از مهم‌ترین اخبار حوزه تولید و تجارت در هفته‌ای که گذشت، می‌توان به گرفتن رای اعتماد وزیر جدید صمت از مجلس و کاهش قیمت برخی کالاهای وارداتی به دلیل کاهش نسبی نرخ ارز اشاره کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه، بررسی صلاحیت عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت (صمت) را در دستور کار قرار داده و با 187 رای موافق به عباس علی آبادی رای اعتماد داند.
 
عباس علی‌آبادی، متولد 1340 در شهر اراک و فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش تبدیل انرژی ازدانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بوده است. او پیش از این سمت‌هایی در وزارت نیرو داشته و از سال 1388 تاکنون نیز مدیرعامل شرکت مپنا بوده است.
 
وزیر جدید صمت در جلسه رای اعتماد، هشت برنامه راهبردی ارائه کرد که مهم‌ترین بخش‌های آن مربوط به توسعه صنعت صادرات محور،کاهش تصدی‌گری دولت، ایجاد زنجیره ارزش افزوده، استفاده از ابزارهای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی و توسعه سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی بود.
 
کاهش 10 درصدی قیمت موبایل و 6 درصدی قیمت لپ تاپ
 
خبر مهم‌ دیگر در این حوزه این است که در پی کاهش نسبی نرخ ارز در هفته گذشته متوسط قیمت‌ها در بازار موبایل کاهش 10 درصدی و در بازار لپ تاپ، تبلت و  پرینتر کاهش شش درصدی داشته است.
 
ماجرای 2 برابر شدن هزینه رجیستری آیفون
 
همچنین در پی انتشار اخباری درباره دو برابر شدن هزینه رجیستری آیفون که بر بازار موبایل هم اثر گذاشته بود، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی این موضوع را رد کرد.
 
طبق گفته‌های او افزایش قیمت آیفون مطرح نیست و در قانون چیزی به عنوان هزینه رجیستری وجود ندارد. آنچه مطرح شده این است که سود بازرگانی تمام رویه ها به جز واردات تجاری دو برابر شود که تاثیری بر قیمت‌ها در بازار ندارد، چرا که اساسا خرید و فروش کالای مسافری مجاز نیست.
 
در پایان هم اشاره به این خبر خالی از لطف نیست که بعد از ماه‌ها پیگیری انجمن صنایع کنسرو برای افزایش قیمت تن ماهی و رب گوجه و همچنین خارج شدن از شمول قیمت‌گذاری پیشینی، اخیرا معاون اول رئیس جمهوری اخیرا در نامه‌ای به سرپرست سابق وزارت صمت خواسته که اقدام لازم برای تسریع در خروج کنسروهای ماهی تن و رب گوجه فرنگی از شمول قیمت‌گذاری پیشینی انجام شود.

لینک کوتاه
وزیر صمت کاهش قیمت کالاهای وارداتی

اخبار مرتبط

نظرات شما