یک کارشناس اقتصادی گفت: در عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند به افزایش بازارهای صادراتی با نقش دادن به بخش خصوصی در تجارت نفت ایران کمک کند. با این روش، بخش خصوصی نیز به عنوان بازیگر جدید و توانمند ایران به بازویی برای فروش نفت ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش نسیم اقتصاد، داوود خدابنده در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به اهمیت بالای تجارت نفت در اقتصاد ایران و لزوم بی‌اثر کردن تحریم‌های آمریکا در حوزه تجارت نفت، اظهار کرد: نفت به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی کشورها، همواره مورد توجه قرار گرفته است. ایران نیز به عنوان یکی از کشورهایی که دارای ذخایر نفتی بسیار زیادی است، همواره سعی در بهره‌برداری بهینه از این منابع داشته است.
 
وی افزود: عرضه نفت یک مسئله جدی برای حکمرانان ایران بوده است. با وجود تحریم‌های آمریکا بر تجارت نفت ایران، راهکارهای بی‌اثر کردن این تحریم‌ها از سوی ایران به کار گرفته شد.
 
این پژوهشگر اقتصادی گفت: عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند یکی از راهکارهای موثر برای افزایش فروش نفت خام، متنوع سازی مبادی فروش و همچنین افزایش بازارهای صادراتی با نقش دادن به بخش خصوصی در تجارت نفت ایران باشد.
 
خدابنده ادامه داد: بدون شک، عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند یکی از راهکارهای موثر برای تنوع بخشی به مبادی صادرات و فروش نفت خام باشد. با این روش، شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند به راحتی اوراق گواهی سپرده کالایی را به عنوان یکی از ابزارهای مالی برای فروش نفت استفاده کنند.
 
وی تصریح کرد: این اوراق، به عنوان یکی از ابزارهای مالی، به شرکت‌ ملی نفت ایران این اجازه را می‌دهد تا بدون اینکه نفت خود را به فروش برسانند، با عرضه اوراق گواهی سپرده نفت، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگری را انجام دهند. این موضوع می‌تواند به افزایش فروش نفت خام کمک کند، زیرا شرکت‌های نفتی می‌توانند با استفاده از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگر، به دنبال افزایش تولید نفت باشند.
 
این کارشناس اقتصادی در ادامه با اشاره به متنوع سازی مبادی فروش نفت خام به کمک اوراق گواهی سپرده نفت خام افزود: عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند به متنوع سازی مبادی فروش کمک کند. با این روش، شرکت‌های نفتی می‌توانند به راحتی اوراق گواهی سپرده کالایی را به عنوان یکی از ابزارهای مالی برای جذب سرمایه‌گذاران استفاده کنند.
 
خدابنده با اشاره به اهمیت بالا نقش‌دهی بخش خصوصی برای حضور در تجارت بین‌المللی نفت، اظهار کرد: در عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی می‌تواند به افزایش بازارهای صادراتی با نقش دادن به بخش خصوصی در تجارت نفت ایران کمک کند. با این روش، بخش خصوصی نیز به عنوان بازیگر جدید و توانمند ایران به بازویی برای فروش نفت ایران تبدیل خواهد شد. بدین ترتیب علاوه بر شرکت ملی نفت ایران، تعداد زیادی از مشتریان بخش خصوصی نیز به بازاریاب نفت ایران تبدیل می‌شوند و از این طریق علاوه بر شکستن انحصار فروش نفت و ایجاد فضایی شفاف برای عرضه نفت، امکان ایجاد بخشی جدید با توانمندی مناسب و رقابت‌پذیری بالا در تجارت نفت ایران را فراهم خواهد کرد
 
وی در پایان گفت: با توجه به تاثیرات مثبت عرضه نفت به شکل اوراق گواهی سپرده کالایی بر افزایش فروش نفت خام، متنوع سازی مبادی فروش و همچنین افزایش بازارهای صادراتی با نقش دادن به بخش خصوصی در تجارت نفت ایران، می‌توان این روش را به عنوان یکی از راهکارهای موثر در بهره‌برداری بهینه از منابع نفتی کشورها به خصوص ایران که با بخش بزرگی از تحریم‌های تجارت نفت مواجه است؛ معرفی کرد.
 
 
 
 
 

لینک کوتاه
افزایش فروش نفت خنثی‌سازی تحریم‌ها اوراق گواهی سپرده نفت خام

اخبار مرتبط

نظرات شما