رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از برگزاری آخرین جلسه کمیسیون تایید توانایی جسمی زائران حج 1402 در مرکز پزشکی حج و زیارت خبر داد.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل  از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، سید علی مرعشی ضمن اعلام این خبر افزود: امروز آخرین جلسه کمیسیون تایید توانایی جسمی زائران حج 1402 در مرکز پزشکی حج و زیارت در حال برگزاری است. این کمیسیون‌ها در تمام استان‌ها برگزار می‌شود اما اگر زائری به این رویه اعتراض داشته باشد به صورت موردی سلامت جسمانی آنها در تهران هم دوباره بررسی می‌شود.

وی اضافه کرد: تعدادی از زائران که توانایی جسمانی آنها توسط پزشک تایید نشده و نیاز به نظر تخصصی اعضای کمیسیون پزشکی مرکز پزشکی حج و زیارت دارند، به این کمیسیون معرفی شدند.

مرعشی تصریح کرد: با تعیین تکلیفی که امروز انجام می‌شود، تقریبا تمام زائرانی که تاکنون برای حج ثبت نام کرده‌اند، تعیین تکلیف خواهند شد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت ادامه داد: وضعیت سلامت جسمانی 500 زائر هنوز در دست بررسی است اما سلامت جسمانی 98 درصد زائران یعنی بیش از 82 هزار زائر تایید شده است و 1 درصد زائران هنوز معاینه نشده‌اند؛ دلیل این موضوع تشکیل نشدن کاروان‌های اعزام و یا در حال تشکیل بودن آنها است.

مرعشی افزود: 32 زائر امسال در همان مرحله اولیه به دلیل عدم توانایی جسمی لازم برای اعزام به حج، موفق به تشرف نشدند.

به گفته این مسئول، واکسن مننژیت در تمام استان‌ها توزیع شده و تزریق واکسن زائران نیز در حال انجام است. زائران برای تزریق می‌توانند به مراکزی که هلال‌احمر اعلام می‌کند، مراجعه کنند و واکسن خود را تزریق کنند.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره زمان اعزام کادر پزشکی حج نیز گفت: منتظر صدور ویزا برای کادر پزشکی هستیم. با توجه به اینکه بیمارستان هلال‌احمر تغییر یافته است، نیاز به انجام اقداماتی پیش از اعزام زائران یعنی 3 خرداد داریم و به همین دلیل محض صدور ویزا کادر پزشکی اعزام خواهند شد.

آخرین اقدامات انجام‌ شده برای حج 1402

طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر نیز درباره آخرین اقدامات انجام‌ شده برای حج 1402 گفت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی ارائه خدمات درمانی به زائران در عراق، سوریه و عربستان به مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر واگذار شده است.

وی تصریح کرد: عملیات حج 1402 از 8 ماه گذشته آغاز شده و هماهنگی‌های لازم برای انتخاب کادر درمان، تهیه دارو و هماهنگی با طرف سعودی از جمله اقداماتی است که در این ماه‌های اخیر انجام شده است.

به گفته وی، داروی لازم برای حدود 86 هزار زائر حج امسال خریداری، تهیه و به عربستان ارسال خواهد شد.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر گفت: با توجه به اینکه امسال سن زائران حج بالا است، اولویت با اعزام زائران بود و کادر پزشکی اعزام شونده کمتر شدند.

درودی ادامه داد: ورود کلیه داروهای مخدر به عربستان نیز ممنوع است اما زائرانی که بیماری‌های مزمن نظیر بیماری قلبی، فشارخون، دیابت، تیروئید و غیره داشته باشند، حتماً داروهای خود را به همراه داشته و نسخه خود را به صورت انگلیسی از پزشک دریافت کنند تا مشکلی پیش نیاید.

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت توضیح داد: بر اساس فارماکوپه دارویی 425 قلم دارو تهیه و آماده ارسال به عربستان است.

درودی همچنین با اشاره به اینکه برای حج امسال ممنوعیت اعزام برای حدود 200 زائر اعلام شده است، افزود: ممنوعیت اعزام به دو صورت موردی و مطلق است؛ منع اعزام موردی به این صورت است که فرد مشکلی دارد و امکان برطرف شدن آن در سال آینده وجود دارد و می‌تواند سال بعد به حج مشرف شود ولی منع مطلق به دلیل شرایطی است که زائر داراست و حتی در سال‌های آینده هم نمی‌تواند به حج اعزام شود.


لینک کوتاه

اخبار مرتبط

نظرات شما