رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران از رشد 57 درصدی صادرات زعفران طی دوماهه ابتدای سال خبر داد و گفت: سالانه حدود 90 تن زعفران از کشور قاچاق می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، «غلامرضا میری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درخصوص وضعیت صادرات زعفران افزود: حجم صادرات زعفران در فروردین و اردیبهشت ماه سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1401 حدود 57 درصد رشد را نشان می دهد و این در حالی است که مجموع صادرات سال گذشته زعفران حدود 239 تن بوده است.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران اظهار داشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم زعفران 31 تا 38 میلیون تومان برحسب کیفیت و درجه بندی از تولیدکنندگان خریداری می شود برای فروش نیز با توجه به آزمایش، سورت و بسته بندی با 5 درصد سود در دنیا تحویل می دهیم این درحالیست که سود صادرکننده زعفران باید بین 10 تا 20 درصد محاسبه شود اما به دلیل مشکلات مختلف این مهم رخ نمی دهد.
 
وی تصریح کرد: نحوه زعفرانی که صادرکنندگان از کشاورزان خریداری می کنند با زعفرانی که قاچاقچی خریداری می کند تفاوت دارد زیرا صادرکننده ما زعفران درجه یک را خریداری می کند و تا زمانی که آزمایشگاه کیفیت و درجه بندی آن را تایید نکند، مبلغی به کشاورز پرداخت نمی شود اما روی کار قاچاقچی نظارتی نیست و آنها هر نوع زعفران را خریداری و به صادر کننده تحویل می دهند.
 
میری گفت: اکنون قیمت فروش هر کیلوگرم زعفران نگین درجه یک ایران بین 800 تا 850 دلار در جهان توسط صادرکنندگان به فروش می رسد درحالی که زعفران قاچاق با نرخ بین 650 تا 700 دلار به فروش می رسد که بی کیفیت بودن ان می تواند در جایگاه ایران تاثیرگذار باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر صادرکننده ما برای بازگشت ارز به کشور با مشکلات جدی روبروست زیرا قیمت دلار آزاد 50 هزارتومان است و صادرکننده باید 1283 دلار نرخ بار گمرکی پرداخت کند مشکل آنجایی ایجاد می شود که صادرکننده ما بابت هر کیلوگرم زعفران بین 15 تا 16 میلیون تومان هزینه می کند که رقم قابل توجهی است.
 
رییس اتحادیه صادرکنندگان زعفران ایران عدم فعالیت صادرکنندگان را به نفع قاچاقچیان دانست و تصریح کرد: اکنون سالانه 90 تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می شود که این حجم از قاچاق قابل قبول نیست.
 
وی ادامه داد: بحث نیم درصد آب مجازی برای زعفران در نظر گرفته شده اما این درحالیست که زعفران آب بری ندارد که 0.5 درصد آب مجازی در نظر گرفته شده است، زیرا اولین دوره آبی زعفران مهرماه و دومین دوره آبی آبان ماه است تا اردیبهشت ماه آب می خواهد و دیگر آب نیاز ندارد.
 
میری بر این باور است که صنعت زعفران کشور نیازمند حمایت دولتی است و اگر این مهم اتفاق بیفتد و معضلات برطرف شود تا پایان سال رشد صادرات زعفران ایران به 40 درصد افزایش خواهد یافت که این اقدام از ورود قاچاقچیان جلوگیری می کند.
 
زعفران ایران با سطح زیرکشت حدود 122 هکتار بیشترین حجم تولید جهان را داراست تاجایی که این کشور در جایگاه اول تولید و عرضه این محصول قرار دارد.
 
طبق آمارهای موجود سال 1399 نزدیک به 500 تن، سال 1400 بین 235 تا 280 تن زعفران بود که به گفته مسئولان امر میزان تولید نسبت به سال قبل خود حدود 50 درصد کاهش داشته است.
 
با وجود اینکه ایران مقام اول تولید زعفران دنیا را داراست اما این محصول 8.5 میلیارد دلار چرخش مالی در جهان دارد که سهم کشور ما از این میزان حدود 450 میلیون دلار بوده است.

لینک کوتاه
رشد صادرات زعفران قاچاق

اخبار مرتبط

رشد 1069 واحدی شاخص کل

رشد 1069 واحدی شاخص کل

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با رشد 1069 واحدی به 2,304,448.16 واحد رسید. 5 اردیبهشت 1403

نظرات شما