عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سیادت دلار خدشه برداشته است و هستند کشورهایی که در عین استقلال، ارزش پول ملی خود را حفظ کردند. در گسترش ارتباطات باید منافع ملی را در نظر بگیریم تا بتوانیم ضعف ها و مشکلات پیش رو را از سر راه برداریم.

به گزارش خبرنگار نسیم اقتصاد، ندا فراهانی_ لازمه پیشرفت و توسعه هر کشوری اقتصادی پویا و مولد بوده که اثری از تورم در آن نباشد. رسیدن به این هدف نیازمند رشد تولید و مهار تورم است. دو موضوع مهم و کلیدی که به عنوان شعار سال و با توجه به شرایط  کشور در برهه حساس کنونی مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و نشان دهنده اهمیت ماجراست.
اقتصاد کنونی ایران به دلیل تحریم های ظالمانه آمریکا، دستخوش بازی های آشکار و پنهانی درعرصه داخلی و خارجی شده؛ که نیازمند یک جراحی عمیق و تیغ به دست شدن اقتصاددانان زبده است. تا بتوانیم غده های ناشی از تحریم و بی کفایتی های داخلی را از بدنه اقتصاد ایران خارج کنیم و به یک ثبات نسبی دست یابیم.
در 10 سال اخیر به طور مکرر رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید و رونق تولید تاکید داشتند اما رونق تولید بدون مهار تورم امکان‌پذیر نیست. در یک اقتصاد بی‌ثبات با تورم‌های بالا، پرنوسان و پیش‌بینی‌ناپذیر که نشان می‌دهد محیط اقتصاد کلان مناسب نیست، سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند و بدون این مهم هم رشد تولید اتفاق نمی‌افتد. بنابراین باید گفت که رونق تولید از مسیر مهار تورم عبور می‌کند. برای بررسی بیشتر اهمیت این موضوع، در رشد اقتصاد کشور به سراغ اقتصاددانان و مسئولان اقتصادی کشور رفتیم.
مهدی پازوکی اقتصاددان در گفت و گو با خبرنگار نسیم اقتصاد، درباره چگونگی تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم گفت: برخورد علمی با مشکلات اقتصادی، راهگشای ما در تحقق رشد تولید و مهار تورم خواهد بود. برای تحقق رشد اقتصادی، فضای اقتصادی مناسب برای اصلاح اوضاع کسب و کار نیاز است. رسیدن به این امر در گرو اصلاح سیاست خارجی است. اصلاح سیاست خارجی هم متصل به تعامل منطقی با جهان در چهارچوب منافع ملی است.
 
