کارشناس بازار سرمایه ضمن اعلام دلایل ریزش شاخص بورس در 2 ماه اخیر، معاملات بورس تا پایان فصل تابستان را مورد پیش‌بینی قرار داد و گفت: بازار در تابستان معاملاتی آرام را تجربه خواهد کرد و به مروز رو به بهبود پیش‌ می‌رود.

به گزارش نسیم اقتصاد، «نیما میرزایی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به ارزیابی روند بازار در سه ماهه نخست سال 1402 پرداخت و اظهار کرد: روند بازار در فصل بهار نشان دهنده آن است که این بازار در برهه زمانی اعلام شده، معاملاتی به نسبت بانشاط اما پرنوسان را پشت سر گذاشت.
 
وی با اعتقاد بر اینکه افت و خیز بازار در این دوران متفاوت با روندهایی بود که در گذشته شاهد بودیم، افزود: چنین مساله‌ای نشان دهنده آن است که بازار می‌تواند فصل‌های جدیدی از معاملات را تجربه کند و دیگر شاهد تکرار روندهای گذشته و تفکرات مورد انتظار سهامداران در کوتاه مدت نخواهیم بود.
 
میرزایی معتقد است؛ با توجه به نوسانات شدیدی که در بازار شاهد بودیم× اما در کل می‌توان گفت که در سه ماه نخست سال شاهد معاملاتی جذاب در بازار سرمایه بودیم.
 
دلایل رشد شاخص بوس در فروردین 1402
 
این کارشناس بازار سرمایه به عمده‌ترین دلایل رشد شاخص بوس در نخستین ماه از فصل بهار اشاره کرد و گفت: ادامه حرکت دلار در بازار آزاد، ورود به کانال 50 هزار تومان و حرکت تا محدوده 60 هزار تومان باعث ایجاد بیشترین انگیزه در سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه ‌و خرید سهام مختلف شد.
 
وی با اشاره به وجود وضعیت متعادل در معاملات بازار در چند روز گذشته ادامه داد: بررسی وضعیت شاخص بورس در 2 هفته گذشته نشان‌دهنده آن است که با توجه به اصلاح تند شاخص بورس اما بازار به روند متعادلی دست پیدا کرد که این موضوع ناشی از دست به دست شدن سهام و استراحت شاخص بورس برای حرکت بعدی بازار بود.
 
علت افزایش نوسانات شاخص بورس در نیمه دوم اردیبهشت ماه
 

میرزایی به علت افزایش نوسانات شاخص بورس در نیمه دوم اردیبهشت ماه تاکید کرد و افزود: با افت قیمت دلار در بازار آزاد و نیز کاهش آن به کمتر از 50 هزار تومان به مرور زمینه عقب‌نشینی شاخص بورس و نیز متوقف شدن روند ورود نقدینگی پرسرعت به بازار سرمایه فراهم شد.
 
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در مجموع بعد از رشد بازار در ابتدای فروردین ماه، اصلاح ایجاد شده در بازار بیشتر اصلاح زمانی بود که در نهایت افت قیمت‌ها به خصوص در سهام شرکت‌های بزرگ و ارزشمند متوقف شد.
 
وی معتقد است که کاهش قیمت دلار در اواسط اردیبشهت ماه با تاثیر زیادی بر نوسانات بازار سرمایه همراه بود.
 
میرزایی ادامه داد: موضوع دیگر تاثیرگذار بر نوسانات شاخص بورس در یک ماه اخیر وجود تعاملات منطقه‌ای و بین المللی تحت عنوان برجام بود که ایجاد کننده نوعی سردرگمی و نگرانی سطحی در بین سهامداران بود.
 
این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید که تعاملات بین المللی و منطقه‌ای کمک قابل توجهی را به شرکت‌های مختلف بورسی و افزایش سودآوری شرکت‌ها دارد.
 
وی با بیان اینکه در صورت دستیابی به برجام شاهد افزایش معنادار در سطح صادرات خواهیم بود، گفت: با دستیابی به چنین اتفاقی شاهد کاهش هزینه‌های مربوط به تحریم‌ها خواهیم بود و تاثیر آن در صورت‌های مالی شرکت‌های بورسی مثبت خواهد بود.
 
ارزیابی روند بازار در سه ماه فصل تابستان
 

میرزایی روند بازار در سه ماه فصل تابستان را پیش‌بینی کرد و افزود: بازار در سه ماه فصل تابستان معاملاتی آرام را تجربه خواهد کرد و به مرورو رو به بهبود پیش‌ می‌رود اما به نظر می‌رسد کماکان وضعیت رکودی و کم رمقی را در معاملات فصل تابستان شاهد باشیم.
 
این کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده این احتمال وجود دارد که با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان، تب و تاب معاملات بازار افزایش یابد و ارزش معاملات به بیش از 10 همت برسد.
 
وی اظهار داشت: افزایش ارزش معاملات و به تبع آن رشد ورود نقدینگی به بازار سهام کمک کننده در روند صعودی شاخص بورس تا پایان تابستان خواهد بود و می‌توان امیدوار بود که شاخص در این برهه زمانی به کانال بیش از 2 میلیون و 500 هزار واحد دست پیدا کند.
 
میرزایی بیان کرد: می‌توان امیدوار بود که در کوتاه مدت بازدهی معقولی نصیب سهامداران شود اما این سود نصیب سهامدارانی خواهد شد که با علم وارد بازار سهام شدند یا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم به این بازار ورود کردند.
 
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه روند کلی بازار سهام مثبت است و به نظر می‌رسد که روند بازار سهام در محدوده فعلی به ثبات نسبی برسد، گفت: ارزندگی سهام و جاماندگی آن نسبت به تورم و بازار رقیب در مسیر صعودی در بلندمدت جبران می‌شود که این اتفاق نیازمند برهه زمانی یک یا 2 سال خواهد بود.
 
روند بازار سرمایه تا پایان سال 1402
 
وی با اعتقاد بر اینکه به روند بازار سرمایه تا پایان سال خوش‌بین هستیم، ادامه داد: اگر شاهد ثبات حداقلی در نرخ ارز باشیم بازار سرمایه می‌تواند حرکت قابل توجهی را در سهام ارزنده و سهامی که در مسیر افزایش سودسازی هستند به سمت بالا داشته باشد و پیشتازان سودسازی در بازار باشند.
 
میرزایی روند بازار تا پایان سال 1402 پیش بینی کرد و افزود: شاخص بورس می‌تواند تا پایان سال به شرط سهامدارای در بازار سرمایه به سقف سه میلیون دست پیدا کند.
 
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به افرادی که به دنبال کسب بازدهی معقول از بورس هستند توصیه می‌شود که به طور حتم از طریق روش غیرمستقیم در بازار ورود کنند تا مشابه روند بلندمدت گذشته بازدهی بیشتر از شاخص را از این بازار کسب کنند.

لینک کوتاه
بازار سهام شاخص بورس بازار سرمایه

اخبار مرتبط

بازار سرمایه نزولی شد

بازار سرمایه نزولی شد

مطابق معمول روزهای اخیر بازار بورس امروز هم کاهش یافت و شاخص کل با افت 9509 واحد به عدد دو... 12 دی 1402

بازار سهام سبزپوش شد

بازار سهام سبزپوش شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (دوشنبه، 24 مهر) با 16 هزار و 250 واحد افزایش در... 24 مهر 1402

نظرات شما