رئیس جمهور گفت: همه می‌دانند که مسیر ایران ارزان‌ترین و باصرفه ترین مسیر برای کار تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان ظهر امروز (چهارشنبه 27 اردیبهشت ماه) در مراسم امضای سند احداث خط ریلی راهبردی رشت-آستارا گفت: کریدور و مسیر شمال به جنوب برای همه کشورهای منطقه مفید خواهد بود. این مسیر برای کشورهای آسیای جنوبی و مرکزی، منطقه قفقاز، شمال اروپا و همه کشورهای مربوط به آن جلوه‌ای از دوستی، همگرایی و همکاری اقتصادی دارد که بیش از گذشته برقرار خواهد شد.
 
وی افزود: توافق اولیه این مذاکرات مربوط به دو دهه قبل بوده اما به دلایل مختلف به تعویق افتاده است. البته نباید این تعلل صورت می‌گرفت و بهتر بود در زمان خودش انجام شود.
 
رئیسی بیان کرد: امروز با اراده‌ای که میان مسئولان عالی دو کشور وجود دارد، این کار بزرگ شکل می‌گیرد که کمک بسزایی به تجارت، بهبود اقتصاد و ترانزیت در منطقه خواهد کرد.
 
رئیس جمهور تأکید کرد: در این دولت وظیفه خود می‌دانیم که در جهت سیاست همسایگی و احیای ظرفیت‌هایی که جمهوری اسلامی از آن برخوردار است و همچنین برای استفاده از امکاناتی که کشور از طریق آنها می‌تواند در نظام بین الملل جایگاه شایسته و بایسته خود را داشته باشد، گام برداریم.
 
وی اظهارکرد: ظرفیت‌های امروز جمهوری اسلامی بالا است گرچه برخی از جمله نظام سلطه می‌خواهند ایران را دور بزنند؛ اما همه ما و مقامات روسیه و کشورهای در مسیر این کریدور می‌دانند و می‌دانیم که مسیر ایران ارزان‌ترین، نزدیک ترین و به صرفه ترین مسیر برای کار تجاری، اقتصادی و ترانزیتی است و این جایگاه ویژه جمهوری اسلامی بر هیچکس پوشیده نیست.
 
رئیسی گفت: موقعیت ایران در منطقه به نحوی است که می‌تواند ظرفیت‌های بسیاری که در شرق آسیا وجود دارد را به اروپا منتقل کند، بنابراین این مسیر می‌تواند برای کار تجاری و ترانزیتی در منطقه مورد توجه قرار بگیرد که البته با این توافق نامه این توجه صورت گرفته است.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: در کریدور شمال به جنوب سه بخش مورد توجه است، بخش اول، بخش شرقی مسیر است که شامل روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و ایران می‌شود. بخش شرقی با تلاش‌هایی که امروز صورت گرفته مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
 
وی بیان کرد: بخش مرکزی، دریای خزر است و ما در جهت تقویت بنادر و ناوگان این منطقه باید اقدامات جدی انجام دهیم تا بخش مرکزی نیز مورد توجه قرار بگیرد. همچنین در بخش غربی کشور نقصان ریلی میان رشت و آستارا را داشتیم که با این توافق نامه این نقص نیز برطرف می‌شود؛ بنابراین کریدور شمال به جنوب به عنوان مسیری به صرفه و ارزان می‌تواند به صورت همه جانبه مورد توجه قرار بگیرد.
 
رئیسی اظهار کرد: امید است با این توافق و کاری که امروز آغاز خواهد شد تمام کشورهایی که در این مسیر قرار دارند از فواید آن بهره مند شوند. نکته مهم آن است که جایگاه اقتصادی جمهوری اسلامی در اقتصاد منطقه و نظام بین الملل با اقدامات صورت گرفته از جمله کریدور شمال به جنوب تقویت می‌شود. البته این اقدام یکی از گام‌هایی است که در این مسیر برداشته شده است.
 
رئیس جمهور عنوان کرد: همچنین اقدامات دیگری در این حوزه در دست انجام است، تقویت مسیر ایران، پاکستان و ترکیه، تقویت مسیر ریلی شلمچه به بصره، مسیر چابهار به زاهدان و همچنین ارتباطات دریای عمان و خلیج فارس با اروپا از جمله بسته‌هایی است که در کشور با قوت دنبال می‌شود.
 
وی افزود: امید است سهم و جایگاه کشور در منطقه و اقتصاد امروز در بخش‌های مختلف دو جانبه و چند جانبه با چنین اقداماتی احیا شود.
 
رئیسی بیان کرد: لازم است بار دیگر اعلام کنم ظرفیت اقتصادی ایران و روسیه ظرفیت بالایی است و امروز اراده ما برای تقویت این ظرفیت‌ها جدی است.
 
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با توجه به همکاری‌های موجود همراهی مقامات روسیه و تلاش‌های جمهوری اسلامی و جدیت وزارت راه برای پیگیری همه جانبه کریدور شمال به جنوب امید است این اقدام هر چه زودتر نتیجه بدهد تا بتوان از فواید آن بهره برداری کرد.

لینک کوتاه
رئیسی ایران ارزان‌ترین و باصرفه‌ترین مسیر تجاری ترانزیتی

اخبار مرتبط

نظرات شما