رابطه اقتصادی ما با آمریکا به نفع ماست و به ضرر دشمن/ انضباط پولی و مالی سدی برای رشد تورم
وی افزود: رابطه اقتصادی ما با آمریکا به نفع ماست و به ضرر دشمن، اما متاسفانه عده ای در ایران متوجه این موضوع نیستند. این موضوع باید در چارچوب منافع ملی مدیریت و حل شود. سیاست داخلی هم باید اصلاح شود. در همه جای دنیا نیروهای متخصص را جذب دولت می کنند و از اندیشمندان و صاحبنظران و اقتصاددانان در اداره امور استفاده می کنند اما متاسفانه در ایران به این شکل نیست.
این اقتصاددان درباره عوامل موثر در تحقق رشد تولید تصریح کرد: حاکمیت نظام تدبیر امور هم از دیگر موارد مهم در تحقق رشد تولید است. امروز دیگر با روش های آزمون و خطا نمی توانیم اقتصاد را به سمت رشد ببریم. نیاز به برخورد علمی و کارشناسی داریم. متاسفانه در حال حاضر، اقتصاددانان برجسته ما در بدنه دولت به کار گرفته نشدند. در شرایطی که امروز ما به نظام تصمیم گیری کلان علمی و منطقی نیاز داریم.
پازوکی درباره چگونگی مهار تورم تاکید کرد: وقتی رشد اقتصادی اتفاق بیفتد و از آن طرف انضباط پولی و مالی و هماهنگی بین سیاست های پولی و مالی در اقتصاد رخ دهد جلوی تورم و رشد نقدینگی گرفته می شود. از سوی دیگر با اصلاح امور با استفاده از مدیران کارآمد و اصلاح سیاست های اقتصادی در عرصه داخلی و خارجی در نهایت به رشد اقتصادی خواهیم رسید. رسیدن به همه این موارد نیازمند اصلاحات درست و عمیق در دولت موجود است.
مهم ترین عامل تورم در اقتصاد ایران نقدینگیست/ ایجاد انضباط مالی در گرو عدم فعالیت بنگاه داری بانک هاست
وی متذکر شد: برای مهار تورم انضباط پولی در سیستم بانکی باید رخ دهد. این انضباط یعنی کاهش بدهی بانک ها  و کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی که اثر این موارد در کاهش نقدینگی است. مهم ترین عامل تورم در شرایط امروز اقتصاد ایران نقدینگی است. نقدینگی هم در اثر بی انضباطی مالی رخ داده است.
این اقتصاددان درباره چگونگی تحقق انضباط مالی خاطرنشان کرد: ایجاد انضباط مالی در گرو عدم فعالیت بنگاه داری بانک هاست. بانکی اگر توان ندارد ورشکسته شود. در ایران اصلا ورشکستگی وجود ندارد. بانک باید وظیفه بانکداری خود را انجام دهد. اگر بانکی بدهی دارد دولت باید رسما ورشکستگی این بانک را اعلام کند تا مردم بدانند. این بانک ها در واقع خلق نقدینگی می کنند. به این ترتیب، وقتی انضباط پولی نداشته باشند، این امر منجر به رشد تورم خواهد شد.
انضباط مالی دولت به عهده سازمان برنامه است/ دولت کنونی برنامه اقتصادی مشخصی ندارد
پازوکی در ادامه درباره اهمیت انضباط مالی تصریح کرد: دولت هم باید انضباط مالی داشته باشد که این امر به عهده سازمان برنامه است. اگر دولت درآمد ندارد حق ندارد مخاج جدید ایجاد کند. بر همین مبنا باید هماهنگی بین سیاست های پولی و مالی وجود داشته باشد. سیاست های پولی که مسئول آن بانک مرکزی بوده و سیاست مالی که مسئول آن سازمان برنامه است از اهمیت بسیاری برخوردار است. این امر اگر رخ دهد جلوی نقدینگی را گرفته و موتور تورم را خاموش خواهد کرد.
وی در پایان تاکید کرد: امروز در همه جای دنیا سیاست در خدمت رشد اقتصادی است امروز در شرایطی هستیم که برای عرضه نفت به عراق دلار نمی توانیم بگیریم. به خاطر مسئله تحریم ها باید این مشکلات را با افزایش تعاملات با دنیا حل کنیم. متاسفانه دولت جدید از خود برنامه ای ندارد و هنوز در حال اجرای برنامه های اقتصادی دولت قبل است. از وجود بسیاری از نخبگان اقتصادی در این دولت خبری نیست.
 
