آمار رسمی دولت چین نشان داد روسیه در ماه ژوییه، بزرگترین صادرکننده نفت به چین ماند اما کاهش تخفیف‌ها، باعث شد واردات محموله‌های روسی کمتر از ماه‌های قبل شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، داده‌های اداره کل گمرک چین نشان داد که واردات نفت روسیه به چین در ژوییه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد رشد کرد و به 8.06 میلیون تن معادل 1.9 میلیون بشکه در روز رسید. واردات نفت از روسیه در هفت ماه نخست سال 2023، رشد 25 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشت و به 60.66 میلیون تن رسید.
 
واردات نفت چین از عربستان سعودی، به 5.65 میلیون تن رسید که 14 درصد در مقایسه با ژوییه سال گذشته و 31 درصد در مقایسه با ژوئن، کاهش داشت.
 
با توجه به اقدام ریاض در افزایش قیمت فروش نفت به خریداران آسیایی در ژوییه، انتظار می‌رفت صادرات نفت عربستان سعودی به پالایشگاه‌های آسیایی در این ماه کاهش پیدا کند. عربستان سعودی همچنین برنامه‌هایی را برای کاهش بیشتر تولید و رساندن سطح تولید به 9 میلیون بشکه در روز در مقایسه با 9.6 میلیون بشکه در روز در ژوئن، اعلام کرد.
 
با وجود تحریم‌های غربی و مکانیزم سقف قیمت گروه هفت برای فروش نفت روسیه، گرید نفتی «اسپو»، نزدیک به قیمت گریدهای پایه بازار معامله شده است که ناشی از تقاضای قوی از سوی خریداران هندی و چینی بوده است. قیمت نفت «اسپو» برای تحویل در ژوییه، پنج تا شش دلار در هر بشکه ارزان‌تر از قیمت نفت برنت بود؛ در حالی که این اختلاف قیمت در مارس، هشت دلار و 50 سنت بود.
 
تقاضای داخلی بالاتر در روسیه احتمالا به کاهش صادرات نفت از سوی این کشور منجر خواهد شد. برآورد شده که صادرات از بنادر غربی روسیه در ژوییه، بر مبنای ماه به ماه، 18 درصد کاهش پیدا کرده و منعکس کننده افزایش تقاضای داخلی برای پالایش نفت بوده است.
 
پالایشگاه‌های چینی از معامله‌گران واسطه برای انجام امور حمل و بیمه محموله‌های نفت روسیه استفاده می‌کنند تا از نقض تحریم‌های غربی اجتناب کنند.
 
صادرکنندگان دیگر شاهد رشد سهم بازارشان برای جبران عرضه کمتر از سوی عربستان سعودی و روسیه بوده اند. صادرات آنگولا در ژوییه نسبت به ماه پیش از آن، 27 درصد رشد کرد و به 574 هزار و 581 بشکه در روز رسید.
 
صادرات آمریکا به چین در ژوییه به روند رشدی که داشت، ادامه داد و با وجود تنش‌های ژئوپلیتیکی، نسبت به ژوییه سال گذشته، پنج برابر شد. میزان صادرات آمریکا، به 161 هزار و 275 بشکه در روز رسید.
 
بر اساس گزارش رویترز، واردات نفت از مالزی در ژوییه، 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد کرد و به 911 هزار و 926 بشکه در روز رسید. مالزی اغلب نقطه واسطه برای مبادله محموله‌های نفت تحریم شناخته می‌شود.

لینک کوتاه
روسیه صادرکننده نفت چین

اخبار مرتبط

نظرات شما