بسیاری از افراد در سراسر جهان به خون و فرآورده‌های خونی نیاز دارند؛ به‌طوری‌که از هر سه نفر، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده‌های خونی پیدا می‌کند. نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهداکنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود، نجات بخش جان بیماران باشند.

به گزارش نسیم اقتصاد، سازمان انتقال خون ایران مرداد 1353 با هدف سامان بخشیدن به وضع آشفته خون رسانی و به منظور ترویج فرهنگ اهدا، تهیه و تأمین خون و فرآورده های سالم و مطمئن و رایگان برای رفع نیاز بیماران نیازمند، به خصوص مبتلایان به تالاسمی، هموفیلی و لوسمی به همت دکتر فریدون علاء به وجود آمد و از آن تاریخ به بعد، سالروز تأسیس این سازمان در نهم مرداد به عنوان «روز ملی اهدای خون» نام‌گذاری شده است.

اهداف این سازمان باسابقه نزدیک به نیم قرن خدمت، شامل مشارکت در مراقبت از بیماران، تأمین خون سالم و کافی، بسیج اهداکنندگان داوطلب، همکاری با بیمارستان‌ها در حل مشکلات انتقال خون و گسترش شبکه پایگاه‌های انتقال خون است. این سازمان، جمع‌آوری و توزیع خون و فرآورده‌های آن را از طریق مراکز اهدا خون در سراسر کشور بر عهده دارد.

اهدای خون در ایران سال‌ها است که به‌صورت کاملاً داوطلبانه انجام می‌شود و خون و فرآورده‌های خونی موردنیاز بیماران در ایران از این طریق تأمین می‌شود و در حال حاضر سالانه در ایران بیش از 2 میلیون نفر به‌صورت کاملاً داوطلبانه خون اهدا می‌کنند.

اهدای خون هنگامی رخ می‌دهد که یک فرد سالم به طور داوطلبانه مقدار مشخصی از خون خود را در یک مرکز انتقال خون هدیه می‌دهد. خون اهدا شده پس از انجام آزمایش‌های غربالگری و تایید سلامتی به منظور تهیه فرآورده‌های خونی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق بانک خون مراکز درمانی به افراد دیگر تزریق می‌شود.

شاخص اهدای خون در ایران؛ 26 نفر به ازای یک هزار نفر

شاخص اهدای خون در ایران براساس آمار اهدای خون در سال گذشته (1401)، 26 نفر به ازای یک هزار نفر جمعیت کشور است و از این لحاظ ایران دارای موقعیت خوبی در بین دیگر کشورها است.

شاخص اهدای خون بر اساس استانداردهای جهانی در یک هزار نفر جمعیت سنجیده می‌شود. بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهایی با درآمد متوسط به بالا 16 و در کشورهایی با درآمد بالا 31 نفر است که بر این اساس ایران دارای موقیعت خوبی است.

نیاز به خون بیماران کاملا تامین می‌شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت : امروز 100 درصد نیاز بیماران در بیمارستان‌های کشور توسط این سازمان تامین می‌شود که این مهم بی‌سابقه‌است.

مصطفی جمالی افزود: 62 میلیون اهدای خون در طول تاریخ فعالیت این سازمان انجام شده که فرآورده‌های خون این افراد برای 120 میلیون نفر مورد استفاده قرار گرفته‌است.

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون کشور سال گذشته به عنوان سازمان انتقال خون آسیا شناخته شد و شاخص‌های این سازمان در حد کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکا است.

جمالی تاکید کرد: خون یک ماده حیاتی است و تاکنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند همچنین برخی از افراد مانند بیماران تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

اهدای بیش از 2 میلیون و 223 هزار واحد خون در سال گذشته

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: در سال گذشته 2 میلیون و 223 هزار و 492 واحد خون اهدا شد که طی این مدت خراسان شمالی با افزایش 34 درصدی، رتبه نخست رشد اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داد همچنین استان ایلام با رشد بیش از 25 درصد و لرستان با رشد بیش از 23 درصد، رتبه های دوم و سوم رشد اهدای خون را به خود اختصاص دادند.

