وزیر نفت گفت: اصل بدهی ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز در دوره های گذشته تسویه شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، جواد اوجی امروز ( چهارشنبه دهم خرداد)  در حاشیه جلسه هیات در جمع خبرنگاران درباره تعامل ایران و ترکمنستان در حوزه انرژی اظهار داشت: ترکمنستان چهارمین قطب گازی جهان است و سیزدهم از ابتدای فعالیت خود بحث تسویه بدهی مربوط به واردات گاز از ترکمنستان در دوره‌های قبل را پیگیری کرده است.
 
وی افزود: خوشبختانه با تدابیر خوبی که اندیشیده شد، ظرف همین مدت 20 ماه در سه قسط مطالبات طرف ترکمن را به‌طور کامل پرداخت کردیم و اصل بدهی تسویه شده است.
 
وزیر نفت یادآور شد: از ابتدای دولت سیزدهم ملاقات و مذاکراتی با طرف ترکمنی داشتیم خوشبختانه قضیه مبادله (سوآپ) گاز را در سال 1400 و در نخستین سفر خارجی من به ترکمنستان پیگیری کردیم که خوشبختانه سال گذشته این میزان به دو برابر از خاک جمهوری اسلامی ایران به سمت آذربایجان رسید.
 
اوجی با بیان اینکه مذاکراتی با طرف ترکمنستانی برای احیای قراردادهای گذشته در حوزه واردات و تجارت گاز صورت گرفته است، یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با داشتن دومین ذخایر گاز جهان متاسفانه کمتر از دو درصد تجارت گاز را در اختیار دارد.
 
وی ابراز امیدواری کرد که با مذاکرات و تفاهم نامه‌ها و عقد قراردادهای جدیدی که با ترکمنستان و کشورهای همسایه خواهیم داشت، بحث تجارت گاز اعم از واردات، صادرات، سوآپ و ترانزیت افزایش یابد.
 
وزیر نفت درباره قراردادهای نفتی با عمان گفت: قراردادهای نفتی با کشور عمان شاید بیش از بیست سال مورد بحث و مذاکره بود.
 
اوجی با یادآوری اینکه میدان نفتی هنگام با کشور عمان مشترک است، گفت: توافق کردیم این میدان به صورت یکپارچه در یک کمیته مشترک تخصصی مورد اکتشاف و توسعه پیگیری کنیم.
 
وزیر نفت ادامه داد: ابتدا مطالعات این میدان را آغاز می‌کنیم و سپس به سمت توسعه آن می‌رویم.
 
اوجی در ادامه با رد مجدد افزایش قیمت بنزین گفت: شایعات در این مورد زیاد است تا فکر و افکار مردم را به هم بریزند؛ بارها اعلام شده که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.
 
وزیر نفت همچنین درباره تغییر میزان سهمیه‌های بنزین اضافه کرد: سهمیه‌ها تغییری نمی کند و مطابق گذشته خواهد بود.

لینک کوتاه
بدهی ایران ترکمنستان دولت افزایش قیمت بنزین

اخبار مرتبط

نظرات شما