عرضه قطرهچکانی خودرو به بازار، قیمتها را در بازار صعودی کرده است؛ اتفاقی که اخیرا نیز مورد انتقاد شدید رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو قرار گرفت و او از کمیاب شدن خودروهای صفر در بازار گفت.
به گزارش
نسیم اقتصاد، بررسیها نشان میدهد که قیمت خودروهای صفر در بازار روندی صعودی دارد، به طوری که خودروهای مدل 1402 رشدهای عجیب و غریب قیمتی را تجربه میکنند. به نظر میرسد قیمتها از ابتدای سال خیال ایستادن ندارد و روندی که در بازار میشود، فقط صعودی است.
گزارشهای میدانی حاکی از آن است که پژو206 تیپ 3 پانوراما مدل 1402 تنها در 10 روز گذشته 40 میلیون تومان گران شده است و در بازار به قیمت 680 میلیون تومان رسیده است. پژو 207
MC اتوماتیک مدل 1402 نیز در بازار به قیمت یک میلیارد و 50 میلیون تومان به فروش میرود و این در حالی است که این خودرو 10 روز قبل 80 میلیون تومان ارزانتر بود. پژوپارس
LX مدل 1402 هم در بازار رشد 30 میلیون تومانی قیمت را تجربه پیدا کرده و به قیمت 750 میلیون تومان به فروش میرود.
بنا به این گزارش، دناپلاس دنده ای ساده مدل 1402 در بازار 850 میلیون تومان قیمت پیدا کرده و این در حالی است که 10 روز قبل این خودرو 20 میلیون تومان ارزانتر بود. دناپلاس اتوماتیک توربو مدل 1402 هم 60 میلیون تومان گران شده و یک میلیارد و 50 میلیون تومان قیمت خورده است.
پشت پرده گرانی خودرو به روایت فعالان بازار
در این شرایط، فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند تنها در صورتی که عرضه خودرو افزایش پیدا کند و شاهد محدودیت در عرضه نباشیم، قیمت در بازار خودرو کنترل خواهد شد.
سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در مورد دلایل افزایش قیمتها میگوید: دلیل اصلی گرانیهای اخیر به عرضه کم خودرو برمیگردد.
به گفته او، اتفاقی که شاهد آن هستیم این است که خودرو کمتر فاکتور شده و محدودیت عرضه باعث شده است در حال حاضر خرید خودروی داخلی صفر به سختی انجام میشود و کسی که خریدار است، مجبور شود به هزار و یک جا برود تا بتواند خودرو تهیه کند؛ البته با قیمت بالاتر که علت اصلی آن هم این است که فعلا عرضه خودرو به آن صورت در بازار انجام نمیشود و خودرو کم است.
موتمنی متذکر میشود: از فروردین 97 تا امروز خودروهای داخلی تقریبا 18 تا 19 برابر شده است که یکی از دلایل اصلی افزایش نجومی قیمت خودرو، محدودیت عرضه است.
دلیل گرانیها به روایت وزیر صنعت
اما در این میان، سید رضا فاطمیامین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، قیمتهای بالا در بازار آزاد خودرو را کاذب میداند. وی اعتقاد دارد: بخشی از این وضعیت بازار خودرو مربوط به مافیاست.
فاطمیامین توضیح میدهد: دو علت این قیمتهای کاذب، تقاضای کاذب بخاطر تبدیل شدن خودرو به یک کالای سرمایهای و همچنین مافیا است که نمیخواهد قیمت بشکند، چون از این وضعیت نفع میبرد. بنابراین قیمتسازی صورت میگیرد که راه حل این معضل، افزایش تولید و تمرکز بر واردات است.
وزیر صنعت در پاسخ به اینکه چقدر زمان میبرد تا قیمت بازار به کارخانه نزدیک شود، عنوان میکند: امیدواریم امسال این موضوع حل شود. برآورد ما این است با افزایش تولید و واردات تا اواسط امسال برای بسیاری از خودروها و تا پایان سال برای همه خودروها این مشکلات را نداشته باشیم.
نظرات شما