دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی با افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما نگران از دست دادن مشتری و مسافر نیستند. البته باید توجه داشته باشیم که سقف درخواست افزایش 100 درصد اما در بازار قیمتها شناور خواهد بود.
به گزارش
نسیم اقتصاد، مقصود اسعدی سامانی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با اشاره به درخواست افزایش 100 درصدی بلیت هواپیما اظهار داشت: در اولین جلسه شورای هماهنگی ترابری در فروردین ماه درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما ارائه شد اما هنوز تصمیمی درباره موافقت با این درخواست یا میزان افزایش نرخ بلیت گرفته و اعلام نشده است.
وی درباره علت درخواست دو برابر شدن قیمت بلیت هواپیما گفت: مهمترین مولفهای که براساس آن شرکتهای هواپیمایی درخواست افزایش بلیت را دادند، افزایش قیمت ارز است. سال گذشته زمانی که درخواست افزایش بلیت هواپیما در شورای عالی هواپیمایی تصویب شد، نرخ ارز 25 هزار تومان بود اما امروز اگر دولت ارز حوالهای به ایرلاینها بدهد نرخ آن 40 هزار تومان است و نرخ دلار در بازار آزاد هم بالای 50 هزار تومان است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: تنها برای خرید و تامین برخی از اقلام امکان دسترسی به دلار مرکز مبادلهای داریم و دلار مرکز مبادلهای مشمول تمام اقلام نمیشود و ارائه دلار 28 هزار و 500 تومانی به شرکتهای هواپیمایی کاملا قطع شد و شامل هیچ یک از اقلام نمیشود.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت موافقت با پیشنهاد دو برابر شدن قیمت بلیت نگران تفت مسافران و مشتریها نیستید، تاکید کرد: شرکتهای هواپیمایی با افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما نگران از دست دادن مشتری و مسافر نیستند. البته باید توجه داشته باشیم که سقف درخواست افزایش 100 درصد اما در بازار قیمتها شناور خواهد بود و عرضه و تقاضای بلیت در مسیرهای مختلف، قیمت را تنظیم میکند و در ایام غیر پیک قیمت بلیت هم به دلیل کاهش تقاضا کاهش پیدا میکند.
وی درباره قیمت واقعی هر ساعت پرواز، افزود: قیمت و هزینه هر ساعت پرواز بر اساس آنالیز قیمتی 48 دلار است اما در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی آن را با قیمت 17 دلار به مسافران میفروشند و فاصله این دو عدد زیانی است که شرکتها متحمل میشوند و برای جبران این زبان، هیچ یارانهای مشمول ایرلاینها نمیشود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره اینکه چرا با وجود این زیان درخواست زیادی برای تاسیس ایرلاین وجود دارد، گفت: هر چند در ابتدا درخواست تاسیس ایرلاینها زیاد است اما به نتیجه نمیرسند و نمیتوانند موافقت اصولی بگیرند. در چند سال گذشته حدود 60 درخواست برای تاسیس ایرلاین جدید ارائه شد اما هیچ کدام به نتیجه نرسیدند چراکه سرمایهگذاری در صنعت هوانوردی بسیار سنگین و ورود به این صنعت سخت و خروج از این صنعت سختتر است و هر کسی که وارد این صنعت شود نمیتواند به دلیل تعهدات موجود به راحتی از صنعت خارج شود.
لینک کوتاه
اخبار مرتبط
نرخ جدید کارمزدهای کارت به کارت اعلام شد. 15 اردیبهشت 1404
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تأکید کرد: تمرکز بر ساخت داخل، چابکی در تأمین و نگاه راهبردی... 13 اردیبهشت 1404
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مجریان هفدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت مالی و... 11 اردیبهشت 1404
قیمت طلا در معاملات روز سهشنبه بازار جهانی، تحت تاثیر ادامه ابهامات در مورد... 26 فروردین 1404
نخستین جلسه شورای سیاست گذاری هفدهمین رویداد صنعت مالی ایران با حضور نمایندگان نهادها... 23 فروردین 1404
یازدهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با اهدای لوح و تندیس به برگزیدگان این دوره از... 18 اسفند 1403
افزایش سرمایه ی 566 درصدی شرکت پتروشیمی نوری از محل سود انباشته در مجمع فوق العاده ی این... 19 اسفند 1403
عضو هیئت امنای انجمن پسته ایران با انتقاد از سیاستهای ارزی و مدیریتی کشور، تأکید کرد... 16 اسفند 1403
نظرات شما