معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پسته و زعفران دو محصول استراتژیک این استان هستند که نیاز به ایجاد زنجیره ارزش دارند.

به گزارش نسیم اقتصاد، علی بهنام فر اظهارکرد: این دو محصول در این استان رو به رشد هستند و باید مطالعات لازم در ارتباط با ایجاد صنایع پیشین و پسین آن انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت این سازمان برای ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی، شناسایی اولویت ها، تامین منابع برای اجرای کار و مهیا کردن بازار فروش محصولات است، افزود: خراسان شمالی از لحاظ صنایع تبدیلی و تکمیلی ایجاد شده نسبت به کشور خیلی عقب نیست اما باید به نیاز و مزیت های استان نیز توجه ویژه شود.

بهنام فر ادامه داد: به عنوان مثال در سال های گذشته در حوزه دام به راه اندازی واحدهای تولیدی خوراک دام توجه ویژه ای شده و تعداد زیادی واحد از این نوع نیز راه اندازی شد که از آن ها استقبال خوبی نیز به عمل آمده است اما باید حوزه دام را به عنوان یک زنجیره کامل از راه اندازی کارخانجات خوراک دام تا پرورش و کشتار دام و همچنین ایجاد ارزش افزوده دید.

وی با اشاره به اینکه در بجنورد کشتارگاه صنعتی دام وجود دارد اما فقط کشتار دام با ظرفیت کمی صورت می گیرد در خصوص علت این امر توضیح داد: در کشتارگاه صنعتی دام بجنورد واحد بسته بندی و ذخیره سازی گوشت وجود دارد اما به علت اینکه تاکنون به متولی قوی واگذار نشده فعالیت فقط در فاز کشتار و در اندازه ای است که بتوان اجاره کشتارگاه را درآورد.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر یک کشتارگاه دام در اسفراین و یک کشتارگاه دیگر در شیروان با واحدهای تکمیلی تر در حال ساخت است و علاوه بر آن چندین کشتارگاه طیور نیز در استان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مزیت های استان در حوزه کشاورزی، محصولات باغی است، گفت: اما تاکنون در این حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی پویایی ایجاد نشده و نیاز به سرمایه گذاری در این حوزه است.

نیاز محصولات باغی خراسان شمالی به صنایع تبدیلی و تکمیلی

سید عباس آقامیری مدیر امور صنایع سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا چندی پیش اظهار کرده بود: در حال حاضر محصولات باغی در این استان بیش از سایر محصولات تولیدی کشاورزی در استان به صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز دارند.

وی اظهار کرد: انگور یکی از محصولات باغی مهم در این استان است که بیش از سایر محصولات باغی نیاز به صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته 25 درصد از محصولات کشاورزی در این استان نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی داشت، افزود: تعدادی از صنایع تبدیلی و تکمیلی طی یکی دو سال گذشته ساخته شده اما در کنار آن میزان تولیدات محصولات کشاورزی نیز افزایش یافته است که با بررسی های صورت گرفته هنوز 25 درصد از صنایع کشاورزی نیاز به ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارد.

آقامیری ادامه داد: در این استان 113 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد که از این تعداد 22 واحد غیرفعال و مابقی با ظرفیت های مختلف در حال فعالیت هستند.

وی بیان کرد: بیشترین مشکل واحدهای غیرفعال و یا واحدهایی که با ظرفیت کم در حال کار کردن هستند نبود و یا کمبود نقدینگی است.

وی تصریح کرد: البته برخی از صنایع کشاورزی نیز با ضعف مدیریتی مواجه هستند به عنوان مثال کشتارگاه صنعتی بجنورد ظرفیت تولید سالانه 13 هزار تن گوشت قرمز را دارد اما در حال حاضر فقط با 10 درصد ظرفیت در حال کار کردن است.

این مقام مسئول بیان کرد: نتیجه ضعف مدیریتی در این واحد تولیدی سبب شده تا سالانه مقدار قابل توجهی دام زنده برای کشتار و تامین گوشت قرمز سایر استان ها به صورت زنده از استان خارج شود که هیچ مزیت اقتصادی برای استان نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این واحدهای تولیدی نبود سرمایه در گردش است، تصریح کرد: در این استان واحدهای لبنی وجود دارند که تعدادی از آن ها غیر فعال هستند.

این مقام مسئول گفت: بیشتر این واحدهای تولیدی در زمانی در این استان راه اندازی شده اند که شیر یارانه ای در مدارس و فروشگاه ها توزیع می شد و برای تولید این محصولات راه اندازی شده اند اما در حال حاضر این واحدهای تولیدی قادر به تولید شیرهای استرلیزه و یا سایر محصولات لبنی نیستند در نتیجه توان رقابت را با دیگر صنایع لبنی نیز ندارند.

وی با اشاره به اینکه در این استان بیش از میلیون و 600 هزار تن محصول کشاورزی تولید می شود، گفت: بخشی از محصولات کشاورزی به صورت تازه خوری استفاده می شود و بخشی نیز نیاز به صنایع تبدیلی، تکمیلی، انبار و سردخانه دارند که تاکنون برای 50 درصد ظرفیت صنایع کشاورزی ایجاد شده و هنوز برای 25 درصد نیز باقی مانده که باید صنایع کشاورزی ایجاد شود.

 

لینک کوتاه
پسته زعفران سازمان جهاد کشاورزی

اخبار مرتبط