نفت روسیه با کمک هند همچنان سوخت اروپا را تامین می‌کند.

به گزارش نسیم اقتصاد، اتحادیه اروپا در ماه دسامبر، ممنوعیت واردات نفت روسیه که از طریق دریا حمل می‌شود را آغاز کرد و این ممنوعیت دو ماه بعد به واردات سوخت از این کشور، گسترش یافت. با این حال، مقررات اتحادیه اروپا مانع از آن نشده است که کشورهایی نظیر هند، نفت ارزان روسیه را خریداری کرده و به سوخت‌های نظیر دیزل تبدیل کنند و سپس این سوخت‌ها را به قیمت بالاتر، به اروپا بفروشند.
 
طبق آمار شرکت تحلیل انرژی کپلر، این کشور آسیایی ماه میلادی جاری، به بزرگترین تامین کننده سوخت‌های پالایش شده اروپا تبدیل می‌شود و همزمان، رکورد بالایی نفت از روسیه خریداری می‌کند.
 
ویکتور کاتونا، تحلیلگر نفت ارشد این شرکت گفت: نفت روسیه با وجود همه تحریم‌هایی که اعلام شده است، به اروپا راه پیدا می‌کند و افزایش صادرات سوخت هند به غرب، نمونه خوبی از آن است. با این همه نفتی که هند از روسیه خریداری می کند، این اتفاق غیرقابل اجتناب است.
 
این تحولات برای اتحادیه اروپا، وجه دو گانه ای دارد؛ از یک سو، اکنون که اتحادیه اروپا واردات دیزل از روسیه را قطع کرده است، نیازهای این بلوک برای منابع جایگزین تامین دیزل برطرف شده است و از سوی دیگر، در واقع تقاضا برای سوخت روسیه را افزایش داده که به معنای هزینه‌های حمل بیشتر و رقابت بیشتر برای پالایشگاه‌های اروپایی است که نمی‌توانند به نفت ارزان روسیه دسترسی داشته باشند.
 
طبق آمار کپلر، واردات سوخت پالایش شده اروپا از هند، به بیش از 360 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و بالاتر از واردات از عربستان سعودی می‌شود.
 
انتظار می‌رود ورود محموله‌های نفت روسیه به هند در آوریل، به دو میلیون بشکه در روز برساند که معادل 44 درصد از کل واردات نفت دهلی نو است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، بیش از نیمی از صادرات نفت دریابرد روسیه پیش از تحریم‌های که بر سر جنگ اوکراین در اوایل سال 2022 علیه مسکو وضع شد، به مقصد اتحادیه اروپا و کشورهای گروه هفت بود.
 
 
 

لینک کوتاه
نفت روسیه اروپا هند صادرات نفت

اخبار مرتبط

اروپا استرس گازی گرفت

اروپا استرس گازی گرفت

مخازن گاز اروپا تقریبا پر است، اما ممکن است برای نیازهای زمستانی کافی نباشد و به واردات... 22 آبان 1402

نظرات شما