دیروز، خبری به نقل از مهرداد بذرپاش، وزیر راه ‌وشهرسازی منتشر شد که در آن، وزیر، خبر از افزایش وام مسکن به 550 میلیون تومان در صورت موافقت شورای پول و اعتبار داده بود.

به گزارش نسیم اقتصاد، دنیای اقتصاد نوشت: برخی از خبرگزاری‌ها در متن خبر خود از عبارت «افزایش وام خرید مسکن» و برخی دیگر بدون اشاره به اینکه این افزایش شامل وام خرید خانه خواهد شد یا وام ساخت، تنها به ذکر افزایش وام مسکن به 550 میلیون تومان به نقل از وزیر راه‌وشهرسازی اکتفا کرده بودند.
 
در این خبرها به نقل از وزیر راه وشهرسازی گفته شده بود: پیشنهاد افزایش وام بانک مسکن به 550 میلیون تومان در شورای پول و اعتبار در حال بررسی است و احتمالا تصویب می‌شود.
 
پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» از وزارت راه وشهرسازی برای پاسخ به این سوال که آیا این وام، مربوط به وام ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن است یا شامل وام خرید مسکن است که برخی از بانک‌ها از جمله بانک عامل بخش مسکن به متقاضیان خرید خانه پرداخت می‌کنند، نشان داد: این افزایش که وزیر راه‌وشهرسازی، قریب‌الوقوع بودن آن در صورت موافقت شورای پول و اعتبار را مطرح کرده است مربوط به طرح خانه‌سازی دولتی است که از سال گذشته این وزارتخانه پیگیر این افزایش بوده است. البته هنوز اطلاعی از اینکه این وام 550 میلیون تومانی قرار است جایگزین سقف فعلی وام ساخت مسکن دولتی در تهران که هم‌اکنون 450 میلیون تومان است شود یا وزیر، رسیدن وام ساخت مسکن در قالب احداث یک میلیون خانه در شهرهای کشور، به میانگین 550 میلیون تومان را اعلام کرده است، در دست نیست.
 
وام ساخت مسکن در طرح نهضت ملی، هم‌اکنون برای کلان‌شهر تهران 450 میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها 400 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ 350 میلیون تومان و شهرهای کوچک با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر 300میلیون تومان است. این در حالی است که گفته می‌شود پیش از این بحث یکسان‌سازی رقم وام ساخت در طرح خانه‌سازی دولتی نیز به عنوان یک پیشنهاد از سوی وزارت راه وشهرسازی مطرح بوده است و برخی گمانه‌زنی‌ها احتمال یکسان‌سازی وام ساخت نهضت ملی و رسیدن آن به 550 میلیون تومان در همه شهرها و همه پروژه‌ها را مطرح می‌کند.

لینک کوتاه
افزایش وام «خرید» «ساخت» مسکن