بشیر حاجی بیگی افزود: در سال 1401 استان تهران با ثبت 369 هزار و 523 واحد بالاترین میزان اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داده است.

در سال گذشته 2 میلیون و 223 هزارو 492 واحد خون اهدا شد، استان تهران بالاترین میزان اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داده است
54 درصد اهدا کنندگان مستمر هستند

وی تصریح کرد: تعداد اهدای مستمر (با سابقه حداقل دو بار اهدای خون درسال) در سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل در کل کشور بیش از هفت درصد رشد نشان می دهد که در این زمینه بیشترین رشد اهدای مستمر در استان های خراسان شمالی با نزدیک به 34 درصد، استان کهگیلویه و بویر احمد با بیش از 23 درصد و استان کردستان با نزدیک به 20 درصد ثبت شده است.

وی گفت: شاخص 54 درصدی اهدای خون توسط اهدا کنندگان مستمر نشان دهنده این است که افرادی با خود مراقبتی، اهدای خون را در برنامه زندگی خود قرار داده‌اند و بیش از یک بار در سال گذشته خون اهدا کرده‌اند.

حاجی بیگی یادآور شد: استان های سمنان با شاخص مستمر نزدیک به 68 درصد، استان قم با بیش از 63 درصد، و استان یزد با بیش از 62 درصد بالا ترین شاخص اهدای مستمر را در میان استان های کشور به خود اختصاص داده‌اند.

شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال گذشته 4.53 درصد بود

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: اکنون در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان، زنان نیمی از اهدای خون را بر عهده دارند، زنان نیمی از جمعیت را تشکیل می دهند و به دلیل خود مراقبتی بیشتر، صداقت در پاسخگویی به سوالات بدو اهدای خون و رفتارهای پرخطر کمتر، خون سالمتری دارند. میزان اهدای خون بانوان در ایران در سال گذشته به نسبت سال 1400 نزدیک به 12 درصد رشد داشته است اما شاخص اهدای خون بانوان در کشور در سال گذشته 4.53 درصد بوده است.

بیش از 176 هزار واحد خون و فرآورده‌های آن در این شبکه توزیع شد

وی افزود: در سال گذشته فعالیت و توزیع خون در شبکه ملی خون رسانی نسبت به مدت مشابه سال 1400، بیش از 40 درصد افزایش داشت که نشان دهنده افزایش عملکرد شبکه ملی خون رسانی است. به نحوی که در سال 1401 بیش از 176 هزار واحد خون و فرآورده‌های آن در این شبکه توزیع شده است.

حاجی بیگی، میزان اهدای خون در ایران را قابل قبول خواند و افزود: مصرف بالای خون و فرآورده های خونی به دلیل وجود بیش از 20 هزار بیمار تالاسمی، حوادث جاده‌ای و جراحی‌های تخصصی و فوق تخصصی و افزایش سن جامعه، بسیار بالاست که این مهم نیاز به اهدای همیشگی خون را دوچندان می‌کند.

نیاز به خون همیشگی است و بهترین مکان برای ذخیره خون رگ‌های اهداکنندگان است و تا هر زمانی که نیاز به اهدای خون بیشتر شود با دعوت و فراخوانی که از سوی سازمان انتقال خون انجام می‌شود اهداکنندگان برای اهدای خون اقدام کنند.

ضریب سلامت و امنیت خون اهدایی در ایران در سطح کشورهای با درآمد بالاست

رئیس موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون گفت: سلامت خون اهداکنندگان ایران در سطح کشورهای دارای درآمد بالاست و نحوه گزینش اهداکنندگان در سلامت خون نقش مهمی در سلامت خون‌های اهدایی دارد.

