تعداد زیادی از شرکت‌های تولیدکننده و حاضر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‎المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران از روند اداری و گرفتن غرفه گلایه مند هستند و از وزیر نفت خواسته‌اند برای سال آینده یک تدبیر بهتر بیاندیشد تا شاهد تکرار این مشکلات نباشیم.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از نبض نفت، به گفته بسیاری از مدیران ارشد شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، اکثریت سالن‌های نمایشگاه بینالمللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران در اختیار شرکت ملی نفت ایران است و فقط یک سالن در اختیار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت(استصنا) و یک سالن هم در اختیار ستصا می‌باشد. آنها معتتقد هستند دو انجمن ستصا و استصنا و همچنین شرکت ملی نفت فقط پول بگیر هستند و موقعیت‌های مناسب سالن‌ها را می‌فروشند. یکی از مدیران بخش خصوصی حوزه نفت در خصوص مشکلات موجود چنین شرح می‌دهد: هر ساله برای گرفتن غرفه مسائل و مشکلات بسیار زیادی داریم که وقت را از ما می‌گیرد. گرفتن غرفه برای بسیاری از شرکت‌ها به یک کار بزرگ و پرچالش تبدیل شده و اعصاب همه را خرد کرده است. علت اصلی آن هم این است که برای واگذاری غرفهها هیچ گونه شفافیتی وجود ندارد.

 
به گفته تعدادی از مدیران تولیدکننده حاضر در نمایشگاه برای واگذاری غرفه زورشان به هر کسی برسد پول بیشتری از آن شرکت و مجموعه می‌گیرند و با هر کسی رفاقت بیشتری داشته باشند غرفه بهتری می‌دهند. انتظار ما این است که برای واگذاری غرفه به شرکت‌ها حساب و کتابی وجود داشته باشد. همان طور که در فوتبال هر تیمی در جایگاه و رده خاصی قرار دارد به عنوان مثال لیگ برتری وجود دارد، لیگ یک، لیگ منطقه‌ای، لیگ استانی، رده نوجوانان، رده جوانان و ... وجود دارد در حوزه نفت نیز جایگاه شرکت‌ها مشخص است و باید بر اساس جایگاه شرکت‌ها غرفه در اختیار آنها قرار گیرد. جایگاه شرکت‌ها با توجه به قدمت، تعداد نیرو، لیست بیمه، داشتن بخش تحقیق وتوسعه، دانش بنیان بودن، نوع فعالیت و .... مشخص است. متاسفانه به خاطر اینکه در حال حاضر هیچ ملاک و مبنایی وجود ندارد از هر شرکتی که پول بیشتری بگیرند غرفه بزرگ‌تر و جایگاه مناسب‌تری به آن شرکت میدهند. این فرایند یک اعصاب خردی بزرگی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است.
 
بسیاری از مدیران باتجربه و کارکشته صنعت نفت معتقد هستند باید یک سری معیار و ملاک و قابل اندازه‌گیری برای همه شرکت‌ها وجود داشته باشد تا نمایشگاه به بهترین شیوه ممکن برگزار شود و غرفه‌ها در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد.
 
به عنوان مثال سالن 8 و 9 که شرکت ملی نفت در آن غرفه دارد باید مشخص شود که چه شرکت‌هایی می‌توانند در آن سالن حضور داشته باشند. یکی از مدیران در این زمینه تاکید دارد: متاسفانه در حال حاضر گرفتن غرفه بر اساس پارتی‌بازی و رانت‌بازی است و هر کسی پول بیشتری بدهد جایگاه بهتری می‌گیرد. در یک کلمه کل فرایند نمایشگاه به صورت سلیقه‌ای انجام میشود و هیچ گونه ضوابطی بر آن حکم فرما نیست. باید کاری صورت گیرد که سال‌های آتی این بساط پول گرفتن و رابطه‌بازی نباشد. اگر یک شرکت میخواهد اسپانسر باشد هیچ اشکالی ندارد که اسپانسر شود و خدمات ویژه‌تری به آن شرکت بدهند.
 
موضوع اسپانسری در نمایشگاه نیز به یک موضوع و چالش برای آنها تبدیل شده است. متاسفانه شرکت‌ها را مجبور میکنند که اسپانسر شوند تا غرفه و جایگاه مناسبی بدهند در حالی که این اسپانسری ارزش زیادی برای آنها ندارد و هیچ هزینه‌ای هم برای شرکت ملی نفت ندارد. به عنوان مثال برای نمایشگاه بیست و هفتم نفت تهران مبلغ 200 میلیون تومان اسپانسری درجه 2 و 300 میلیون تومان برای اسپانسری درجه یک است که باید پرداخت شود. این مبالغ سال گذشته به ترتیب 100 و 200 میلیون تومان بوده و با این روند هر ساله این مبلغ را بدون حساب و کتاب افزایش میدهند. لازم است این مشکلات رسانه‌ای شود تا وزیر محترم در جریان مشکلات شرکت‌ها قرار گیرد و این رویه از بین برود.

لینک کوتاه
شرکت‌های بخش خصوصی برگزاری نمایشگاه نفت