مرحله دوم ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه از 20 اردیبشهت آغاز می‌شود. آیا این طرح مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟  

به گزارش نسیم اقتصاد، جهان صنعت نوشت: مرحله دوم ثبت نام ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه از روز چهارشنبه 20 اردیبهشت آغاز می شود. بر اساس اعلام وزارت صمت در این مرحله نیز همانند مرحله اول تمام خودروسازان حضور خواهند داشت.
 
با این وجود به نظر می‌رسد که نوبت متقاضیان فروش ایران خودرو ،‌ سایپا و سایر خودروسازان به سال آینده موکول شود. چرا که با توجه به برگزاری مرحله اول ثبت نام ایران خودرو و سایپا و همچنین ویرایش نوبت برخی از افراد، عملا ظرفیت فروش اغلب خودروهای پر تقاضای داخلی در سال 1402 تکمیل شده است.
 
در این میان، یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مطرح شده این است که آیا افراد متقاضی ثبت نام ایران خودرو و سایپا و همچنین سایر خودروسازان مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شوند. به بیان دیگر، در صورت خرید خودرو در سامانه یکپارچه و فروش آن،‌ افراد باید مالیات پرداخت کنند؟
 
مالیات بر عایدی سرمایه خودرو چقدر است؟
مالیات بر عایدی سرمایه، نوعی مالیات است که از معاملات مسکن، خودرو، طلا و سکه یا ارزهای خارجی دریافت می‌شود. میزان مالیات بر عایدی سرمایه، بسته به مدت نگهداری از 0 تا 60 درصد است. این رقم برای خودرو بین 0 تا 30 درصد است.
 
جدول محاسبه مالیات عایدی بر خودرو

جدول محاسبه مالیات عایدی بر خودرو

مدت زمان نگهداری خودرو

میزان مالیات برعایدی خودرو

کمتر از یک سال

30درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش

بین یک تا دو سال

20 درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش

بین دو تا سه سال

10درصد از مبلغ مابه التفاوت قیمت خرید و فروش


 
با توجه به اختلاف قیمت کارخانه ای و بازار، هدف بسیاری از افراد متقاضی ثبت نام ایران خودرو و سایپا کسب سود است. به عنوان مثال در فروش ایران خودرو در سامانه یکپارچه پژو پارس به قیمت حدود 273 میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت این خودرو در بازار هم اکنون حدود 700 میلیون تومان است. مابه‌التفاوت قیمت حدود 427 میلیون تومان می‌شود.
 
بر این اساس در صورت مشمول مالیات شدن ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه، افراد در صورت فروش پژو پارس در سال اول باید حدود 128 میلیون تومان مالیات پرداخت کنند.
 
البته این میزان تقریبا برای تمام مدل‌های خودروهای عرضه شده در سامانه یکپارچه یکسان است. به بیان دیگر،‌ با توجه به اختلاف قیمت بازار و کارخانه در صورت مشمول شدن مالیات بر عایدی سرمایه،‌ افراد متقاضی فروش ایران خودرو و سایپا باید منتظر مالیات 100 میلیونی باشند.
 
ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه مشمول مالیات می‌شود؟
با مراجعه به سامانه یکپارچه،‌ متقضیان فروش ایران خودرو و سایپا با این اطلاعیه روبرو می‌شوند. «ضروری است که اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده 19آیین نامه اجرایی ماده 14الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می گیرد.»
 
موضوعی که اینگونه برداشت می‌شود که ثبت نام ایران خودرو و سایپا در سامانه یکپارچه مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود. با این وجود سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نسبت به درج این اطلاعیه در سامانه یکپارچه واکنش نشان داد.
 
مهدی طغیانی گفته است که درج عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در سامانه یکپارچه خرید خودرو درست نبوده و اشکالات اساسی دارد.
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اخیرا مشاهده شده که مردم در زمان ثبت نام ایران خودرو در سامانه یکپارچه با عبارت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه مواجه می شوند. در این بخش ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب نشده است. بلکه مصوبه مالیات بر سوداگری مصوب شده و در شورای نگهبان مراحل بررسی و نهایی شدن را طی می کند.
 
به هیچ وجه در مصوبه مجلس در زمینه مالیات بر سوداگری گفته نشده، خرید یک فقره خودرو مشمول مالیات بر سوداگری خواهد شد
 
طغیانی ادامه داد: بنابراین ذکر این قید در اطلاعیه سامانه یکپارچه خرید خودرو درست نبوده و اشکالات اساسی است. این موضوع باعث نگرانی متقاضیان ثبت نام ایران خودرو و سایپا شده که باید اصلاح شود.

لینک کوتاه
ثبت نام ایران خودرو سامانه یکپارچه مالیات ۱۰۰ میلیون تومانی

اخبار مرتبط

نظرات شما