صدیقه امینی کافی آباد در مورد بررسی عفونت‌های قابل انتقال از راه خون در جمعیت داوطلبان اهدای خون تاکید کرد: امروزه به فناوری‌ها و طرح های پژوهشی کاربردی توجه فراوان می‌شود و سازمان انتقال خون از طرح‌های فناورانه حمایت می‌کند.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، ایران با وجود اینکه در میان کشورهای برخوردار قرار ندارد اما سلامت خون اهداکنندگان آن در ردیف کشورهای برخوردار طبقه‌بندی می‌شود و این موضوع مایه افتخار است.

رئیس موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون، سلامت خون اهداکنندگان را بیانگر سلامت خون جامعه دانست و گفت: نتایج این پژوهش ها نشان می‌دهد غربالگری اهداکنندگان در سازمان انتقال خون به خوبی انجام می شود و دوره های آموزشی انتخاب اهدا کننده، نحوه سوال کردن و نحوه معافیت اهدا کنندگان می تواند بسیار موثر باشد.

وی افزود: این پژوهش‌ها نشان داد که معاف کردن افرادی که رفتارهای پرخطر انجام داده اند یا سابقه تست مثبت مواد مخدر تزریقی و استنشاقی در پرونده آنها وجود دارد، بی تردید در سلامتی خون نقش دارد.

اهدای خون 100 درصد داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشم داشت در ایران

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت: درحالی‌که در بسیاری از کشورهای جهان که هنوز اهدای خون پولی و از طریق جایگزین است اهدای خون 100 درصد داوطلبانه و بدون هیچ‌گونه چشم داشت، انجام می‌شود.

جمالی درباره سلامت خون در ایران افزود: ایران در این زمینه در زمره کشورهای توسعه‌یافته قرار دارد و همه این پیشرفت‌ها را وابسته به اهداکنندگان خون می‌دانیم که یاریگر سازمان انتقال خون هستند.

وی تصریح کرد: اکنون در بسیاری از کشورهای جهان اهدای خون بدون هیچ نوع آزمایش و غربالگری انجام می‌شود و حدود 500 میلیون نفر در جهان بدون اینکه آزمایشی روی خون آنها انجام شود خون اهدایی را دریافت می‌کنند.

جمالی در مورد اهدای پلاسما نیز گفت: در موضوع اهدای پلاسما نیز از بسیاری از کشورها از جمله آمریکا و آلمان بالاتر هستیم و در ایران در مورد فراورده‌های خونی نیز از کشورهای توسعه‌یافته جلوتر هستیم و 98 درصد از خون‌های اهدایی در ایران تبدیل به فراورده‌های خونی می‌شود که دراین‌خصوص می‌توانیم بگوییم در دنیا اول هستیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا در زمینه اهدای خون عدالت برقرار نشده است و درصد بالایی از مردم در جهان دسترسی به خون سالم ندارند.

در مورد فراورده‌های خونی از کشورهای توسعه‌یافته جلوتر هستیم و 98 درصد از خون‌های اهدایی در ایران تبدیل به فراورده‌های خونی می‌شود که دراین‌خصوص می‌توانیم بگوییم در دنیا اول هستیم
میزان خون اهدایی بعد از 24 ساعت جبران می‌شود

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می‌شود، حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از 24 ساعت جبران می‌شود.

حاجی بیگی اضافه کرد: خانم‌ها هر چهار ماه یک‌بار و در سال در مجموع سه بار و آقایان هر سه ماه یکبار و در مجموع چهار مرتبه در سال می‌توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: حداقل سن قابل‌قبول برای اهدای خون 18 سال تمام و حداکثر سن 60 سال تمام است. حداکثر سن برای اولین اهدای خون 60 سال است و برای دفعات بعدی سن اهداکننده مستمر (باسابقه حداقل 2 بار اهدای خون در سال) حداکثر 65 سال است.

لینک کوتاه
قطره‌های سرخ نجات‌بخش اهدای خون سخنگوی سازمان انتقال خون

اخبار مرتبط