سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال نسبت به سال گذشته تابستان گرم‌تری خواهیم داشت و این موضوع می‌تواند رشد نسبتاً سنگین مصرف برق را در پی داشته باشد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، "مصطفی رجبی مشهدی" مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور ضمن ارائه گزارشی از برنامه‌های وزارت نیرو برای عبور از دوران اوج بار تابستان امسال، بیان کرد: برای دوران اوج بار امسال، پیش‌بینی ما این است که مصرف برق کشور به بیش از 73 هزار مگاوات برسد، لذا ضروری است اقدامات مدیریت مصرف از ابتدای خرداد در تمامی بخش‌ها اجرا شود و تا انتهای شهریورماه ادامه یابد.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: بیشترین میزانی که برای تولید برق امسال پیش‌بینی‌شده، 62 هزار و 500 مگاوات است و پس از آن وارد فاز مدیریت مصرف خواهیم شد.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران اظهار داشت: روز شنبه هفته جاری با افزایش حدود 4.5 درجه ای دما، مصرف برق کشور به 54 هزار و 844  مگاوات رسید یعنی مصرف برق نسبت به روز مشابه در سال گذشته 9 هزار مگاوات یا 20 درصد افزایش یافت که عدد بسیار بزرگی است و نشانه‌ای بر افزایش دمای زود هنگام و راه‌اندازی زود هنگام وسایل سرمایشی در تابستان امسال نسبت به سال گذشته است.
 
رجبی مشهدی افزود: تابستان امسال در شهرهای نیمه شمالی کشور حدود یک تا یک و نیم درجه افزایش دما خواهیم داشت. در استان‌هایی مثل آذربایجان‌های شرقی و غربی و اردبیل حتی ممکن است از این عدد هم فراتر رود یعنی تا دو درجه هم افزایش دما داشته باشند که می‌تواند منجر به افزایش مصرف شود.
 
سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: سال گذشته ظرفیت سازی بسیارخوبی در زمینه تولید برق انجام شد به طوری که رکورد 6 هزار مگاوات را در افزایش تولید ثبت کردیم. امسال در برنامه 140 اقدام، پیش‌بینی شده که تقریباً بیشتر از این میزان به ظرفیت تولید افزوده شود با این وجود ناترازی تولید و مصرف برق در کشور همچنان ادامه دارد و صفر نشده بنابراین ضرورت دارد مدیریت مصرف در همه بخش‌ها انجام شود.
 
وی بیان کرد: تا 15 خرداد اگر چه شرایط عادی است اما در همین دوره هم 2 یا 3 اقدام باید سرلوحه کار قرار گیرد. اول اینکه وضعیت تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برنامه‌ریزی شده که تا پایان اردیبهشت به پایان برسد تا حداکثر تولید را از ابتدای خرداد در مدار تولید داشته باشیم. همچنین شرکت‌های برق منطقه‌ای مکلف هستند نیروگاه‌هایی که تولید پراکنده دارند یا نیروگاه‌هایی که در اختیار صنایع هستند را پایش کنند. اطلاعات این نیروگاه‌ها باید رصد شود که هرچه زودتر این واحدهای تولید نیز در برنامه قرار گیرند.
وی افزود: تا 15خرداد به صورت متعارف ممکن است یک یا دو روز در هفته افزایش دمای زیاد یا نامتعارف داشته باشیم که برای آن باید مرحله دوم برنامه مدیریت مصرف اجرا شود. از 15 خرداد تا 15 شهریور نیز در شرایط هشدار خواهیم بود. بر اساس تجربه حدودا 10 ساله‌ای که از بررسی دما و نمودارهای مصرف به دست آمده، در دوره‌هایی با افزایش بسیار زیاد مصرف، در شرایط اضطرار قرار خواهیم گرفت و معمولاً در این دوره بیشترین مصرف را برای اوج مصرف پیش‌بینی می‌کنیم. امسال هم در این دوره باید آمادگی لازم برای هر اقدامی که مورد نیاز است داشته باشیم.
 
رجبی مشهدی گفت: موضوع مهم دیگر در مقایسه امسال نسبت به سال گذشته، عدم اصلاح ساعت رسمی کشور بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی است که احتمال می‌رود باعث افزایش یک ساعته زمان اوج بار شبانه شود. بنابراین،  پیش‌بینی می‌شود که زمان اوج مصرف شبانه حدود 700 تا 1000 مگاوات افزایش یابد؛ این بدان معناست که اقدامات مدیریت مصرفی که در سال گذشته انجام شده، برای اوج بار شبانه باید حتماً حفظ و حتی توسعه یابد.
 
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران تاکید کرد: امسال لازم است کنترل و نظارت‌های مربوط به بخش‌های عمومی (اداری، تجاری و...) به ویژه در زمان پیک شب با جدیت بیشتری دنبال شود.
 
سخنگوی صنعت برق خطاب به شرکت‌های تولید برق اظهار داشت: شاید تصور بر این باشد که بعد از ساعت 14 افت بار خواهیم داشت، اما چنین چیزی طبق تجربه سال‌های اخیر صدق نمی‌کند بلکه افزایش دما تا ساعت 16 و ماندگاری دما تا ساعت 19  ادامه خواهد داشت، بنابراین لازم است آب مورد نیاز برج‌های خنک کننده نیروگاه تامین شود.
 
وی تشریح کرد: در برنامه مدیریت مصرف به‌خصوص برای مشترکان که در شهرک‌های صنعتی هستند برنامه‌های مدیریت مصرف از ساعت 11 صبح آغاز می‌شود و تا 11 شب ادامه می‌یابد. کاری که باید انجام شود این است که به گمان اینکه ساعت 19 هوا خنک شده و افت مصرف داریم، مدیریت مصرف کنار گذاشته نشود و با دیدن فرکانس مناسب از ادامه کار اجتناب نکنند.
وی افزود: برنامه مدیریت مصرف باید دقیقاً مطابق برنامه ادامه یابد.

لینک کوتاه
رشد مصرف برق تابستان مدیریت مصرف برق

اخبار مرتبط

نظرات شما