رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق با بیان اینکه در سال‌های گذشته برای افزایش ظرفیت تولید برق سرمایه‌گذاری نشده بود، گفت: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی برای افزایش ظرفیت‌های تولید برق انجام شده، البته همچنان موضوع ناترازی به عنوان یک عارضه در صنعت برق مطرح است.

به گزارش نسیم اقتصاد، «پیام باقری» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: بحث ناترازی برق عارضه‌ای است که امروز شاهد آن هستیم، البته ریشه در گذشته داشته و معلول ناترازی اقتصاد برق است.
 
وی ادامه داد: ناترازی اقتصاد برق سبب شده منابع برای سرمایه‌گذاری در این صنعت کم باشد و نتوان آن‌چنان که باید و شاید در این صنعت سرمایه‌گذاری کرد.
 
رئیس هیئت‌مدیره صنعت برق خاطرنشان کرد: ناترازی اقتصاد برق سبب شده که بخش مصرف از بخش تولید سبقت بگیرد، به دلیل آنکه در بخش تولید به میزان لازم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته نشده است.
 
باقری گفت: اخیراً آن‌طور که شاهد هستیم و در اخبار و گزارش‌های صنعت برق مشاهده می‌شود به‌نوعی ظرفیت‌های خوبی به بخش تولید برق کشور اضافه شده؛ ولی همچنان موضوع ناترازی را به‌عنوان یک عارضه در صنعت برق مطرح است.
 
وی ادامه داد: برای آنکه این ناترازی به حداقل و صفر برسد و حتی به سودبخش تولید مثبت شود و تولید از مصرف پیشی بگیرد دو راهکار وجود دارد.
 
رئیس هیئت‌مدیره سندیکای صنعت برق یکی از این راهکارها را افزایش ظرفیت‌های بخش تولید برشمرد و خاطرنشان ساخت: احداث نیروگاه‌های جدید، توسعه سبد تولید برق، توسعه و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش بازدهی نیروگاه‌ها و احداث نیروگاه با فناوری‌های نوین یا تبدیل نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی که مستلزم سرمایه‌گذاری است در این بخش قرارمی گیرد.
 
وی افزود: در طرف دیگر این معادله بخش مصرف است که باید در آن به موضوعاتی مانند بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف پرداخته شود.
 
باقری گفت: طبیعتاً تمرکز بروی مصرف و مدیریت‌کردن طرف مصرف به‌مراتب هزینه‌های کمتری به خود اختصاص می‌دهد تا بتوان مشکلات این بخش را مدیریت کرد.
 
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی هفته گذشته در جلسه شورای‌عالی انرژی، رفع ناترازی‌ها در حوزه برق، گاز و بنزین را از مسائل بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات مناسب موجود در کشور باید برای رفع این ناترازی برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌ مدت، میان‌مدت و بلندمدت انجام داد.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه این دولت وارث ناترازی‌های گسترده در زمینه انرژی از جمله در بخش برق و گاز و بنزین است، دستگاه‌های مسئول را مکلف کرد برای رفع این ناترازی‌ها اقدام جهادی کنند.

لینک کوتاه
ناترازی برق سرمایه‌گذاری برق و گاز و بنزین

اخبار مرتبط

نظرات شما