سید احسان خاندوزی گفت: با اتخاذ سیاست های اقتصادی از سوی دولت سیزدهم روند رشد نقدینگی کاهش یافت.  

به گزارش نسیم اقتصاد به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی امروز در نشست خبری با اشاره به بودجه 1401 اظهار داشت: در بودجه 1401 غیر از اینکه توانستیم بدون استقراض از بانک مرکزی کل سال 1401 را پشت سر بگذاریم، در حوزه مصارف و هزینه‌ها رشد هزینه‌های عمرانی قابل توجه بود.
 
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در گذشته، سهم منابع عمرانی از کل پرداختی‌های دولت کاهش یافته بود اما دولت سیزدهم توانست نسبت بودجه عمرانی به کل بودجه را از 12.7 درصد به 17 درصد در سال 1401 افزایش دهد. عدد مطلق پرداختی‌ها و سهم عمرانی در کل منابع یک نکته دیگر است که در یک سال بیش از تمام سنوات گذشته پرداختیم. بنابراین یک رکورد را در بودجه عمرانی طی سنوات گذشته ثبت کردیم.
 
وی ادامه داد: میزان پرداختی‌های عمرانی دولت از خزانه 273 هزار میلیارد تومان بوده است.
 
رشد 76 درصدی منابع حاصل از صادرات نفت و فراورده در سال 1401

 
خاندوزی افزود: در سال 1401 منابع حاصل از نفت و فراورده‌های نفتی 76 درصد نسبت به سال 1400 افزایش یافته است‌.
 
وزیر اقتصاد گفت: صادرات غیرنفتی به جز برق در سال گذشته 53 میلیارد و 163 میلیون دلار بوده که 9.7 درصد رشد نسبت به سال 1400 ثبت شده است و بالاترین عدد در سنوات گذشته بوده است.
 
خاندوزی افزود: 59 میلیارد و 655 میلیون دلار واردات صورت گرفته که 12.5 درصد نسبت با سال 1400 افزایش یافته است. کشور توانست ارز لازم را تأمین کند.
 
وی به مقاصد صادراتی اشاره کرد و گفت: چین، عراق، ترکیه، امارات و هند شرکای تجاری ما در سال 1401 بودند که سه چهارم تجارت ما را تشکیل می‌دهند.
 
خاندوزی تصریح کرد: شرکای اصلی واردات کشور نیز امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان نیز بودند.
 
روند رشد نقدینگی کاهش یافت
 
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: در 12 ماهه منتهی به شهریور 1400 معادل 40.5 درصد رشد نقدینگی در کشور داشتیم که در سال 1401 به شکل محسوسی کاهش یافت؛ در 18 اسفند ماه 1401 حدود 28.2 درصد رشد نقدینگی است.
 
وی ادامه داد: این رقم کمترین میزان رشد نقدینگی کشور پس از سال 97 است که نشان می‌دهد دولت در سیاست کنترل نقدینگی بسیار جدی عمل کرده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دولت گفت: برای سال جاری رشد نقدینگی 25 درصدی هدف گذاری شده است.
 
خاندوزی تاکید کرد: انضباط مالی دولت و اتکای کمتر بر منابع ناپایدار و سیاست بانک مرکزی برای کنترل سقف ترازنامه بانک‌ها از جمله دلایل کنترل نقدینگی بود.
 
تعهد 61 دانشگاه علوم پزشکی برای اتصال به حساب واحد خزانه

 
سخنگوی اقتصادی دولت به صدور مجوز اصناف اشاره کرد و گفت: از هفته پایانی اسفند 1401 ثبت درخواست و صدور مجوزهای صنفی نیز به سامانه یکپارچه صدور مجوزها متصل شد.
 
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد حساب واحد خزانه و اتصال دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد: یکی از پرونده‌های مهم خاتمه یافته حساب واحد خزانه و شلختگی حساب‌های دولتی بود که در سال گذشته با تدابیر سختگیرانه ای، از بیش از 4 هزار حسابی که به حساب واحد خزانه متصل نشده بودند به کمتر از 100 حساب رسیدیم.
 
وی افزود: 61 دانشگاه علوم پزشکی تعهد دادند که طی ماه‌های آتی تمام تعهدات خزانه را انجام خواهند داد. بنابراین برای یک دوره کوتاه خدمات خزانه را انجام خواهیم داد. اما چند مورد مثل سازمان بیمه سلامت نه تنها هیچ خدمتی را از طرف خزانه داری انجام نخواهیم داد بلکه به نهادهای نظارتی نیز معرفی خواهند شد.
 
تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان به منظور افزایش تجارت

 
خاندوزی در مورد تأسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عربستان، گفت: طی سالهای گذشته 7 کمیسیون مشترک و 20 سند تجاری بین ایران و عربستان مبادله شد. البته سقف تجارت ما 800 میلیون دلار را ثبت کرده است اما با توجه به اراده دو طرف برای از سرگیری تعاملات، تأسیس اتاق مشترک ایران و عربستان در دستور کار قرار دارد.
 
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: سازمان توسعه تجارت به دنبال تهیه نقشه راه توسعه تجارت با عربستان است که به زودی نهایی خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: بر اساس هدف گذاری انجام شده احیای روابط در سطح یک میلیارد دلار است و در مراحل بعدی این عدد بالاتر خواهد رفت.
 
خاندوزی تصریح کرد: در سالهای 98، 99 و 1400 تجربه تعامل تجاری صفر را هم با عربستان داشتیم. در سال 1401 صادرات 15 میلیارد دلاری داشتیم اما واردات همچنان صفر بود. بنابراین امیدوار هستیم که هدفگذاری یک میلیارد دلاری رخ دهد.
 
وی افزود: در ماه‌های آینده زمان بندی کمیسیون مشترک دو کشور را نهایی می‌کنیم. بنده نیز سفری به جده خواهم داشت که امیدوارم از ظرفیت بانک توسعه اسلامی و طرف عربستانی استفاده کنیم.
 
تورم 46.5 درصدی در سال 1401

 
وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد تورم نیز گفت: به جهت عملکرد تورم 12 ماهه سال 1401 معادل 46.5 درصد بود. این عدد گرچه با هدف گداری‌های تورمی دولت نامطلوب است اما با توجه به اینکه بخشی از عوامل اثرگذار بر آن عوامل برون زا و خارج از تصمیمات دولت بودند، امیدواریم در سال جاری هم به جهت کنترل این عوامل و هم به جهت کنترل موتورهای تورمی مثل کسری بودجه و کنترل نقدینگی و هم به جهت سیاست دیپلماسی اقتصادی دولت، امسال تورم کاهش یابد.

لینک کوتاه
رشد نقدینگی کاهش وزیر امور اقتصاد و دارایی

اخبار مرتبط

نظرات شما