در شرایطی که صادرات نفت از منطقه شمال عراق متوقف مانده است، بغداد سرگرم مذاکره با دولت ترکیه بوده و تلاش می کند خط لوله بین دو کشور بازگشایی شود.  

به گزارش نسیم اقتصاد، یک دادگاه تجاری بین المللی ماه گذشته به ترکیه دستور داد به دلیل این که اجازه داده است نفت منطقه کردستان بدون موافقت دولت مرکزی عراق صادر شود،  1.5 میلیارد دلار خسارت به بغداد پرداخت کند. ترکیه درباره این خسارت اظهارنظر نکرده است اما مقامات این کشور می گویند می خواهند درباره آن مذاکره کنند.
 
در این بین، خط لوله ای که روزانه 400 هزار بشکه نفت را از منطقه شمال عراق به بندر جیهان ترکیه منتقل می کند. مسدود مانده است. بلومبرگ به نقل از یک مقام عراقی نوشت: بغداد سرگرم مذاکره با آنکارا به موازات مذاکره با وزارت منابع طبیعی دولت اقلیم کردستان است.
 
دولت اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق، اوایل ماه میلادی جاری توافقی را برای بازگشایی این خط لوله امضا کردند اما بعضی از جزئیات مربوط به نحوه فروش نفت از این منطقه هنوز حل نشده است.
 
در حالی که جریان نفت از شمال عراق به بازارهای جهانی مسدود مانده است، ترکیه اعلام کرده که مشغول انجام کارهای تعمیراتی در این خط لوله در خاک خود و همچنین بعضی از مخازن نگهداری نفت است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، دولت ترکیه هنوز درباره این که آیا تلاش خواهد کرد مبلغ خسارت 1.5 میلیارد دلاری را کاهش دهد یا مکانیزمی را برای پرداخت این خسارت مشخص می کند، توضیحی نداده است.

لینک کوتاه
عراق صادرات نفت ترکیه

اخبار مرتبط

نظرات شما