شاهمیرزایی گفت: هم اکنون ظرفیت نسب شده پتروشیمی کشور 93 میلیون تن در سال است که با راه اندازی 108 طرح بزرگ و کوچک جدید تا 12 سال آینده این ظرفیت به دو برابر خواهد رسید.

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، مرتضی شاه میرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی گفت: در سال 1979 میلادی مصادف با سال 1357 که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی روی داد صنعت پتروشیمی چند ویژگی مثبت و منفی داشت یکی از مشکلات وابستگی 100 درصدی صنعت پتروشیمی به سایر کشورها بود.
 
به گفته شاهمیرزایی در آن زمان کالا و تجهیزات، کاتالیست و دانش فنی کاملاً وابسته بود. همچنین تنوع محصولات بسیار محدود بود و تولید 1.5 میلیون تن و ظرفیت کمی بیشتر بود.
 
وی افزود: پس از یک دهه از انقلاب فعالیت‌های پتروشیمی در کشور آغاز شد و ما را تحریم کردند و بسیاری از دانشمندان از جمله مصطفی احمدی روشن را در خاک کشور به شهادت رساندند.
 
شاهمیرزایی اضافه کرد: صنعت فوق تخصصی پتروشیمی کاملاً وابسته بود و از دانش فنی برخوردار نبودیم و باید با استفاده از دانش فنی کشورهای پیشرفته فعالیت می‌کردیم. در حال حاضر این پنل ها که تشکیل می‌شود آخرین دستاوردهای پتروشیمی جهان است.
 
وی گفت: ظرفیت پتروشیمی کشور بر قله 93 میلیون تن سالانه ظرفیت نسب شده صنعت پتروشیمی است با 108 طرح بزرگ و کوچک تا 12 سال آینده به دوبرابر ظرفیت کنونی دست پیدا می‌کنیم.
 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: تا پایان این دولت وابستگی کاتالیستی ما قطع خواهد شد و در حوزه کالا و تجهیزات در برخی از بخش‌ها 80 درصد و در سایر بخش‌ها 90 درصد بومی سازی شده است.
 
وی با بیان اینکه صدها تن صادرات کاتالیست داشته ایم، عنوان کرد: بنا است تا 6 سال آینده صنعت پتروشیمی به خودکفایی کامل دست پیدا کند.

لینک کوتاه
ظرفیت پتروشیمی کشور صادرات کاتالیست

اخبار مرتبط

نظرات شما