دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی با افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما نگران از دست دادن مشتری و مسافر نیستند. البته باید توجه داشته باشیم که سقف درخواست افزایش 100 درصد اما در بازار قیمتها شناور خواهد بود.
به گزارش
نسیم اقتصاد، مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به درخواست افزایش 100 درصدی بلیت هواپیما اظهار داشت: در اولین جلسه شورای هماهنگی ترابری در فروردین ماه درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما ارائه شد اما هنوز تصمیمی درباره موافقت با این درخواست یا میزان افزایش نرخ بلیت گرفته و اعلام نشده است.
وی درباره علت درخواست دو برابر شدن قیمت بلیت هواپیما گفت: مهمترین مولفهای که براساس آن شرکتهای هواپیمایی درخواست افزایش بلیت را دادند، افزایش قیمت ارز است. سال گذشته زمانی که درخواست افزایش بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، نرخ ارز 25 هزار تومان بود اما امروز اگر دولت ارز حوالهای به ایرلاینها بدهد نرخ آن 40 هزار تومان است و نرخ دلار در بازار آزاد هم بالای 50 هزار تومان است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: تنها برای خرید و تامین برخی از اقلام امکان دسترسی به دلار مرکز مبادلهای داریم و دلار مرکز مبادلهای مشمول تمام اقلام نمیشود و ارائه دلار 28 هزار و 500 تومانی به شرکتهای هواپیمایی کاملا قطع شد و شامل هیچ یک از اقلام نمیشود.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت موافقت با پیشنهاد دو برابر شدن قیمت بلیت نگران تفت مسافران و مشتریها نیستید، تاکید کرد: شرکتهای هواپیمایی با افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما نگران از دست دادن مشتری و مسافر نیستند. البته باید توجه داشته باشیم که سقف درخواست افزایش 100 درصد اما در بازار قیمتها شناور خواهد بود و عرضه و تقاضای بلیت در مسیرهای مختلف، قیمت را تنظیم میکند و در ایام غیر پیک قیمت بلیت هم به دلیل کاهش تقاضا کاهش پیدا میکند.
وی درباره قیمت واقعی هر ساعت پرواز، افزود: قیمت و هزینه هر ساعت پرواز بر اساس آنالیز قیمتی 48 دلار است اما در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی آن را با قیمت 17 دلار به مسافران میفروشند و فاصله این دو عدد زیانی است که شرکتها متحمل میشوند و برای جبران این زبان، هیچ یارانهای مشمول ایرلاینها نمیشود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره اینکه چرا با وجود این زیان درخواست زیادی برای تاسیس ایرلاین وجود دارد، گفت: هر چند در ابتدا درخواست تاسیس ایرلاینها زیاد است اما به نتیجه نمیرسند و نمیتوانند موافقت اصولی بگیرند. در چند سال گذشته حدود 60 درخواست برای تاسیس ایرلاین جدید ارائه شد اما هیچ کدام به نتیجه نرسیدند چراکه سرمایهگذاری در صنعت هوانوردی بسیار سنگین و ورود به این صنعت سخت و خروج از این صنعت سختتر است و هر کسی که وارد این صنعت شود نمیتواند به دلیل تعهدات موجود به راحتی از صنعت خارج شود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: نظارت مستمر با تمام... 2 اردیبهشت 1403
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسیا تحت تاثیر نگرانیها نسبت به تقاضای جهانی... 29 فروردین 1403
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری بین شهری برای بازه زمانی (1 تا 31 اردیبهشت) از روز سه شنبه (21... 20 فروردین 1403
رییس جمهور، در جریان سخنرانی در دیدار رمضانی دولت و مجلس گفت: در جهت افزایش درآمدها و در... 19 فروردین 1403
پتروشیمی اروند در سال 1402، در 4 محصول پر کاربرد و استراتژیک نمک شسته شده، EPVC و SPVC و VCM به... 18 فروردین 1403
بازار خودرو طی 24 ساعت گذشته شاهد افزایش 2 تا 5 میلیون تومانی قیمت خودرو بود. 16 فروردین 1403
سرپرست شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه گفت: زمان خدماترسانی در تمام خطوط... 8 فروردین 1403
مجمع عمومی فوق العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با افزایش سرمایه 53.2 درصدی این شرکت... 27 اسفند 1402
نظرات شما