مرغداران یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار را افزایش قیمت جوجه یکروزه عنوان کرده‌اند. طبق اطلاع رسیده به اقتصاد آنلاین، امروز در جلسه‌ای مشترک بین اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی و انجمن جوجه یکروزه، این دو با دادن تعهداتی متقابل، برای رسیدن به قیمت 15900 تا 16900 تومان برای هر قطعه جوجه یکروزه به توافق رسیده‌اند.

به گزارش نسیم اقتصاد، اقتصادآنلاین نوشت: چند روزی از اعلام نرخ مصوب جدید مرغ نمی‌گذرد اما، بازار بی‌اعتنا به قیمت مصوب جدید، آن را پشت سر گذاشته است.
 
وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به این اتفاق با ارسال نامه‌ای مرغداران را تهدید به برخورد تعزیراتی و قطع سهیمه نهاده کرده است.
 
اما مرغداران تأکید دارند؛ وزارت جهادکشاورزی در شرایطی باید انتظار حفظ قیمت مصوب را داشته باشد که خود تعهداتش را در خصوص تأمین نهاده‌های تولید با قیمت مصوب عملی کرده باشد.
 
به گفته مرغداران؛ دو شرط برای اجرای قیمت مصوب مرغ توافق شده بود. یکی از این دو شرط، تأمین کنجاله سویا و ذرت بوده است، اما در روزهای اخیر مرغداران با کمبود شدید کنجاله سویا مواجه شده‌اند، به گونه‌ای که هر کیلوگرم از این نهاده را تا 25 هزار تومان خریداری کرده‌اند.
 
همچنین از روز توافق بر سر قیمت جدید مرغ تا امروز، قیمت جوجه یکروزه بخصوص سویه‌های خارجی بین 27 تا 32 هزار تومان به مرغداران تحمیل شده و هیچ فاکتوری هم به آن‌ها ارائه نمی‌شود.
 
اتحادیه سراسری برای قیمت جوجه وارد عمل شد
بر اساس اطلاعات رسیده به اقتصاد آنلاین، پس از تهدید به برخورد تعزیراتی، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران برای ایجاد تعادل در قیمت جوجه یکروزه و رسیدن به قیمت مصوب این نهاده مهم تولید وارد عمل شده و با انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه تشکیل جلسه داده است.
 
خروجی این جلسه تعهد انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه برای رسیدن به قیمت 15 هزار و 900 تومان تا 16 هزار و 900 تومان برای هر قطعه جوجه یکروزه بوده است.
 
همچنین انجمن جوجه یکروزه متعهد شده ظرفیت تولید جوجه را به اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران اعلام کند و نظارت لازم بر مزارع مرغ مادر و عوامل فروش آن‌ها برای رعایت قیمت های مورد توافق داشته باشد.
 
از سوی دیگر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران نیز متعهد شده، بر اساس عملکرد شش ماه گذشته توزیع استانی را انجام دهد. علاوه بر آن اتحادیه های مرغداران گوشتی استان ها باید سهم تعاونی‌ها را مشخص نمایند و مرغداران نسبت به رزرو تا سقف سهمیه هر ماه و دریافت مجوز قطعی اقدام کنند.
 
بر اساس این گزارش؛ در صورت متعهد بودن دو طرف به توافق های انجام شده و اجرای قیمت 15 هزار و 900 تومان تا 16 هزار و 900 تومان برای هر قطعه جوجه یکروزه، می توان انتظار داشت با کاهش قیمت جوجه یکروزه، قیمت مرغ نیز در بازار کاهش یابد.

لینک کوتاه
کاهش قیمت جوجه یکروزه ارزان شدن مرغ

اخبار مرتبط

نظرات شما