قیمت نفت تحت تاثیر برنامه دولت آمریکا برای خرید نفت برای ذخایر استراتژیک و آتش سوزی‌ها در کانادا که نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه را تشدید کرد، روز سه‌شنبه برای دومین روز متوالی افزایش یافت.

به گزارش نسیم اقتصاد، انتشار مجموعه‌ای از آمار در چین که حاکی از ضعف اقتصادی بود، تاثیری در قیمت‌ها نداشت و بازار در عوض به تولید بالاتر پالایشگاه‌های نفت در دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان توجه کرد.
 
بهای معاملات نفت برنت با 30 سنت معادل 0.4 درصد افزایش به 75 دلار و 53 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 27 سنت معادل 0.38 درصد افزایش، به 71 دلار 38 سنت در هر بشکه رسید.
 
هر دو شاخص روند کاهشی که در سه روز معامله گذشته داشتند را معکوس کردند و روز دوشنبه بیش از یک درصد افزایش پیدا کردند.
 
وزارت انرژی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد سه میلیون بشکه نفت خام برای ذخایر نفت استراتژیک برای تحویل در اوت خریداری خواهد کرد و درخواست کرد پیشنهادهای فروش تا پایان ماه مه ارائه شود.
 
توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر شرکت فوجیتومی سکوریتیز در این باره گفت: بازار با این انتظارات که اگر قیمت وست تگزاس اینترمدیت به نزدیک 70 دلار یا پایین‌تر از آن نزول کند، خرید نفت توسط آمریکا برای ذخایر استراتژیک ادامه پیدا خواهد کرد پشتیبانی شد.
 
همچنین تقاضا برای خرید ارزان از سوی بعضی از سرمایه‌گذاران پس از ریزش شدید اخیر قیمت‌ها، در این افزایش قیمت تاثیر داشت.
 
آماری که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان داد تولید پالایشگاهی چین در آوریل، 18.9 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرده و به دومین رکوردر بالا تاکنون رسیده است.
 
تحلیلگران گروه ای‌ان‌زد در یادداشتی نوشتند: تقاضا برای سوخت در چین، همچنان نشانه‌های بهبود را نشان می‌دهد. آمار حمل و نقل، افزایش استفاده از خودرو را نشان می‌دهد در حالی که سفرهای هوایی بین‌المللی هم افزایش پیدا کرده است.
 
هفته گذشته بهای معاملات نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت به دلیل نگرانی از وقوع رکود در آمریکا و ریسک ناتوانی دولت آمریکا در بازپرداخت بدهی خود در اوایل ژوئن، برای چهارمین هفته متوالی کاهش پیدا کردند. این شاخص‌ها آخرین بار در سپتامبر سال 2022 کاهش هفتگی طولانی مشابه را ثبت کرده بودند.
 
قیمت نفت روز سه شنبه همچنین از نگرانی‌ها پیرامون کمبود عرضه به دلیل آتش سوزی‌های گسترده در کانادا حمایت شد. آتش سوزی‌های گسترده در آلبرتا که بزرگترین منطقه تولیدکننده نفت کاناداست، باعث شد در مقطعی بیش از 30 هزار نفر خانه‌های خود را ترک کنند و حداقل معادل 319 هزار بشکه نفت در روز برابر با 3.7 درصد از تولید این کشور تعطیل شد.
 
عرضه جهانی نفت در نیمه دوم سال که دور جدید کاهش تولید گروه اوپک پلاس آغاز می‌شود، ممکن است محدودتر شود.
 
از سوی دیگر، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد تولید هفت منطقه بزرگ نفت شیل در این کشور در ژوئن رشد خواهد کرد و به بالاترین میزان تاکنون خواهد رسید.
 
بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران نسبت به روند بهبود فعلی نفت محتاط هستند.
 
تحلیلگران ای‌ان‌زد گفتند: با ابهامات فراوانی که پیرامون فضای کلان وجود دارد، عدم وجود سیگنال‌های قوی از سوی بازار فیزیکی، احتمالا باعث می‌شود قیمت نفت تحت فشار کاهشی بماند.
 
 

لینک کوتاه
نفت افزایش قیمت قیمت نفت

اخبار مرتبط

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت صعودی شد

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودتر... 6 فروردین 1403

نظرات شما