قیمت نفت در معاملات روز جمعه با تجدید نگرانیهای اقتصادی در آمریکا و چین که دورنمای تقاضا برای سوخت در دو مصرف کننده بزرگ نفت در جهان را نگران کننده کرد، کاهش یافت و به سوی چهارمین کاهش هفتگی متوالی پیش می رود.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با 48 سنت معادل 0.64 درصد کاهش، به 74 دلار و 50 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 39 سنت معادل 0.55 درصد کاهش، به 70 دلار و 48 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص از ابتدای هفته جاری تاکنون، حدود 11 درصد کاهش نشان می‌دهند که طولانی ترین کاهش هفتگی متوالی از نوامبر سال 2021 به شمار می رود.
 
با به بن بست رسیدن مذاکرات درباره سقف بدهی دولت آمریکا و تجدید نگرانی‌ها از وقوع یک بحران بانکی دیگر، نگرانیهای فزاینده ای وجود دارد که آمریکا به ورطه رکود سقوط خواهد کرد. کاهش وام‌های جدید برای کسب و کارها در چین و آمار اقتصادی ضعیف در این کشور، تردیدها نسبت به روند احیای اقتصاد چین پس از رفع محدودیتهای کووید 19 را تجدید کرد.
 
به گفته تینا تِنگ، تحلیلگر بازار در شرکت "سی ام سی مارکتس"، آمار تورم ملایمتر در آمریکا و چین نشان داد که تقاضای مصرف کننده ضعیف بوده است. نفت یک کالای حساس به رشد اقتصادی است که تحت تاثیر این عوامل منفی قرار گرفته است.
 
قیمتها پس از دو روز متوالی کاهش، در ساعات ابتدای معاملات روز جمعه تحت تاثیر اظهارات وزیر انرژی آمریکا که گفته بود آمریکا ممکن است خرید نفت برای ذخایر نفت استراتژیک را پس از نهایی شدن فروش بخشی از این ذخایر در ژوئن، آغاز کند، افزایش پیدا کرده بودند. دولت آمریکا اعلام کرده است نفت را در قیمت 67 تا 72 دلار در هر بشکه خریداری خواهد کرد.
 
با این حال، مذاکرات برای افزایش سقف بدهی 31.4 تریلیون دلاری دولت فدرال آمریکا ممکن است به موقع به توافق نرسد تا مانع از ناتوانی دولت برای پرداخت بدهی های خود شود که در این صورت، بازار را ملتهب خواهد کرد.
 
بر اساس گزارش رویترز، بازار نفت تا حدود زیادی پیش بینی اوپک از تقاضای جهانی برای نفت در سال 2023 را نادیده گرفت. سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) پیش بینی کرد تقاضا در چین که بزرگترین وارد کننده نفت جهان است، افزایش پیدا خواهد کرد.

لینک کوتاه
کاهش هفتگی طلای سیاه اوپک

اخبار مرتبط

نظرات شما