عضو ناظر مجلس در شورای رقابت گفت: با اعتراض خودروسازان، شورای رقابت بنا دارد جلسه دیگری برای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی برگزار کند که ما با افزایش مجدد قیمت آنها مخالفیم.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهروز محبی نجم آبادی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره برگزاری نشست شورای رقابت با موضوع خودروهای مونتاژی گفت: مرجع قیمت گذاری بر اساس قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در جاهایی که انحصار وجود دارد، شورای رقابت است تا مردم ضرر نکنند و عده ای با سوء استفاده از انحصار، منافع مردم را به خطر نیندازند.
 
وی افزود: در خصوص خودروهای مونتاژی می‌بینیم که مردم به خوبی تفاوت قیمت و کیفیت خودروهای مونتاژی داخلی با کیفیت و نرخ خودروهای مشابه در کشورهای سازنده را درک می‌کنند و این تفاوت، محسوس است.
 
نماینده مردم سبزوار در مجلس با بیان اینکه شورای رقابت قیمت خودروهای مونتاژی و همچنین خودروهای تولید داخل را بر اساس فرمولی خاص تعیین می کند یادآور شد: در این فرمول اولین مسأله این است که قیمت دلار برای خودروی مثلا چینی چند باشد؛ آیا قرار است بر اساس قیمت های اعلامی مرکز مبادله ارز و طلا که در حال حاضر بین 41 تا 42 هزار تومان است، نرخ دلار برای این خودروها در نظر گرفته شود یا دولت نرخ هایی به شورای رقابت می دهد تا بر اساس آن قمیت خودروهای مونتاژی محاسبه شود؟
 
محبی نجم آبادی ادامه داد: از سوی دیگر برای تعیین قیمت خودروهای منونتاژی، باید نرخ دلاری که در نظر گرفته می شود را در عددی ضرب کنیم که مردم از آن آسیب نبینند و حقوق مصرف کننده لحاظ شود.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر این که باید در فرمول قیمت گذاری خودروهای مونتاژی، حقوق ورودی دولت (حقوق گمرکی) و سود متعارف خودروساز هم اعمال شود، تصریح کرد: از مجموع این اعداد در فرمولی که نهایتا به دست می آید، به قیمت خودروهای مونتاژی می رسیم.
 
وی با بیان اینکه کارگروه خودروی شورای رقابت باید حتما ورود کند گفت: در آینده برای قیمت فعلی خودروهای تولید داخل هم حرف داریم و باید برخی قیمت های داخلی ها نیز تعدیل شود. با نظارت شورای رقابت بر قیمت گذاری خودرو، مردم می توانند با آسودگی بیشتری به بازار ورود کنند.
 
محبی نجم آبادی با بیان اینکه روی متغیرهایی که به تعیین قیمت خودروهای مونتاژی می انجامد بحث داریم، بیان کرد: اخیرا خودروسازان مونتاژی اعتراض کرده اند که نرخ های تعیین شده پایین است و بناست قیمت ها در جلسه دیگری بررسی شده و مجددا تغییر کند که ما مخالف آن هستیم.
 
عضو ناظر مجلس در شورای رقابت ادامه داد: این شورا بعد از اعتراض مونتاژی‌سازان می خواهد جلسه جدیدی بگذارد که من با آن مخالفم؛ معتقدم نرخ دلاری که مبنای تعیین قیمت خودروهای مونتاژی است باید کمتر شود؛ کیفیت خودروهای مونتاژی در داخل با محصولی که در کشور سازنده این خودروها تولید می شود، منطبق نیست؛ همچنین حاشیه سود در نظر گرفته شده برای خودروساز (مونتاژی) هم باید متعارف شود.
 
محبی نجم آبادی با حمایت از لایحه واردات خودروهای کارکرده اظهار داشت: با آغاز واردات خودرو مشکلات مردم در این بخش کمتر می شود.

لینک کوتاه
شورای رقابت افزایش قیمت خودروهای مونتاژی

اخبار مرتبط

نظرات شما