پالایشگاه‌های نفت روسیه در ماه مه به دلیل تعمیرات فصلی، نفت کمتری پالایش کردند اما کاهش عرضه به این تاسیسات، آنقدر نبود که ثابت کند این کشور وعده کاهش تولید را به طور کامل اجرا کرده است.

به گزارش نسیم اقتصاد، کرملین اعلام کرد برای حمایت از قیمت نفت، تولید نفت را از سطح فوریه، به میزان 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه اظهار کرده است که ماه میلادی جاری، این هدف محقق شد، اما از آنجا که آمار نفت این کشور محرمانه شده است، ارزیابی سطح تولید فراتر از اظهارات مقامات رسمی، دشوار بوده است. افزایش صادرات نفت از بنادر روسیه، این ادعاها را مورد تردید قرار داده است و آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته برآورد کرد که این کشور به کمتر از نیمی از محدودیت‌های متعهد شده در زمینه تولید نفت، عمل کرده است.
 
یک منبع آگاه از این اطلاعات گفت: پالایشگاه‌های روسیه میانگین تولید روزانه خود را از اول تا 17 مه، به 5.34 میلیون بشکه کاهش دادند.
 
محاسبات بلومبرگ نشان می‌دهد تولید پالایشگاه‌های روسیه حدود 372 هزار بشکه در روز نسبت به فوریه کاهش داشته است.
 
به نظر می‌رسد بخش بزرگی از نفتی که در داخل پالایش نمی‌شود، به خارج ارسال شده است. طبق آمار رصد نفتکش‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، میانگین صادرات نفت روسیه در ماه مه، حدود 268 هزار بشکه در روز بالاتر از فوریه بوده است.
 
گویا روسیه نفت کمتری از طریق خطوط لوله صادر می‌کند. آمارهای رسمی طبقه بندی شده است، اما سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برآورد کرد صادرات نفت روسیه از طریق خط لوله دروژبا و از طریق خط لوله اسپو به چین، در مارس 60 هزار بشکه در روز  نسبت به فوریه، کاهش پیدا کرده است.
 
طبق محاسبات بلومبرگ، اگر صادرات از طریق خطوط لوله در ماه مه ثابت بماند، توازن بین صادرات به مشتریان خارجی اصلی و پالایش داخلی، کاهش 165 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نسبت به فوریه را ایجاب می‌کند که معادل حدود یک سوم کاهش تعهد شده است.
 
در این محاسبات، تحویل نفت روسیه به چین از طریق قزاقستان تحت قراردادهای بلندمدت و همچنین عرضه از طریق ریلی و خط لوله به کشورهای همسایه، به خصوص بلاروس، در نظر گرفته نشده است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، طبق ارزیابی شرکت تحقیقاتی "ریستاد انرژی"، ممکن است که تولید نفت روسیه کاهش پیدا کرده و صادرات از طریق دریا، با استفاده از ذخایر موجود در میادین نفتی و پالایشگاه‌ها، بنادر و شبکه خطوط لوله، بالا نگه داشته شده باشد. تولیدکنندگان روسی ممکن است در آوریل حدود 400 هزار بشکه و در ماه مه 200 هزار بشکه دیگر از ذخایر نفت برداشت کرده باشند تا 3.7 میلیون بشکه در روز صادرات نفت از بنادر را حفظ کنند. روسیه آمار ذخیره سازی نفت خود را منتشر نمی کند.

لینک کوتاه
صادرات نفت روسیه

اخبار مرتبط

نظرات شما