طلا با توجه به قیمت‌های بی‌سابقه، همچنان جذابیت خود را نسبت به نقره و پلاتین حفظ می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، قیمت طلا در اوایل ماه مه به بالاترین حد خود و 2081 دلار در هر اونس رسید که 14.8 درصد از اوایل سال جاری افزایش یافته بود و عامل آن خریدهای بزرگ بانک‌های مرکزی جهانی است که نگران عدم قطعیت در بخش بانکی، رکود اقتصادی و چشم انداز کاهش نرخ‌های بهره هستند. با این حال، از آن زمان به بعد، طلا به زیر آستانه 2000 دلار کاهش یافته و به 1984 دلار رسیده است که با توجه به نگرانی‌های مداوم در مورد بن‌بست در ایالات‌متحده برای افزایش سقف بدهی این کشور، زنجیره ضرر اخیر برای فلز زرد گرانبها را گسترش داده است. البته قیمت طلا درصد قابل‌توجهی از نقره، پلاتین و پالادیوم پیشی گرفته است.
 
نقره در ابتدای ماه مه به 26.12 دلار در هر اونس رسید که 7 درصد از اول ژانویه افزایش یافته است اما به 23.75 دلار کاهش یافته است که بسیار پایین‌تر از بالاترین قیمت خود در سال 2021 یعنی 33 دلار در هر اونس و 52 درصد کمتر از رکورد ایالات‌متحده و 49.45 دلار در سال 1980 ثبت شد. نقره با وجود محبوبیت آن در بین جواهرسازان و افزایش استفاده از آن در پانل‌های خورشیدی و انواع دستگاه‌های پزشکی، اکنون تنها 12 درصد از ارزش طلا را دارد.
 
قیمت پلاتین نیز از ماه ژانویه تنها 4 درصد افزایش یافته و به 1135 دلار در هر اونس در اوایل این ماه رسیده است. در حال حاضر بهای 1074 دلار در هر اونس است که بسیار کمتر از اوج 1887 دلار آمریکا در سال 2011 است.
 
قیمت پالادیوم در سال گذشته پس از حمله روسیه به اوکراین به 3339 دلار در هر اونس رسید. نوسانات گسترده در پایان سال 2022 قیمت‌ها را 50 درصد کاهش داد و در حال حاضر در حدود 1491 دلار آمریکا معامله می شود که حدود 25 درصد ارزان‌تر از طلاست.
 
جفری کریستین، مدیر اجرایی شرکت مشاوره کالایی مستقل CPM پیش‌بینی می‌کند که نقره به دنبال طلا خواهد آمد و تا پایان سال 2023 به شدت افزایش می‌یابد و در سال 2024 نیز پایدار خواهد بود. او معتقد است که تقاضای رو به رشد جهانی برای انرژی خورشیدی به این معنی است که نقره در میان‌مدت و بلندمدت صعودی خواهد ماند. کریستین، با توجه به اینکه چرا نقره به خوبی طلا عمل نمی‌کند، عنوان کرد که دلیل اصلی این است که امروزه بیش از مقدار کافی نقره وجود دارد.
 
کریستین گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران فلزات گرانبها طلا را ترجیح می‌دهند زیرا بازار نقدینگی بهتری دارد و بانک‌های مرکزی و مدیران صندوق معمولاً تمایل بیشتری به نگاه بلندمدت دارند و صرف نظر از قیمت آن را برای دوره‌های طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

لینک کوتاه
طلا سرمایه‌گذاران فلزات گرانبها

اخبار مرتبط

طلا باز هم ترمز کشید

طلا باز هم ترمز کشید

قیمت طلا امروز، پنجشنبه (29 فوریه) ثابت ماند، زیرا معامله‌گران منتظر نرخ تورم فدرال رزرو... 10 اسفند 1402

نظرات شما