رشد تولید و مهار تورم برنامه استراتژی توسعه و پیشرفت کشور است/ طی 15 سال گذشته، اقتصاد محوریت شعار سال بوده است
غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره چگونگی تحقق شعار رشد تولید و مهار تورم گفت: شعار رشد تولید و مهار تورم برای تبلیغ یا استفاده در سربرگ نامه های اداری از سوی مقام معظم رهبری مطرح نشده است بلکه به عنوان یک برنامه مهم و استراتژی برای توسعه و پیشرفت آینده کشور باید به آن توجه شود. در بسیاری از ارگان ها و دستگاه های اجرایی کشور درباره مسائل بسیاری صحبت می شود اما وقتی موضوعی از سوی عالی ترین مقام کشور مطرح می شود نشان دهنده اهمیت موضوع است که باید عملیاتی شود.
وی افزود: در سال های گذشته هم عموما موارد مهم کشور به عنوان شعار سال تعیین شده است. طی 15 سال گذشته، اقتصاد به عنوان کلیدی ترین و مهم ترین موضوع مورد توجه بوده که نشان دهنده اهمیت و اولویت آن در اداره و توسعه کشور است که باید تلاش کنیم تا مشکلات موجود در این حوزه را رفع کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: دو شاخص بسیار مهم تورم و رشد تولید را در اقتصاد داریم که خودشان معلول یکسری فرآیندهای اقتصادی هستند و بر روی شاخص تورم اثرگذارند. ما سالهاست در کنار تورم بالایی که داریم رکود هم داریم. در بسیاری از کشورهای پیشرفته حتی برای تحریک رشد اقتصادی برخی مواقع درصدی تورم را افزایش می دهند تا انگیزه ای در جهت افزایش تولید برای تولیدکننده باشد.
ناکامی تحریم کنندگان در فلج کردن اقتصاد ایران
مرحبا تاکید کرد: در کشور ما که متاسفانه سال ها دچار تورم و رکود بودیم و رشد اقتصادی محدودی هم داشتیم. این شعارها اتفاقی مطرح نشده و براساس اولویت های کشور تعیین شده است. کلیه دستگاه های اجرایی و مراکز علمی باید در جهت تحقق این شعار حرکت کنند.
وی درباره اثرات تحریم در اقتصاد متذکر شد: تاثیر تحریم ها در اقتصاد را نمی توان منکر شد اما آن هدفی که تحریم کنندگان داشتند محقق نشد. آنها انتظار داشتند که صادرات نفت ما به صفر برسد و این هدف محقق نشد. همه دنیا مختص به آمریکا نیست. البته که در بحث تامین ارزی بخاطر تحریم ها با مشکلات انکار ناپذیری مواجه شدیم. در شرایط موجود ما ارتباط و داد ستد با دیگر کشورها را باید تقویت کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره شروع تدریجی شکست انحصار دلار در عرصه بین الملل، تصریح کرد: در حال حاضر، ظرفیت های بسیار زیادی در کشور ما وجود دارد. ظرفیت های ارتباطی بسیاری هم در ارتباط با کشورهای همسایه داریم که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. واقعیت این است که دنیا امروز در شرایطی به سر می برد که کشورهای وابسته آمریکا هم دلار را کنار گذاشتند.
دلار، دیگر تنها ارز قدرتمند دنیا نیست/ زمانی برای آزمون وخطا نداریم
مرحبا در ادامه افزود: عربستان سعودی به عنوان بزرگترین کشور صادرکننده نفت با چین توافق می کنند؛ که خرید و فروش خود را با یوان چین انجام دهند این یک تحول در تجارت بین الملل است که باید مورد توجه قرار گیرد. در عین حال نمی توان قدرتمندی دلار را در داد و ستدها نادیده گرفت. اما امروز دیگر دلار تنها ارز قدرتمند نیست.
وی تاکید کرد: در حال حاضر، دنیا در حال تحول است و سیادت دلار خدشه برداشته است و هستند کشورهایی که در عین استقلال، ارزش پول ملی خود را حفظ کردند. تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه از جمله قدم های امیدوارکننده وزرات خارجه در روزهای اخیر است. در گسترش ارتباطات باید منافع ملی را در نظر بگیریم تا بتوانیم ضعف ها و مشکلات پیش رو را از سر راه برداریم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در علم اقتصاد نظرات متفاوتی وجود دارد. برای هر امری باید از متخصصان مربوط استفاده کرد. آزمون و خطا در کشور ما سم بوده و این امر در گذشته هم به اثبات رسیده است. افرادی را باید در جایگاه های حساس کشور قرار دهیم که تخصص و تجربه لازم را داشته باشند و با توجه به شرایط پیش رو زمانی را برای آزمون و خطا نداریم.
آنچه مسلم است؛ تحقق شعار سال به‌طور عمده با محوریت وزارت امور اقتصادی و دارایی است. در سال جدید نیز برای مهار تورم و رشد تولید سایر وزارتخانه‌ها دخیل بوده و سهمی در این بخش دارند؛ اما دولت باید مسئولیت این مساله را به یک بخش واگذار کند که وزارت اقتصاد مهم‌ترین و آماده‌ترین بخش محسوب می‌شود.
برای تحقق مهار تورم و رشد تولید باید مرکزیت بحث را بر مهار تورم قرار دهیم. عقلانیت اقتصادی برای رونق همه بخش‌ها در مهار تورم است، هر چند با هزینه‌هایی همراه باشد. مهار تورم در اقتصاد ایران نیازمند تصمیمات سخت و اصلاحات ساختاری است.
اصلاح نظام مالیاتی، اصلاح نظام بودجه‌ریزی عملیاتی، اصلاح ساختار بانکی، اصلاح نظام تجاری کشور، بهبود فضای اقتصاد کلان برای جذب سرمایه خارجی، اصلاح نهادها برای جلوگیری از فرار سرمایه، اصلاح نظام توزیع در اقتصاد، اصلاح صندوق‌های بازنشستگی از جمله این اصلاحات محسوب می‌شود که اگر این جراحی‌ها را انجام ندهیم، شعار سال محقق نمی‌شود.

لینک کوتاه
سیادت دلار تحریم ها اقتصاد اصلاح ساختار بانکی

اخبار مرتبط

نظرات شما