قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت اما در پی کاهش شدیدی که اوایل هفته در آستانه افزایش نرخ بهره آمریکا و نگرانی نسبت به پیامد بحران بانکی بر اقتصاد و تقاضا برای سوخت در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان متحمل شده بود، برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش نسیم اقتصاد، بهای معاملات نفت برنت با دو دلار و 80 سنت معادل 3.9 درصد افزایش، در 75 دلار و 30 سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترنت آمریکا پس از چهار روز متوالی کاهش، با دو دلار و 78 سنت معادل 4.1 درصد افزایش، در 71 دلار و 34 سنت در هر بشکه بسته شد.
 
با وجود بهبود چشمگیر قیمت‌ها در معاملات روز جمعه، نفت برنت حدود 5.3 درصد و شاخص نفت آمریکا 7.1 درصد کاهش هفتگی داشت. هر دو شاخص برای سومین هفته متوالی کاهش پیدا کردند که طولانی‌ترین روند کاهشی از نوامبر بود.
 
دنیس کیسلر، نائب رئیس ارشد واحد معاملات شرکت "بی‌ او کی فایننشیال" اظهار کرد: نفت تلاش می‌کند ریزش اخیر قیمت‌ها را که ناشی از نرخ‌های بهره بالاتر و نگرانی از رکود در بخش بانکی بوده است، معکوس کند.
 
از نظر بعضی از تحلیلگران، عوامل بنیادین در بازار فیزیکی، قوی‌تر از آنچه است که بازار معاملات آتی نشان می‌دهد.
 
استفن برنوک، تحلیلگر بازار نفت شرکت پی‌وی‌ام در این باره گفت: فروش دیوانه‌وار در هفته گذشته، بیشتر از این که تحت تاثیر عوامل بنیادین باشد، ناشی از نگرانی‌ها نسبت به تقاضا به دلیل ریسک‌های رکود و مشکلات بخش بانکی آمریکا بوده است. برآیند نهایی این است که گسست بزرگی بین توازن نفت و قیمت نفت وجود دارد.
 
تحلیلگران کومرس بانک خاطرنشان کردند نگرانی نسبت به تقاضا برای نفت، بیش از حد بوده است و انتظار دارند قیمت‌ها در هفته‌های آینده اصلاح شود.
 
بازارهای سهام که اغلب همسو با قیمت نفت حرکت می‌کنند هم صعود کردند.
 
گزارش اشتغال بهتر از حد مطلوب آمریکا، کمک کرد نگرانی‌ها نسبت به رکود اقتصادی قریب الوقوع که تا حدودی ناشی از تجدید نگرانی نسبت به بحران بانکی بوده است، تخفیف پیدا کند. سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا در نشست ژوئن، افزایش نرخ بهره را متوقف کند.
 
طبق آمار جدید، فعالیت کارخانه‌ای چین در آوریل، با افت سفارش‌ها و تقاضای داخلی ضعیف، کاهش غیرمنتظره ای پیدا کرد. فعالیت بخش خدمات چین در آوریل رشد کرد. با این حال، نرخ این توسعه آهسته شده بود.
 
کلوین وونگ، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA در سنگاپور پیش بینی کرد انتظارات برای کاهش عرضه احتمالی در نشست بعدی اوپک پلاس در ژوئن، تا حدودی از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.
 
بر اساس گزارش رویترز، آمار روز جمعه شرکت بیکر هیوز نشان داد شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا هفته گذشته، سه حلقه کاهش یافت و به 588 حلقه رسید.
 

لینک کوتاه
نفت قیمت نفت آمریکا

اخبار مرتبط

نظرات شما