به تولید مسکن با چالش‌های زیادی مواجه شده بود.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایرنا، دولت سیزدهم از زمان روی کارآمدن خود تاکنون تولید مسکن را با هدف جبران عقب ماندگی ها در این بخش به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های خود قرار داد، طرحی که به دلیل عدم اجرای اقداماتی در گذشته بار سنگین آن بر روی دوش دولت سیزدهم افتاد.

به همین منظور دولت از همان روزهای ابتدایی طرحی را به نام پروژه نهضت ملی مسکن تعریف تا با اجرایی شدن آن بتوان بخش زیادی از نیاز کشور در این بخش را مرتفع کرد.

براساس آمار بیش از 6 میلیون نفر در طرح نهضت ملی ثبت نام کردند که با تامین زمین با اولویت توسعه افقی تاکنون عملیات اجرایی یک میلیون و 476 هزار واحد آغاز شده است.

بر اساس آمار ارایه شده، 123 هزار و 972 واحد در قالب نوسازی بافت‌های فرسوده، 124 هزار و 154 واحد در دست ساخت برای تامین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، 119 هزار و 579 واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین (خود مالکی) و 295 هزار و 319 واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستائی است.

همچنین ظرفیت واحد مسکونی زمین های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی و گروهی به متقاضیان واجد شرایط در قالب اجاره 99 ساله معادل 226 هزار و 573 واحد مسکونی و واحدهای مسکونی در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه سازی روی اراضی اجاره 99 ساله دولتی، معادل 587 هزار و 394 واحد است.

توجه به مسکن کارگری برای نخستین بار در دولت سیزدهم

برای نخستین بار در دولت سیزدهم در حالی به مسکن کارگری اهمیت داده شد که این مهم پیش از این مغفول مانده بود، بر همین اساس در این دولت عملیات ساخت 100 هزار واحد مسکونی در سال 1402 آغاز شد.

شروع احداث 56 هزار واحد مسکونی برای واگذاری به مددجویان

از دیگر اقدامات در حوزه مسکن که به همت دولت سیزدهم بارور و امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آن پرداخته شده است، آغاز عملیات احداث 56 هزار و 803 واحد مسکونی برای واگذاری به مددجویان نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله بهزیستی بود که 35 هزار واحد به مددجویان تحویل که نشان از رشد 50 درصدی تامین و تکمیل معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی است.

پرداخت 147 همت تسهیلات برای تولید مسکن

با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها به عنوان یکی از راهکارها با هدف تولید و عرضه مسکن به خصوص به دهک‌ها و اقشار محروم کشور بوده است، به همین منظور با دستورالعمل‌های صورت گرفته و ملزم کردن بانک‌ها به پرداخت تسهیلات، تاکنون 147 همت تسهیلات برای افزایش تولید و عرضه مسکن پرداخت شده است.

دولت سیزدهم در کنار تولید مسکن در شهرها، نوسازی و بهسازی مسکن روستایی را نیز در دستور کار خود قرار داد که در همین راستا عملیات اجرایی 295 هزار و 389 واحد در مناطق روستایی نیز آغاز شده است.

از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسکن می‌توان به تخصیص زمین به انبوه‌سازان اشاره کرد که به همین منظور زمین به متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه‌سازی به تعداد 587 هزار و 394 زمین تخصیص یافت.

به همین منظور با هدف پرداخت تسهیلات به پروژه‌های خودمالکی، قراردادهایی با بانک‌ها منعقد که 119 هزار و 579 واحد مسکونی از این تسهیلات استفاده کردند.

لینک کوتاه
واحد مسکونی طرح نهضت ملی زمین

اخبار مرتبط

نظرات شما