رئیس سازمان هواپیمایی از درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما خبر داد و گفت:بر اساس مصوبه دولت پس از اخذ نظر ستاد تنظیم بازار، تغییر قیمت‌ها اجرا می‌شود.

به گزارش نسیم اقتصاد، تسنیم نوشت: محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: بر اساس پیشنهاد انجمن شرکت‌های هواپیمایی بحث تغییر قیمت بلیت‌های هواپیمایی مطرح شد.

وی ادامه داد: طی سال 1400 و 1401 افزایش قیمت بلیت هواپیما اتفاق نیفتاد. در واقع از تیر 1400 تاکنون، حدود 22 ماه هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز که بخش اعظم از هزینه شرکت‌های هوایی بر این مبناست، حقوق و دستمزد و تورم، اردیبهشت‌ماه سال گذشته پیشنهاد افزایش 40 تا 45 درصدی قیمت بلیت ارائه شد. سازمان هواپیمایی کشوری سال 1401 در شورای عالی هواپیمایی افزایش 30 درصدی را مصوب کرد اما این افزایش قیمت از اردیبهشت‌ماه سال پیش، به دلایل متعدد اعمال نشد.

درخواست افزایش 100 درصدی قیمت بلیت هواپیما

محمدی‌بخش بیان کرد: طی مدت مذکور که افزایش قیمت اتفاق نیفتاده بود، انجمن شرکت‌های هواپیمایی درخواست جدیدی را در شورای عالی ترابری به صورت افزایش 100 درصدی مطرح کرد که مقرر شد در ستاد تنظیم بازار ارائه شود.

وی خاطرنشان کرد: نظر سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخذ شده، اما به معنای افزایش 100 درصدی نیست و ما در صدد کمک به ایرلاین‌ها هستیم که بایستی در شرایط استاندارد اداره شوند و چالش جدی برای این صنعت به‌وجود نیاید.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بر اساس مصوبه دولت هر زمانی که نظر ستاد تنظیم بازار اخذ شود، این اعمال تغییر قابل اجراست.

 رئیس سازمان هواپیمایی کشوری شهریورماه سال گذشته در واکنش به اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره جلوگیری از افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما با بیان این‌که امسال افزایش قیمت‌ها را در همه حوزه‌ها داشته‌ایم، گفته بود: دیماه سال گذشته 15 درصد قیمت بلیت را کاهش دادیم و در سایت ایرلاین‌ها آنرا همچنان کنترل می‌کنیم.

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزه‌های مختلف و افزایش قیمت‌ها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشته‌اند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آنرا اطلاع‌رسانی خواهیم کرد در پاسخ به این پرسش که افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را تایید می‌کنید، گفت: این عدد را تایید نمی‌کنیم.

چندی قبل (21 فروردین 1402) دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ‌ به تشریح وضعیت بازار حمل‌ونقل هوایی پرداخته و گفته بود: سال گذشته بخش حمل‌ونقل هوایی مسافری کشور تورم 40 درصدی را تجربه کرد، ضمن این‌که تعرفه واردات قطعات موتور هواپیما از 4200 تومان به 28500 تومان رسید که احتمالاً این نرخ تغییر کرده است.

اسعدی سامانی با اشاره به افزایش دستمزد 39 درصدی سال گذشته و 27 درصدی طی امسال، افزود: از سویی قیمت موتور و قطعات هواپیما و هزینه‌های حمل آن در سطح جهان افزایش یافته است. این افزایش تا 100 درصد بوده است.

وی ادامه داد: با افزایش هزینه خدمات شرکت‌ها برای راه‌اندازی پروازهای خود بایستی از شرکت‌های داخلی خریداری کنند. هزینه هایی مانند خدمات هندلینگ، کترینگ و ... افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: این موارد متغیرهای تاثیرگذار هستند که در قیمت‌ تمام شده بلیت پروازها موثر است. طی یکسال و نیم گذشته تغییر نرخی در پروازها نداشته‌ایم و در آذرماه سال 1400 هم دولت 15 درصد نرخ‌ها را کاهش داد. اینها باعث شده شرکت‌های هواپیمایی در شرایط بسیار سختی قرار داشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به تبعات عدم تغییر نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: عدم امکان جایگزینی منابع موجود به‌ویژه تامین موتور هواپیما بعد از اتمام سایکل موتورها، زمینگیر شدن بیش از 50 درصد ناوگان هوایی کشور و احتمال افزایش این مسئله در سال جاری، عدم موجود منابع مالی و امکان تامین قطعات و تجهیزات برای به‌روز رسانی، کاهش ضریب ایمنی پروازها، احتمال افزایش سوانح، افزایش زیان شرکت‌های هواپیمایی و احتمال ورشکستگی ایرلاین‌ها، عدم امکان نوسازی ناوگان و خرید هواپیمای نو یا با سن کم، کاهش صندلی قابل عرضه، افزایش دوره انتظار دریافت بلیت هواپیما با توجه به افزایش تقاضا بعد از پایان کرونا و مهم‌تر از همه فرار متخصصان صنعت هوایی کشور است.

سامانی تاکید کرد: مهاجرت متخصصان مانند خلبانان و مهندسان فنی با توجه به تفاوت فاحش دریافتی در داخل و خارج کشور یکی از معضلات حمل‌ونقل هوایی مسافری در صورت عدم تغییر قیمت بلیت پروازهاست.

لینک کوتاه
بلیت هواپیما رئیس سازمان هواپیمایی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی

اخبار مرتبط

نظرات شما